Fyledalsvallarna
-
Starkodder
Re: Fyledalsvallarna
Boken växer på vallen, men kanske av mindre betydelse om vallen är tusen år gammal. Boken skulle jag gissa är 200 år. Tittar man på flygbilder från 40-talet så står den där men inga buskar.
1940
1960
Man ser en yttre terrass utanför västra vallen.
1975
1940
1960
Man ser en yttre terrass utanför västra vallen.
1975
Senast redigerad av 2 Starkodder, redigerad totalt 3 gång.
Jag har ingen koll på hur gamla bokar blir, tänkte mest om de blir lika gamla som ekar. Men om den är 200 år så säger det ju ingenting.
-
Starkodder
Bokar kan nog bli äldre än 200 år men det är ovanligt. Träd över 500 år är mycket ovanligt.
Tänkte på den röda stenen och om den flyttats. Vad väger en kubikmeter sten?
Varifrån får du att vallen är tusen år gammal?Starkodder skrev: ↑3 oktober 2021, 12:20Boken växer på vallen, men kanske av mindre betydelse om vallen är tusen år gammal. Boken skulle jag gissa är 200 år. Tittar man på flygbilder från 40-talet så står den där men inga buskar.
1940
Kråkhultsvallen 1940.JPG
1960
Man ser en yttre terras utanför västra vallen.
Kråkhultsvallen 1960.JPG
1975
Kråkhultsvallen 1975.JPG
-
Starkodder
Mina egna beräkningar. På ett år när.anganatyr skrev: ↑3 oktober 2021, 16:27Varifrån får du att vallen är tusen år gammal?Starkodder skrev: ↑3 oktober 2021, 12:20Boken växer på vallen, men kanske av mindre betydelse om vallen är tusen år gammal. Boken skulle jag gissa är 200 år. Tittar man på flygbilder från 40-talet så står den där men inga buskar.
1940
Kråkhultsvallen 1940.JPG
1960
Man ser en yttre terras utanför västra vallen.
Kråkhultsvallen 1960.JPG
1975
Kråkhultsvallen 1975.JPG
Skämt åsido:
platsen är optimal för att anlägga en fornborg, oavsett av vem och när. Branta sluttningar och färskvatten. Vallarna finns där men är mycket utjämnade. Jag tror inte det är naturliga formationer. Hade det varit en yngre anläggning så hade det nog funnits mer info om den.
Visst är det en logisk slutsats, men det finns även senare anläggningar som vi vet väldigt lite om. Som tex:
Alla borgar kanske inte fortsatte utvecklas, utan spelade ut sin roll och försvann i ett tidigt skede. Därför finns inget skriftligt material om dem.
- Skeingeborg (1100-talets slut till mitten av 1200-talet, Skåne)
- Hörneborg (omkring 1200, Blekinge)
- Gåsenabben (1300tal?, Blekinge)
- Hagbards källare (?, Blekinge)
Alla borgar kanske inte fortsatte utvecklas, utan spelade ut sin roll och försvann i ett tidigt skede. Därför finns inget skriftligt material om dem.
-
Starkodder
Vet inte om dina exempel kan jämföras med Kråkhultsvallen, som är mer organiskt uppbyggd och faktisk verkar vara äldre än från medeltiden. Men vem vet? Det jag funderar över är den breda öppningen i vallen, som är över 30 meter bred om man utgår från terränglutningsskiktet. Kanske bara ett resultat av lång erosion. Jag håller inte för otroligt att den kan vara från sten- eller bronsåldern, som Timmesöbjerg på Mön. Det finns en del stenåldersboplatser i närheten. Kanske ville man driva in vilt på platsen och sen ut över branten till slakt?anganatyr skrev: ↑3 oktober 2021, 18:25Visst är det en logisk slutsats, men det finns även senare anläggningar som vi vet väldigt lite om. Som tex:
- Skeingeborg (1100-talets slut till mitten av 1200-talet, Skåne)
- Hörneborg (omkring 1200, Blekinge)
- Gåsenabben (1300tal?, Blekinge)
För att nämna de jag kommer på på rak arm. Finns säkert många fler om man letar. För inte så många år sedan så visste man inte så mycket om Sjöborg på Elleholm första tid. Nu börjar man veta mer efter några års grävningar. Med de fynd som gjorts så kan man kanske dra borgen så långt tillbaka som till slutet på 1200-talet, men fler framtida undersökningar kanske kan ändra på detta.
- Hagbards källare (?, Blekinge)
På Historum fick jag tips om fornborgar i Storbrittanien, där verkar de ha kommit långt:
https://hillforts.arch.ox.ac.uk/
-
Starkodder
Sten vid gropen nära ryggen. Ser att att vara sågmärken i stenen.
-
Starkodder
Länsstyrelsen är informerad och skickar ut nån arkeolog tids nog. Snogeholmsvallen först i tur.