Mysteriet hadubarderna

500 f.Kr. - 1066
kylarvende

Re: Mysteriet hadubarderna

Inlägg av kylarvende » 1 juli 2023, 19:07

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 1 juli 2023, 23:01

fileoscar
Kontakt:

Inlägg av fileoscar » 2 juli 2023, 21:05

I första inlägget exkluderade Starkodder nuvarande Danmark från undersökningen och inriktade den helt på Skåne. Annars kan ju de danerna närboende hadubarderna ha funnits på annat håll. Här är en som placerar dem på södra Jylland:

http://www.finse.dk/goldhorns.pdf

Se särskilt sidorna 60 - 70 där den sistnämnda avslutas med:

“The Heathobards were part of Anglian culture but they might also have been part of the Longobards, who, according to Ptolemy, resided by the Elbe River. In that case, the invasion in Barwith Syssel was probably before the invasion of Istathe Syssel. We do not know what happened to the original tribal population in southern Jutland.”

Obs - Yngwe och andra - jag går inte i god för att författaren har den rätta ödmjuka inställningen till sina teorier/spekulationer och det kan vara ännu ett “hittepå”. Men jag lägger ändå in dem här som ett bidragande underlag till diskussionen då det kan finnas någon tråd att nysta vidare i.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 5 juli 2023, 19:31

fileoscar skrev:
2 juli 2023, 21:05
I första inlägget exkluderade Starkodder nuvarande Danmark från undersökningen och inriktade den helt på Skåne. Annars kan ju de danerna närboende hadubarderna ha funnits på annat håll. Här är en som placerar dem på södra Jylland:

http://www.finse.dk/goldhorns.pdf

Se särskilt sidorna 60 - 70 där den sistnämnda avslutas med:

“The Heathobards were part of Anglian culture but they might also have been part of the Longobards, who, according to Ptolemy, resided by the Elbe River. In that case, the invasion in Barwith Syssel was probably before the invasion of Istathe Syssel. We do not know what happened to the original tribal population in southern Jutland.”

Obs - Yngwe och andra - jag går inte i god för att författaren har den rätta ödmjuka inställningen till sina teorier/spekulationer och det kan vara ännu ett “hittepå”. Men jag lägger ändå in dem här som ett bidragande underlag till diskussionen då det kan finnas någon tråd att nysta vidare i.
Har inga problem med hadubarderna i Danmark iofs. Dick nämner ju också Gudme tillsammans med Uppåkra.

Är just nu på Öland och här finns också ett Ingelstad. Men om hadubarderna kom härifrån låter jag vara osagt.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 7 juli 2023, 22:38

Aun den gamle blev som bekant bortjagad ett par gånger till Västergötland, i båda fallen av Halfdan den Långe (Hrotgars pappa) eller hans släktingar:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aun_den_gamle

Aun den gamles son Egil:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Egil_Tunnadolg

Som flyr till följande och får sedan hjälp av den samme att återta sitt rike, el motsv:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Frode

Om nämnde Frode är relevant i sammanhanget är osäkert då "sjökungen Mysing, som dödade Frode", se länken närmast ovan. Men det kan inte uteslutas att han är av intresse för identifiering av hadubarderna.

Hustrun till Egil "Tunnadolg" Aunsson är en så länge obekant. Forskning kan möjligen leda till identifiering av hennes släktingar och en eventuell koppling till tidigare nämnde Frode. Eventuellt dyker då någon hadubard upp bland de aktuella släktingarna. Egil får hjälp av någon anledning och den kan vara kopplad till dynastika relationer eller motsv.

Det blev mycket spekulationer och en och annan ide' för fortsatt forskning.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 9 juli 2023, 22:32

Starkodder skrev:
1 juli 2023, 15:42
AndreasOx skrev:
1 juli 2023, 15:36
Pinedalens betydelse var att den låg (och fortfarande ligger) vid vägförgreningen "Lund-Kristianstad" och "Lund-Hässleholm". Någon fornborg i närheten har jag aldrig hört diskuterats - närmaste möjliga jag känner till är den jag beskrivit i annan tråd i södra Häglinge.
Jo men här kanske, vid Rövarekulan! Enligt Fornsök:

Borg

Beskrivning av lämning
Borganläggning? uppgift om. Ett område, ca 500x2100-300 m (Ö-V)har marknamnen Borgsåker, Borga åker, Lilla, resp Stora Borgsåker på 1760 års karta (Akt 4).Inga lämningar iakttagna 1987. Dock ett bra läge i V delen, därudden begränsas av bäckraviner i N-V-SV.

Kanske en borg ursprunget till de rövare som gett namn till ravinen?

Frosta3.JPG
Inte ens om man fixar till Fornsöks lutningskarta kan man skönja resterna av en borg.

Rövarekulan1.JPG
Rövarekulan1.JPG (38.61 KiB) Visad 3188 gånger

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 10 juli 2023, 10:28

Finns det några spår av hadubarderna i sydvästra Skåne? Här låg Uppåkra som centrum och folket som bodde på de folktäta slätterna måste ha kallat sig något. Daner? Skåningar? Hadubarder?

Uppåkra var centrum under 1000 år, men frågan är hur långt dess makt sträckte sig. Som Dick H nämner i tidigare länkade ljudklipp så tänker han sig konflikter över Öresund med de mer äkta? danerna på Själland. Bodde Frode och Ingel i Uppåkra och tog sig tillfälligt makten över delar av Själland? Varför kallades hadubarderna wicinga cynn i Widsith?

Om hadubardernas kärnområde var i sydvästra Skåne måste det ha omfattat nuvarande Skytts, Oxie och Bara härader. Jag har letat efter bard-namn i området men inte hittat något än. Bara härad syftar nog inte på bard utan något annat. Men Västra Ingelstad ligger inom området.

Om vi töjer ut personnamnen till att även omfatta Fridlev (omnämnd som far till Frode i vissa sagokällor), så har vi Frillinge hög vid Kvarnby i utkanten av Malmö, men det räcker inte speciellt långt.

https://pub.raa.se/visa/objekt/lamning/ ... 8e65b62198

Intressant är också att flera av bynamnen i sydvästra Skåne återfinns på Stevns, vilket kanske visar på någon tidig förbindelse. Enligt sagan kom den mytiske grundaren Dan från Uppsala, vilket kanske inte var Uppsala utan Uppåkra. Dick nämner möjligheten att Uppåkra hette Uppsala. Förbindelsen mellan Skåne och Stevns före Lejre förtjänar en egen tråd.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 10 juli 2023, 20:36

Det finns ett Fridlevstad i Karlskrona kommun, Blekinge.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 10 juli 2023, 21:51

anganatyr skrev:
10 juli 2023, 20:36
Det knepiga är väl att Frode knappast är ett skånskt namn, finns det några kända Frode från Skåne då eller senare? Fred-Frode var en annan Frode, som om jag nu minns rätt begravdes vid Värebro på Själland. Problemet är svårt att lösa.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 11 juli 2023, 08:51

Starkodder skrev:
10 juli 2023, 21:51
anganatyr skrev:
10 juli 2023, 20:36
Det knepiga är väl att Frode knappast är ett skånskt namn, finns det några kända Frode från Skåne då eller senare? Fred-Frode var en annan Frode, som om jag nu minns rätt begravdes vid Värebro på Själland. Problemet är svårt att lösa.
Dessutom har jag svårt att tänka mig hadubarderna vid nedre Elbe, där langobarderna bodde, eftersom det då inte var någon direktkontakt med daner på Själland pga folk emellan (och inte båtkontakt heller). Men finns det några tecken på en kulturell kontakt mellan langobarderna vid Elbe och hadubarder i Skåne, som skulle visa på att utvandringen före år noll utgick från Skåne?

Skriv svar