Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Kungsune

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 30 augusti 2018, 20:58

Tror Bo har rätt att det ska vara en ö men jag kan inte tolka texten som att det handlar om annat än en plats i relation till Geatas fastland. Utan kan då vara ett sätt att förstärka att det är skadorna där berättelsen nu handlar om.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 30 augusti 2018, 21:23

Finns en summering här som är bra:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Geats

Enligt den första Jyllandsteorin föreslogs att Gautar/Geatas skulle bott även på Jylland och inte bara i Västergötland; för att denna teori skall stämma.

Kungsunes Teori bygger vad jag kan utläsa på att det inte finns några Götar/Geats i Västergötland utan där bodde det Svear?

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 30 augusti 2018, 21:25

Kungsune skrev:
Bo tycks enbart diskutera krigståget där Hygelac stupar. Vilka övriga krig nämns, på vilka rader?
Läs de rader du citerade angående eotenas. Då hittar du kriget mot friser bla
Hmm jag läser (hastigt) dessa fem ställen (902-1145) enbart som krig mellan daner och friser.

Daler

Inlägg av Daler » 30 augusti 2018, 22:21

Valdemar skrev:Finns en summering här som är bra:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Geats

Enligt den första Jyllandsteorin föreslogs att Gautar/Geatas skulle bott även på Jylland och inte bara i Västergötland; för att denna teori skall stämma.

Kungsunes Teori bygger vad jag kan utläsa på att det inte finns några Götar/Geats i Västergötland utan där bodde det Svear?
Och norska opplänningar i Dalsland/Värmland om man ska följa K.S. logik.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 30 augusti 2018, 22:26

Sorry Andreas, jag hade för mig att det fanns referenser till geatisk- frisisk ovänskap även där. Kan vara minnet som spelat ett spratt. Annars är ju huvudtemat bla på 2355- hygelaks frisattack och senare 2911-2921 om hotet från friserna och de fientliga konsekvenserna. Huvudfiende är sweons men friserna står inte långt efter. Att dessutom Beowulf fruktar frankerna tycker jag är märkligt ut Gotländsk horizon.
Senast redigerad av 2 Kungsune, redigerad totalt 30 gång.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 30 augusti 2018, 22:31

Du gör bara bort dig!

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 30 augusti 2018, 22:52

Om du med K. S. menar mig Daler så är du fel ute. Jag tror att Åle/onela fanns nära Adils. Jag vet inte om referensen till Vänern stämmer men om den gör det vore det inte konstigt om både Adils och Onela hade sina gårdar söder om Vänern. Kinnekulle som har traditioner om kungligheter har en ganska plan hylla på södersidan. Där ligger idag Västerplana, medelplana och österplana byar. Alla med var sin kyrka. På medeltiden hette denna hylla i berget Upplanden.
Det är självklart lockande att koppla till epitetet Uppländske.
De svear som bodde där var alldeles säkert gautar/göter/Geats men i det stora helt enkelt svear liksom Smålänningarna i Kalmar eller Blekingarna. Jag vet inte säkert. Gör någon det?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 30 augusti 2018, 23:31

AndreasOx skrev:Då kan inte Vendsyssel beskrivas som en ö omgiven av hav.
Nu är jag inte med. För såväl Vendsyssel som de andra öarna var ju het omgivna av salt havsvatten. Även om sundet är smalt så är det likväl saltvatten och utan tvekan en del av havet. Så norra Jylland var utan tvekan ett land av öar, ett ö-land.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 30 augusti 2018, 23:41

Gör JAG bort mig? Ok Kungsune

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 31 augusti 2018, 07:12

Själva älvdalen och mynningsområdet. Men öster om (Risveden m.m.) var det mycket glesbefolkat långt fram i tiden. Och implicit innebär detta att svearnas tyngdpunkt låg i Västergötland.
Det arbete du själv publicerat på arkeologiforum ger en annan bild. Eller menar du självaste Risveden. Den är fortfarande glesbefolkad. Slätterna österom har hög täthet av medeltida kyrkor och relativt små härader. Så långt man kan se bakåt i statistiken är det ju dessutom en av Sveriges folkrikaste bygder. Så jag är inte riktigt med dig där. Kanske du kan förtydliga dig vilket område du avser öster om Risveden. Inom Älvsborg är bebyggelsekoncentrationerna så klart begränsade av skogsområdena men de betraktar jag som en del av eller utlöpare från Risveden. De jordbruks och boskaps-marker som finns i dalarna är å andra sidan mycket tätbefolkade ur ett svenskt perspektiv. Man begår ett misstag om man räknar populationen utifrån area i en sådan här fråga. Det är ju den samlokaliserade befolkningens storlek som är avgörande. Dvs hur stor befolkning kan ha varit samlade inom en (stam)organisation. Då blir ytenheter som skog och sjö irrelevanta. För "befolkningsytorna" är i hög grad sammanhängande. Betydligt högre grad än i ex Uppland. Sedan tycker jag att såväl Upplands centrala bebyggelseområden likväl som Västergötlands ligger i något som Lars Gahrn kallar för en bakficka. De ligger lite "off" i förhållande till hur sagorna beskriver.

Jag är mao tveksam till att placera folkvandringstidens sveakungar vare sig i Uppsala eller Skara med omnejd. Jag tror att kungamakten var nödgad att kontrollera trafikläget där det var som gynnsammast. I Mälardalen är det ju runt Helgö och i Västsverige Göta älvdalen. Ska man söka elitplatser i VG så tror jag man ska leta runt Trollhättan, Hjärtum och Skepplanda/Alvhem i första hand. Öster om Risveden bodde huvuddelen av befolkningen i ett traditionellt jordbrukssamhälle och hade inte samma tillgång handel och sjöfart. Där fanns också centrala platser som Gudhem mfl men de lär knappast ha den variation med lyxartefakter som man kan förvänta i kustnära bygd.

Det innebär bara att handlingen kring de sweons som Beowulf handlar om hamnar i Västsverige. Rätt eller fel men jag har svårt att få ihop kvädet annars. Ynglingatals lista innehåller då förmodligen kungar från både Västergötland och Uppland. Det kan ju vara så att det skett en flytt eller fusion till Gamla Uppsala i vendeltid. Jag har ingen aning.

Skriv svar