Gamla Uppsala

500 f.Kr. - 1066
anganatyr

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av anganatyr » 4 mars 2018, 16:40

De titlar i form av gode och gydja som förekommer inom litteraturen, hur förklaras i så fall de?

https://books.google.se/books?id=kucsDw ... de&f=false

Soländaren

Inlägg av Soländaren » 4 mars 2018, 20:59

När jag pluggade Fornnordisk religion på universitetet i somras, och bl.a. hade Sundqvist som föreläsare, så minns jag just detta:
- Stormän är antagligen samtidigt kultledare, i kontrast till "riktiga" präster (som ev. inte funnits på samma som för den kristna religionen).
- Kanske har det t.ex. bott en sådan kultledare (storman) på regional nivå i Attundalands Gudby, vilket ligger i Vallentuna härad mellan nuvarande Upplands Väsby och Vallentunasjön (ett område som Stefan Brink beskriver som sakralt landskap p.g.a. en förtätning av religiöst anknutna ortnamn).
- Vår andre lärare Andreas Nordberg, menar att det finns flera "konfigurationer" (lustigt begrepp han använder i sin vetenskap): Förutom uppdelningen mellan vaner och asar, finns också uppdelningen av Odenkult i kontrast till kulten av övriga Asar (och kanske även vaner). Odenkulten är härskarnas och krigarnas religion, medan resten mer har karaktär av den jordbrukande befolkningens religion. Det är inga vattentäta skott mellan dessa, men det är ändå olika tyngpunkter i kulthandlingar för resp. grupper. Oden är en sammansatt gud, medan t.ex. Tor och Frej i någon bemärkelse är lite mer endimensionalla och mer okomplicerade. Allt detta enl. Andreas Nordbergs forskning. Jag tycker det låter intressant att göra en sådan uppdelning.

Om allt detta nu är något bidrag till resten av diskussionen... Ledsen om jag ev. lade mig i på fel sätt... :-)

Daler

Inlägg av Daler » 4 mars 2018, 21:57

Soländaren skrev:Odenkulten är härskarnas och krigarnas religion, medan resten mer har karaktär av den jordbrukande befolkningens religion.
...
Oden är en sammansatt gud, medan t.ex. Tor och Frej i någon bemärkelse är lite mer endimensionalla och mer okomplicerade.
Oden är minst sagt sammansatt. Lite för mycket för att bara ha varit en gudom kan en tycka. Men härskaridealet var väl att vara vapenför, listig, kunnig (säkert inklusive berättarkonst och runtydning), precis som Oden var.
Men Gamla Uppsala kopplas väl via ynglingaätten mest till Frej och i Adam av Bremens skrift lyfts Frej, Tor och Oden fram som ganska likställda när det gäller kulten. Varför Oden inte hade en mer unik position (om vi förutsätter att det lilla vi vet stämmer) kan man ju undra.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 5 mars 2018, 00:25

Varken Sundqvist eller Nordgren, eller någon annan, gör ju egentligen annat än spekulerar.

Och jag förstår verkligen inte skillnaden mellan storman och riktig "präst" Alla är väl fullt införstådda med att kyrkans präster och biskopar är stormän samtidigt som de är kultledare....

Fast man får väl samtidigt överväga risken för att 1000 års gubbvälde påverkat oss att se allt som stormän. Storkvinnor hör vi sällan talas om även om de dyker upp i de rikaste gravar...

Soländaren

Inlägg av Soländaren » 5 mars 2018, 06:23

Jag lägger ju rätt stor tilltro till den akademiska diskussionen som något mer än bara ren spekulation, företrädd av några av Sveriges ledande forskare inom denna del av religionsvetenskapen. Men visst är det en akademisk diskussion, och ingen direkt sanning...

För egen del är jag inte så mycket mer insatt än så.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 5 mars 2018, 09:10

Soländaren skrev:Jag lägger ju rätt stor tilltro till den akademiska diskussionen som något mer än bara ren spekulation, företrädd av några av Sveriges ledande forskare inom denna del av religionsvetenskapen. Men visst är det en akademisk diskussion, och ingen direkt sanning...

För egen del är jag inte så mycket mer insatt än så.

Spekulation baserat på gedigen grund av källmaterial är fortfarande bara spekulation, och Sundvist ger väl oftast inte heller sken av annat. Se t.ex. "The Question of Ancient Scandinavian Cultic Buildings: with Particular Reference to Old Norse hof" där de enda egentliga slutsatserna han drar är att detta är knepigt.

Soländaren

Inlägg av Soländaren » 5 mars 2018, 09:37

Det må ju vara hänt, vilket ordval vi än använder - spekulation eller akademiskt diskussion. :-)

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 5 mars 2018, 09:53

Ja jag lägger ringen värdering i det utan menade bara att skilja det från hypotes och teori. Spekulationen är ju alltings början och därför den solklart viktigaste biten lärandet.

Jag är inget jättefan av Sundqvist då jag tycker han skenar ibland, men man får ju inte döma allt han skriver efter det.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 5 mars 2018, 12:01

.....om inte annat så berör den gode Sundqvist de mäktiga kvinnorna utifrån makt och kult i nämnda bok. Kan rekommenderas då den ger en rejäl inblick i de olika hypoteserna genom århundraden samt en tämligen rejäl djupdykning i källorna. Huruvida han skenar så är mitt intryck från Freyr´s offsprings att han är föredömligt avvägande i sina tolkningar. Sedan bör jag väl nämna att personligen ser jag skillnad mellan dem som är skolade, arbetar med (=tid) och har snille nog för att bolla med faktaunderlaget och mig själv som knappt en amatörforskare då min tid får vikas för mer prioriterade saker.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 5 mars 2018, 12:37

Som nämnts tidigare här lyfts oftast vikingatiden fram som en tämligen "tom" tid vilket inte stämmer med den faktiska verkligheten då vi ser både extensivt hantverk samt bebyggelse. Så vad menar man då, antagligen avsaknad av monument? Nå, nu fanns monumenten redan där med fem storhögar (inkl. domarhögen) samt stenlagda gångytor inom kungskomplexet. Gravar finns det, inkl. båtgravar och som bekant är själva höggravfältet mkt dåligt utgrävt, fler vikingatida gravar lär väl finnas. Dock har vi som bekant yngre kungsgravar inom Uppland med fokus längre söderut vilket lyftes fram som flyttad makt. Men problemet blir dock då, vem kontrollerade hantverkstillverkningen i Uppsala, vem organiserade Gml Uppsala under denna tid. Religionen som institut möjligen, präster m.m. men som det verkar finns det mkt lite som pekar på en egen, fristående struktur av religion utan sedan folkvandringstid flyttade mycket av kulten in i maktens boningar. Erik Segersäll knyts till Uppsala så nog har vi källäge där makt, kung knyts till Uppsala under vikingatiden. Dock lär brytningstiden med kristen kung och riksblotet varit problematiskt. Tills frågan var löst och även gml Uppsala bekom kristet och biskopssäte. 1075 när Adam beskriver läget var kungarna i mångt och mkt kristna så kanske ett tempel restes eftersom kungen inte längre höll hov i hofet på det gamla sättet vilket gör att det som tidigare var hallcentrerad kult fick förläggas i annan byggnad, kanske i konkurrens med de tidiga kyrkorna längre söderut, mot mälaren.

Skriv svar