Hur många kunde komma till tingen och bloten?

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Hur många kunde komma till tingen och bloten?

Inlägg av Yngwe » 25 augusti 2015, 20:24

Västgöten skrev:Yngwe

Nu får jag be dig om en källa som berättar om hednibgarnas avancerade föreställningsvärld. Tvärtom brukar väl alla som studerat förkristen kultur i Norden förundras över att det inte finns antydan ens till en andlig ideologi utan bara märkliga historier om gudarnas ofta komiska äventyr.
Det är möjligt att religionen var mer avancerad, det är ju bara kristna källor vi har att tillgå, men bpde du och Ättelägg målar upp forntida bilder som verkar komma mer ur er fantasi än ur några källor. Och det är väl i strid mot de regler du varit med att sötta upp.
Jag tror nog bevisbördan helt och hållet hamnar på den som påstår att nordborna skiljde sig från andra människor genom att inte tro på någon slags "gudomlighet" eller överjordisk föreställningsvärld.

Vad gamla forskare kom fram till om andlighet helt utan underlag fårhåller jag mig rätt kall till. Vilka forskare förresten? Kan du ge ett exempel och ett citat?

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 26 augusti 2015, 01:15

Yngwe

Vad jag frågade efter var dina källor, helt enligt de regler som gjorts upp. Eller gäller iinte reglerna för dig?
Dessutom ägnar du dig åt felaktiga citat. Vad jag skrev var att jag inte sett en antydan till andlig ideologi, d v s ett sammanhållet moraliskt budskap som kristendomen har. Den märks ju enklast i Bergspredikan. Detta är ju något helt annat än att det skulle saknas "gudomlighet", tvärtom vimlar det ju av gudomligheter i den fornnordiska tron.
Du förvanskar citaten igen när du skriver om gamla forskare. De forskare jag stöder mig på är verksamma idag, som Näsström exempelvis. Henne har jag väl redan nömnt eftersom jag i motsats till dig anger källor när det finns anledning.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 26 augusti 2015, 10:10

Havamal kan vara en början likaså Völvaspa, alla sentida, kristna återgivna men ändock tämligen andliga. Underlig debatt där syftet verkar att framställa våra förfäder som andliga dvärgar. Trots allt har vi varit hedningar betydligt längre än kristna. Lustiga historier återfinns i alla religioner, ta den där med arken ex från bibeln. Grekisk, romersk mytologi är även de fyllda med lustiga historier men har det slagit någon att de kan ha ett syfte utöver att roa?

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 26 augusti 2015, 10:15

Västgöte, funderar kring din rädsla och uppgift om att man undviker begreppet germaner, om du googlar lite på vetenskapliga artiklar kring germaner eller germanic så kommer du att hitta en hel del. Germanerna var en benämning på en kultur och språk som var roms närmaste grannar och hot under lång tid. Du kopplar det till nazismen antar jag men gudskelov har inte detta gjorts på kontinenten så att forskningen kan fortgå kring dessa folks seder och kultur.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 26 augusti 2015, 11:47

Västgöten skrev:Yngwe

Vad jag frågade efter var dina källor, helt enligt de regler som gjorts upp. Eller gäller iinte reglerna för dig?
Dessutom ägnar du dig åt felaktiga citat. Vad jag skrev var att jag inte sett en antydan till andlig ideologi, d v s ett sammanhållet moraliskt budskap som kristendomen har. Den märks ju enklast i Bergspredikan. Detta är ju något helt annat än att det skulle saknas "gudomlighet", tvärtom vimlar det ju av gudomligheter i den fornnordiska tron.
Du förvanskar citaten igen när du skriver om gamla forskare. De forskare jag stöder mig på är verksamma idag, som Näsström exempelvis. Henne har jag väl redan nömnt eftersom jag i motsats till dig anger källor när det finns anledning.
Källor till vad? Ett antagande om andlighet och föreställningsvärld, och därtill kopplad ideologi? Som påpekat så finns inga källor som ger vidare god insikt i detta, även om det som Ättelägg påpekar, finns spår av den i vissa skrifter.

Du har refererat till en Näsström, men inte redovisat källa på ett brukligt sätt.

Sen handlar ju mycket att värdera det man läser. Utan tvivel är det så att vi vet mycket lite om detta, vilket givetvis gör det relevant att ifrågasätta påståenden om hur kult och ritual gick till. Eller?

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 27 augusti 2015, 09:36

Ättelägg och Yngwe

Jag vet inte riktigt hur jag skall få er att förstå skillnaden på gudar och andlig ideologi.
Som de hedniska gudarna framställs i de få källor vi har verkar de enbart fungera som något som skall mutas med offer för att se till att det växer bra i markerna. Kristendomen däremot har ett moraliskt etiskt budskap som helt verkar saknas i asatron (att de kristna inte levt efter etiken är en helt annan sak). Så vad funderingarna gäller är om bilden vi får är riktig, eller om de kristna skribenterna avsiktligt framställt den äldre religionen i ett sämre ljus.
Vad vi personligen tror är ju helt ointressant, vi levde ju inte för tusen år sedan.

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 27 augusti 2015, 09:43

Ättelägg

Jag försöker inte framställa våra förfäder som andliga dvärgar, var har du fått det ifrån? Jag försöker bara få en bild utifrån de källor som finns, inte måla upp en idealbild ur egen fantasi.
Men framför allt vet vi ju inte ett dugg om vad man för tusen år sedan ansåg vara viktigt. Som detta med att vandra genom ändlösa skogar för att delta i blot uppe i Uppsala. Kanske var det tvärtom så att våra förfäder nere i sydväst var andliga giganter som bara skrattade åt dumheterna: Våra bygder och våra gudahov är väl så heliga som Uppsala, vi firar våra gudar i vår bygd och enligt våra traditionen. Vi låter oss inte fjärrstyras.

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 27 augusti 2015, 09:46

Ättelägg

Idag talas det i vetenskapliga sammanhang om folk som talar germanska språk, vilket är något helt annat än det gamla romerska germanbegreppet. En somalier som bott några år i Sverige talar ju också germanskt språk.
Sedan beror det väl på hur gamla uppgifterna du googlar på är om där talas om germaner. Dessutom kan man ju luras av att engelsmännen kallar tyskar för germaner, ett arv från romarna förstås. Tyskarna själva kallar sig tyskar.

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 27 augusti 2015, 09:52

Yngwe

Jag håller helt med, men det är du som brukar ropa efter källor även när det är omöjligt att hitta några.
Vad gäller just Britt Marie Näsström så har jag bara en bok av henne i bokhyllorna och den passar inte in, resten har jag lånat så jag kan inte kolla. Hon har skrivit mycket men bäst är en bok som bara fanns på norska, men där hittar du verkliga analyser av den förkristna tron. Den liksom hennes andra böcker är avsedda för högskolenivå, hon är nog professor i Göteborg om jag mins rätt. En varning bara, denna norska bok är bitvis rätt svårbegriplig, norska är inte alltid ett så lätt språk.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 27 augusti 2015, 09:57

Hon är professor emeritus (alltså rätt gammal...) vid Göteborgs universitet. Jag har läst något av henne för några år sedan och vill minnas att hon är rätt noga med att tala om att väldigt mycket är spekulation.... underlaget är helt enkelt för klent för att få fram något väl underbyggt!

Skriv svar