Hur många sveakungar?

500 f.Kr. - 1066
Carl Thomas

Re: Hur många sveakungar?

Inlägg av Carl Thomas » 7 april 2016, 02:31

Anders i Uppsala,

Jag vet ingen som tror att Snorre medvetet förfalskade historia. Jag upplever honom som en genialisk person med ett djupt intresse för historia och han vigde sitt liv för att bevara den historia han kom i kontakt med genom äldre skrifter, diktverk och hörsägen. Jag har alltså en djup respekt för Snorre.

Han levde dock i en tid där de flesta var analfabeter och han var djupt kristen. Hans sagor handlar om händelser som inträffade hundratals år före hans livstid...

Ynglingasagan som Snorre skrev baseras på Ynglingatal. Ynglingasagan "förklarar" oxh broderar ut Ynglingatal. Där Ynglingatal beskriver en händelse med några få rader på dikt - förklarar och broderad Snorre ut dessa få rader i Ynglingasagan - till flera sidor och ibland hela kapitel.

Thomas
Historia är färskvara.

Wurner

Inlägg av Wurner » 7 april 2016, 09:37

Vi har redan en tråd om Snorre:
Är Snorre trovärdig?

Kanske dags att skaka liv i den istället för att dra samma diskussioner igen här? ;)

Se t.ex. detta inlägg och närliggande som berör Snorres kontakt med kristen europeisk historieskrivningstradition.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 7 april 2016, 10:02

Tak Wurner. Bra!!

MrB

Inlägg av MrB » 7 april 2016, 11:17

Carl Thomas skrev: Enligt Ynglingasagan var Illråde kung över enbart Tiohundraland men han hande ambitioner att utöka sin makt och mördade 12 Landkungar för att förverkliga detta. Efter dessa mord var han Kung över ett antal Land - men han togs av daga lite senare så hans maktsfär ändades. Landkungarna nämns vid namn och Land i Ynglingasagan. Hade de varit underkungar hade Illråde inte behövt mörda dem :) Illråde var alltså Landkung på samma nivå som de övriga kungarna var - som jag ser det.
Thomas
Carl Thomas skrev:Här är en länk till Ynglingasagan/Illråde. Läs från kapitel 33 :)
http://cornelius.tacitus.nu/heimskringl ... -40.htm#39
Thomas
Från din länk kan man läsa:

Vida omkring i Svithiod funnos på den tiden häradskonungar, som lydde under Bröt-Anund. Bröt-Anund härskade i Tiundaland; där ligger Uppsala och där är alla svears ting. Där höllos stora offerfester, till vilka många konungar infunno sig; det var vid midvintern.

Konung Anunds son Ingjald var konung i Uppsala. Uppsalakonungarna voro de förnämsta i Svithiod, då där funnos många häradskonungar, allt ifrån den tid då Oden var härskare i Svithiod. De som sutto i Uppsala voro envåldsherrar över hela Svithiod.

Det berättas, att konung Ingjald skall hava dräpt tolv konungar och svikit alla mot given lejd; han kallades därför Ingjald illråde. Ingjald var konung Över största delen av Svithiod.

Alltså, om man får tro sagan, står det klart och tydligt att flertalet häradskonungar lydde under Bröt-Anund i Tiohundareland. I samma land låg också Uppsala samt ett större ting. Området framställs också vara religiöst betydelsefullt. Det är ganska uppenbart att det finns en viss hierarki här och att sagans Uppsalakung absolut inte står på samma nivå som övriga eventuella kungar.
Övriga eventuella kungar må mycket väl ha innefattat kungar över mycket små områden till större områden inklusive härader och landskap. Men hur kan du ur sagan få det till att "Illråde var alltså Landkung på samma nivå som de övriga kungarna var"? Så står det väl inte. Och han dödade 12 kungar, inte 12 landskungar enligt sagan. Eller hur?

Jag blir inte riktigt klok på begreppet "häradskung". Jag kan personligen bara finna det i Ynglingasagan. Om det inte dyker upp i andra sagor (källor) vet jag inte om man ska ta begreppet på alltför stort allvar. Att det fanns småkungar, underkungar och överkungar i olika grad under sen järnålder tycker i alla fall jag verkar vara fullt rimligt.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 7 april 2016, 12:39

Har också svårt att förstå vad Snorre menar med häradskungar. Är det kungarna i de olika landskapen eller ännu "mindre" kungar?

Och vad menar Snorre med Svitjod respektive Sverige i berättelsen om Ingjald Illråde? Menar han att Svitjod bara är det som sedan blev Uppland? Eller inkluderar han även de andra svealandskapen?

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 7 april 2016, 15:46

MrB,

Var och en tolkar det han läser efter den grundsyn han redan har. Det finns mängder av tolkningar av just Ynglingasagan :)

Kungarna slm Illråde tog av daga räknas upp med namn oxh med vilket land de var kungar över - och Illråde presenteras som Kung över Tiohundraland. Han var alltså, enligt min tolkning, en Landkung. Kungen över Södermanland är, enligt min tolkning, en Landkung, kungen över Västra Götaland likaså, osv.

Om du vill tolka att Kungen över ett Land är en Häradskung är det naturligtvis din rätt att tolka det påmdet sättet.

Häradskungar vet jag inte vad det är mer än att namnet ger en viss förklaring. Häradshövding vet vi ju vad det var. Kanske hette det Häradskung tidigare? Problemet, om det nu ör ett problem, är att i Tiohundraland hade man Hundare enligt andra källor...fanns det Häradskungar borde det finnas Härader också. Fanns det både Hundare och Härad i Tiohundraland?

Jag tror, som du vet, inte på någon överhöghet från något Land. Jag tror att alla Land hade var sin Kung och jag tror på unioner, samarbete, släktskap och ägande av gods i flera Land hos eliten.

För mig är alltså kungen över Södermännens Land - en Landkung, inte en Häradskung.

Å andra sidan, det ör inte mönga sjömän i en sjömansbiff...:)

Thomas
Historia är färskvara.

Wurner

Inlägg av Wurner » 7 april 2016, 16:45

Carl Thomas skrev:[...]
Häradskungar vet jag inte vad det är mer än att namnet ger en viss förklaring. Häradshövding vet vi ju vad det var. Kanske hette det Häradskung tidigare?
[...]
Jag har funderat på ordet "hövding" .. är det en titel som faktiskt användes? I så fall, på samma sätt som vi gör idag? Eller är det anakronisktiskt att benämna exempelvis ledare för vikingatåg som hövdingar? Relevant för den här diskussionen eftersom vi annars måste reda ut skillnaden mellan hövding och kung.
Jag misstänker att det vi idag menar med ordet hövding täcktes av termen kung under järnålder men har inga egentliga bevis... mer än kanske att jag vad jag kan minnas nog aldrig stött på ordet hövding i de gamla sagorna.

Skriv svar