Norsa båtgravfält

500 f.Kr. - 1066
AndreasE

Re: Norsa båtgravfält

Inlägg av AndreasE » 20 maj 2015, 00:48

Yngwe skrev:Att de norska inte diskuteras är just det jag menar är resultatet av att man bländas av Vendel och Valsgärde och den otroliga uppmärksamhet dessa har fått. De passar så bra in i hur myten om Sveriges historia beskrevs, och har fått bli nationalklenoder, till vilka hela vår historia från tiden har fått förhålla sig. I detta är de norska exemplen en besvärande störning, dom flyttar ju tyngdpunkten på båtgravfälten bort från myten. Även där väljer man alltså att isolera sig utan sakliga skäl
Det där tror jag är en grov övertolkning. Som sagt, jag är ingen expert på norska båtgravar, men arkeologer som jobbat med det svenska båtgravsmaterialet har förstås åtminstone en översiktlig koll på båtgravar på annat håll (Norge, Danmark, Skottland/Nordsjön) och det faktum att materialen inte ses som en gemensam grupp är att det finns betydande skillnader samt ett i sammanhanget ganska stort geografisk avstånd mellan de olika regionerna.

Över huvud taget så är jag ytterst skeptisk till sådana här konspirationsteorier. Snarare så är det så att forskningen på båtgravarna har varit ganska död de senaste 50 åren eller så, från och med den processuella arkeologins intåg. Stora delar av materialet har ännu inte ens publicerats trots att tex Valsgärde grävdes ut för 80 år sedan. Det är faktiskt först under de senare åren som forskningen återigen har börjat titta på de här företeelserna

Sen tycker jag som arkeolog dessutom att det är ganska förolämpande mot professionen och dess utövare.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 20 maj 2015, 01:13

Så för gravgåvorna så är avståndet inte större än att det är relevant, men för själva gravsättet är det för stort? Skulle tankar ha svårare att färdas än värdesaker?

Vilka är de betydande skillnaderna? Och på vilket vis är de större än skillnaderna inom det svenska materialet?

Det är väl ingen konspirationsteori att påstå att Vendel och Valsgärde har en stor plats i vår syn på historien och att det har skrivits massor på detta tema? Och även om du säger att forskningen om själva gravarna legat nere, så kan du knappast annat än hålla med om att det har skrivits väldigt mycket där Valsgärde och Vendel ingår i bakgrundsmaterial och tolkningar.

Och på vilket sätt är kritik, sakligt framförd, förolämpande? Vi diskuterar ju tolkningar här, och tolkningar kan väl alltid ifrågasättas, även ifråga om metod och perspektiv?

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 22 maj 2015, 19:01

Jag tänkte bara lägga in en länk till tråden båtgravar i Norge eftersom den är relaterad till denna tråden.
båtgravar i Norge

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 25 maj 2015, 19:39

Yngwe skrev:Nu är ju inte Langöya något spekulativt kanske, utan ett dokumenterat fakta som visar att det kan vara vettigt med ett brett perspektiv. Gulli i Norge har också ett antal Jag har dålig koll på hur det ser ut i Norge i övrigt, men tittar man på kartan i nämnda artikel av Rundqvist & Co så blir det ju tydligt att Norge har en stor del av materialet att ta hänsyn till.

Jag menar bara att om man ska förstå båtgravfälten så ska man nog undvika att bländas av de storslagna exemplen i Vendel och Valsgärde, och allt som skrivits om dessa, och faktiskt se sig om lite.

Att sen ta hänsyn till det oupptäckta är väl ganska sunt, särskilt om man ser att man hittar nya objekt relativt ofta och det på platser där man inte enkelt kunnat se dom innan undersökning. Det var ju längesen någon hittade något Atlantis, så det är ju kanske inte direkt jämförbart...
Jag har börjat läsa igenom texten om Gulli båtgravfält när ja har en stund över. Jag hittade följande intressanta rader.
Som et forsøk
ble det også tatt ut algeprøver fra den godt
bevarte båtgraven Gulli V, for å prøve å
bestemme om båten har blitt brukt i saltvann.
Dette forsøket gav også negativt resultat.
Båten är inte använd i saltvatten.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 19 december 2015, 11:30

I senaste numret av tidskriften Populär arkeologi finns en intressant artikel om den ryttargrav som grävdes ut i Norsa 1964 (artikeln finns i nr 4/2015, sidorna 16-17). I graven hittades rester av ek, samt en åra. En del har tolkat det som en kammargrav, medan tex Else Nordahl (som grävde ut graven) har tolkat det som en båtgrav. Graven ligger lite norr om kvinnobåtgravfältet. Det intressanta är att det är en man som är begravd i en obränd båtgrav precis bredvid kvinnobåtgravfältet. Stigbyglar och en del andra av föremålen i graven pekar mot anglo-saxiskt håll.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 24 december 2015, 20:42

Kvinnobåtgravfält? Varifrån har du fått det? Skillnaden här är just att det verkar vara ett blandat gravfält vilket jag skrivit förut, i uppland män, i östra Mälardalen kvinnor (tuna) och här i västra blandat.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 25 december 2015, 11:12

Ättelägg skrev:Kvinnobåtgravfält? Varifrån har du fått det? Skillnaden här är just att det verkar vara ett blandat gravfält vilket jag skrivit förut, i uppland män, i östra Mälardalen kvinnor (tuna) och här i västra blandat.
Jag känner inte alls igen den bilden du ger. Norr om Mälaren har vi följande tre kända båtgravfält i väster där åtminstone en grav är utgrävd:
Norsa: en kvinnobåtgrav utgrävd
Sala: två kvinnobåtgravar
Tuna i Badelunda: åtta kvinnobåtgravar

Längs Fyrisån har vi följande båtgravfält:
Vendel: män
Valsgärde: män
Gamla Uppsala: Blandat män och kvinnor
Ulltuna: om jag minns rätt så var det två kvinnobåtgravar.
Tuna i Alsike: Blandat män och kvinnor.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 1 februari 2016, 21:54

Tja, man brukar inte räkna Sala och Västeråstrakten till Västra Mälardalen, vi har separata intressant geografiskt avgränsade dalgångar med Fyrisån, enköpingsån, Sagån, Svartån, Kolbäcksån, Hedströmmen, Arbogaån som alla mynnar i mälaren. Av dessa bildar Fyris, Sagån, Svartån, Hedströmmen intressanta kluster med Kungshögar, båtgravar, och senare handelsstäder. De mest avvikande är Arbogaån och Enköpingsån.

IdAn

Inlägg av IdAn » 10 maj 2016, 16:20

Hejhej!
Det var ett tag sen denna tråd startades men jag såg att det finns ett par ouppklarade frågor och tänkte att jag kan svara på dem om någon funderar i framtiden.
Enligt (opublicerade) rapporter så är inte benen osteologiskt analyserade, utan man utgick framförallt från de arkeologiska fynden samt storleken på benen när man gjorde sin bedömning. Jag undersökte benen till mitt examensarbete 2014 och kunde inte säga något nytt om dem utöver att de var i bedrövligt skick. De föll isär bara man petade på dem i stort sett. Alltså skulle inte jag direkt utgå ifrån att båtgraven (den enda undersökta) innehåller en kvinna. En annan undersökt grav som man trodde skulle vara ännu en båtgrav visade sig vara en kammargrav som innehöll en häst med full mundering samt en människa och hund, vilka samtliga var i dåligt skick (hästen var troligen en hingst iallafall)

Man verkar ha velat få Norsa till ett kvinnobåtgravsfält, men egentligen finns det inga bevis för det. Det är hursomhelst en spännande plats. Med en blandning av båtgravar (fler?) och kammargravar med skelettbegravningar och andra delen med enbart brandgravar som tycks vara samtida.
Tyvärr verkar många gravar vara plundrade eller störda på annat sätt.
Senast redigerad av 1 IdAn, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 10 maj 2016, 18:40

Kul med förtahands-information IdAn.

Förstår jag dig rätt om båtgraven alltså tolkades som kvinnlig utifrån fynd-sammansättningen?

Skriv svar