Varför är det många som vill se det som en kvinnobåtgrav?IdAn skrev:Hejhej!
Det var ett tag sen denna tråd startades men jag såg att det finns ett par ouppklarade frågor och tänkte att jag kan svara på dem om någon funderar i framtiden.
Enligt (opublicerade) rapporter så är inte benen osteologiskt analyserade, utan man utgick framförallt från de arkeologiska fynden samt storleken på benen när man gjorde sin bedömning. Jag undersökte benen till mitt examensarbete 2014 och kunde inte säga något nytt om dem utöver att de var i bedrövligt skick. De föll isär bara man petade på dem i stort sett. Alltså skulle inte jag direkt utgå ifrån att båtgraven (den enda undersökta) innehåller en kvinna även om många vill att det ska vara så. En annan undersökt grav som man trodde skulle vara ännu en båtgrav visade sig vara en kammargrav som innehöll en häst med full mundering samt en människa och hund, vilka samtliga var i dåligt skick (hästen var troligen en hingst iallafall.. )
Man verkar ha velat få Norsa till ett kvinnobåtgravsfält, men egentligen finns det inga bevis för det. Det är hursomhelst en spännande plats. Med en blandning av båtgravar (fler?) och kammargravar med skelettbegravningar och andra delen med enbart brandgravar som tycks vara samtida.
Tyvärr verkar många gravar vara plundrade eller störda på annat sätt.
Norsa båtgravfält
-
Bäckahästen
Re: Norsa båtgravfält
Ett visst skäl skulle kunna vara en vilja att tona ner betydelsen av båtgravar i allmänhet men också Mälardalen som region. Västgötaskolan brukar gärna framhålla kvinnogravar i Mälardalen bland annat för att just indirekt mena att då kan det ju inte röra sig om rena rama manliga härskargravar.Bäckahästen skrev:Varför är det många som vill se det som en kvinnobåtgrav?
Mr B
Skulle n kvinnlig båtgrav vra mindre betydelsefull??? Känns som ett klvartramp tycker jag!
Däremot så påpekas det väl ofta just i syfte att kritisera en bild av den gaml bilden av att båtgravar i sogsymboliserar manliga härskare..... en sådan bild är ju direkt okunnig om hur det faktiskt ser ut runt om i SKandinavien..... och det har inget med någon Västgötaskola att göra.... bara om adekvat skolning...
Skulle n kvinnlig båtgrav vra mindre betydelsefull??? Känns som ett klvartramp tycker jag!
Däremot så påpekas det väl ofta just i syfte att kritisera en bild av den gaml bilden av att båtgravar i sogsymboliserar manliga härskare..... en sådan bild är ju direkt okunnig om hur det faktiskt ser ut runt om i SKandinavien..... och det har inget med någon Västgötaskola att göra.... bara om adekvat skolning...
Ja faktiskt. Hur många kvinnliga regenter (härskare, hövdingar eller likande) kan du lista upp under järnåldern (sagorna) och medeltiden (sagorna, historiska källor)?Yngwe skrev:Mr B
Järnåldern som jag ser det var enormt "manlig" (krig, erövring, aggression, vapen med mera). Inget klavertramp med andra ord utan snarare en glasklar analys. Ur ett modernt perspektiv kan man givetvis bara beklaga att inte fler kvinnor hade den absoluta makten i högre utsträckning. Men vår historia ser ut som den gör och detta kan ingen ändra på. Framtiden får väl utvisa om t.ex. USA får sin första kvinnliga president eller inte. Sverige behöver väl definitivt en kvinnlig statsminister inom en mycket snar framtid. Men detta är väl en helt annan diskussion långt ifrån järnålderns båtgravar.
(Och, hur många romerska kejsare eller påvar under vår järnålder kan du räkna upp?)
Från https://jbldstromberg.wordpress.com/201 ... otaskolan/:
4.4 Matriarkat i Uppland, patriarkat i Västergötland
Västgötaskolans lärofader Carl Otto Fast ansåg att Uppland i forntiden styrdes av kvinnor. Romaren Tacitus omnämner i Germania ett folkslag kallat sitoner, vilket ”vansläktats” till den grad att de har en kvinna till härskarinna. Fast förmodade att dessa var Upplands äldsta invånare. Hans uppfattning att Uppsala högar är kvinnogravar (se avsnitt 3.2.1) skall ses i samband med detta. Mansstyret skall enligt denna teori ha införts till Uppland av västgötarna, som erövrade mälarbygden.
Sådana idéer, på senare år lätt förklädda till någon sorts feminism, har vidareutvecklats av lärjungarna Gunnel och Göran Liljenroth. De är kombinerade med uppfattningen om att kulturen uppstod i nordväst och spreds mot sydöstra delen av världen, inte tvärtom som man eljest har för sig. (Jfr. avsnitt 4.2 ovan.) Teorierna har merendels utdömts som föråldrade och vetenskapligt värdelösa.[96]
4.4 Matriarkat i Uppland, patriarkat i Västergötland
Västgötaskolans lärofader Carl Otto Fast ansåg att Uppland i forntiden styrdes av kvinnor. Romaren Tacitus omnämner i Germania ett folkslag kallat sitoner, vilket ”vansläktats” till den grad att de har en kvinna till härskarinna. Fast förmodade att dessa var Upplands äldsta invånare. Hans uppfattning att Uppsala högar är kvinnogravar (se avsnitt 3.2.1) skall ses i samband med detta. Mansstyret skall enligt denna teori ha införts till Uppland av västgötarna, som erövrade mälarbygden.
Sådana idéer, på senare år lätt förklädda till någon sorts feminism, har vidareutvecklats av lärjungarna Gunnel och Göran Liljenroth. De är kombinerade med uppfattningen om att kulturen uppstod i nordväst och spreds mot sydöstra delen av världen, inte tvärtom som man eljest har för sig. (Jfr. avsnitt 4.2 ovan.) Teorierna har merendels utdömts som föråldrade och vetenskapligt värdelösa.[96]
Från https://gotiskaklubben.wordpress.com/20 ... ala-hogar/:
Jag har satt mig i kyrkan och varvat ner. Vitmenade väggar, predikstol, evigt ljus. Klar med det kyrkliga går jag under almarnas skugga tillbaks till höglinjen. Jag stannar på grusvägen. Till vänster om mig har jag en avplattad hög, Tingshögen kallad. Här ska kungen ha stått och talat till menigheten, här ska lagmän hållit ting. Det kan jag tänka mig. Till höger har jag så HÖGARNA, de tre stora högar som felaktigt tillskrivits sveakungarna Aun, Egil och Adils. När man grävde ut en hög fann man nämligen inget präktigt, svärdsbeväpnat manslik – man fann en kvinna! Så jag gissar att det rådde matriarkat här, det finns det fler belägg för. ”Mälardrottningen” var ett begrepp för regionen norr om Mälaren. Jag har inga källor att ge men mitt intryck av dylika storhögar är att de är bronsålderstida, inte järnålders.
(Ännu ett exempel på hur man från ett "visst" håll gör allt för att tona ner betydelsen av "vissa" regioner i syfte att upphöja den "egna" regionens storhet och betydelse.)
Jag har satt mig i kyrkan och varvat ner. Vitmenade väggar, predikstol, evigt ljus. Klar med det kyrkliga går jag under almarnas skugga tillbaks till höglinjen. Jag stannar på grusvägen. Till vänster om mig har jag en avplattad hög, Tingshögen kallad. Här ska kungen ha stått och talat till menigheten, här ska lagmän hållit ting. Det kan jag tänka mig. Till höger har jag så HÖGARNA, de tre stora högar som felaktigt tillskrivits sveakungarna Aun, Egil och Adils. När man grävde ut en hög fann man nämligen inget präktigt, svärdsbeväpnat manslik – man fann en kvinna! Så jag gissar att det rådde matriarkat här, det finns det fler belägg för. ”Mälardrottningen” var ett begrepp för regionen norr om Mälaren. Jag har inga källor att ge men mitt intryck av dylika storhögar är att de är bronsålderstida, inte järnålders.
(Ännu ett exempel på hur man från ett "visst" håll gör allt för att tona ner betydelsen av "vissa" regioner i syfte att upphöja den "egna" regionens storhet och betydelse.)
För det första förstår jag inte hur du som brukar vilja reducera påstående till vad materialet faktiskt säger, helt plötsligt nu tycker att det är ok att utgå ifrån att båtgravarna skulle vara härskargravar.
Sen kan jag inte, om man nu antar att båtgravarna är härskargravar, för mitt liv förstå att du då samtidigt kan påstå att kvinnor inte var härskare trots att du bör vara väl medveten om att det finns ganska många kvinnliga båtgravar.
Får man fråga om även Osebergsgraven är mindre betydelsefull eftersom det är en kvinnograv? Eller tillhör du skaran som tror att varje framstående kvinnograv egentligen är en mansgrav?
Det är då inte så att det glas du tror är klart i själva verket är högst färgat av din samtid.... (om en att den också känns aningen passé...)
Sen kan jag inte, om man nu antar att båtgravarna är härskargravar, för mitt liv förstå att du då samtidigt kan påstå att kvinnor inte var härskare trots att du bör vara väl medveten om att det finns ganska många kvinnliga båtgravar.
Får man fråga om även Osebergsgraven är mindre betydelsefull eftersom det är en kvinnograv? Eller tillhör du skaran som tror att varje framstående kvinnograv egentligen är en mansgrav?
Det är då inte så att det glas du tror är klart i själva verket är högst färgat av din samtid.... (om en att den också känns aningen passé...)
Här möts två företeelser. För att förminska storheten i Uppsala med omnejd så ville Västgötaskolan trycka på alla möjligheter att de uppländska nationalklenoderna var kvinnogravar. Detta var naturligtvis en metod att "förminska" motståndaren. Vid den tidpunkten var kvinnligt=förminskning. Idag är det väldigt PK att tala om kvinnlig makt i svunna tider. Plötsligt kan man både vara PK och förminska den högfärdiga arkeologiska eliten i Uppsala/Stockholm.
Båtgravarna i Vendel/Valsgärde är "manliga". Innehållet i Uppsala Högar har antagligen varit av mycket hög kvalitet och oerhört lite talar för att de är kvinnogravar.
Problemet är att av ca 200 storhögar i exempelvis Västsverige är 1-2 utgrävda. Vi har inget att jämföra med!
Det går bra att knäppa dagens Sveaskoliter på näsan utan att inveckla sig i ett teoretiskt resonemang om matriarkat.
Båtgravarna i Vendel/Valsgärde är "manliga". Innehållet i Uppsala Högar har antagligen varit av mycket hög kvalitet och oerhört lite talar för att de är kvinnogravar.
Problemet är att av ca 200 storhögar i exempelvis Västsverige är 1-2 utgrävda. Vi har inget att jämföra med!
Det går bra att knäppa dagens Sveaskoliter på näsan utan att inveckla sig i ett teoretiskt resonemang om matriarkat.
Nu skriver ju Arkeologi i Gamla Uppsala sen länge på sin info-sida att det troligtvis finns en kvinna begravd i Östhögen.... så något måste väl troligen tala för att så är fallet. Så himla unikt vore det ju ändå inte med tanke på t.ex. nämnda Osebergsgrav eller Klintagraven...
Sen kanske man ska påminna sig om att de flesta manliga elit-gravarna faktiskt bara är könsbestämda utifrån fyndmaterial och inte osteologiskt. Ett sådant förfarande bland Skyternas gravhögar skulle ge ett kraftigt missvisande resultat....
Sen kanske man ska påminna sig om att de flesta manliga elit-gravarna faktiskt bara är könsbestämda utifrån fyndmaterial och inte osteologiskt. Ett sådant förfarande bland Skyternas gravhögar skulle ge ett kraftigt missvisande resultat....
Jag känner inte till att det skulle vara någon västgötaskola som ligger bakom påståendet att den utgrävda båtgraven i Norsa skulle vara en kvinnograv. I boken "Vendeltid", utgiven av Statens Historiska Museum från 1980 står det på sidan 330:
Hur väl underbyggd frågan om könet på den gravlagde är vet inte jag. Kanske det är tid att omvärdera detta?
I tidskriften "Populär Arkeologi" nr:4/2015 står det följande på sidan 16:Liksom i båtgravarna i Tuna i Badelunda var den gravsatta en kvinna.
Artikeln är skriven av Barbro Johansson som är arkeolog och antikvarie vid Västmanlands läns museum.Den undersökta båtgraven innehöll en gravlagd kvinna.
Hur väl underbyggd frågan om könet på den gravlagde är vet inte jag. Kanske det är tid att omvärdera detta?