Jomsvikingarna och Jomsborg

500 f.Kr. - 1066
Bäckahästen

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av Bäckahästen » 29 september 2015, 06:00

anber skrev:
fileoscar skrev: ...
...
I ett mail (jag har haft brevväxling med honom också) menar han att till skillnad från Vineta/Jumne-frågan - som får anses löst (Wollin alltså) - så återstår Jomsborgs placering. Med utgångspunkt från att Jomsborg måste ha fungerat som skyddsborg kan han då bara se en placering i Peenemynningen. Detta som något slags ”spärr” om jag förstår honom rätt. Hela resonemanget finns tydligen att läsa i en bok han skrivit: ”Drachenschiffe in der Pommernbucht. Die Jomswikinger, ihre Jomsburg und der Gau Jom. Rostock: Ingo Koch Verlag 2013. ISBN 978-3-86436-069-5”

Själv har jag inte beställt/läst boken och ska kanske därför vara försiktig med omdömet. Men spontant ställer jag mig tveksam till tanken att Jomsborg skulle kunna verka som skyddsborg på det avståndet – upp emot 5 mil. F.ö. är väl den allmänna tron också att Jomsborg snarare fungerat som ett militärläger för legosoldater än som skydd för slaviska städer i näromgivningen. Men, men…
Med hänsyn till ovanstående borde väl en ö med detta namn vara intressant?

https://de.wikipedia.org/wiki/D%C3%A4nh ... C3%B6slin)

https://www.google.se/maps/@54.1367654, ... a=!3m1!1e3

Man kan fråga sig varför man byggde betongkasuner just här. Kan det ha funnits något att "bygga på"? ;)

https://www.google.se/maps/@54.139538,1 ... 048!8i1366

Om man tittar på bilderna på denna sida så är det svårt att koppla det till dagens utseende. Erosion och översvämningar verkar ha varit vanligt förekommande. (Jag får inte riktigt ihop topologin, vilket är Dänholm?)

https://de.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%BCnschwade

//anders
Riktigt intressant information anber! :D
Länken med betongkasunerna fungerar inte hos mig.

anber

Inlägg av anber » 29 september 2015, 16:51

Bäckahästen skrev:Länken med betongkasunerna fungerar inte hos mig.
Det skulle kunna bero på detta...

https://support.google.com/maps/answer/ ... en-SE&rd=1

Jag har sökt efter bilden på andra ställen på nätet men inte funnit den.
Den visar de två små "öarna" i inloppet norr om Dänholm från sidan. Det är två betongkasuner 10-12 m i diameter med lite vegetation växande uppepå. Fundamentet kan även skymtas i "fågelperspektivet".
//anders

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 29 september 2015, 17:13

anber skrev:
Bäckahästen skrev:Länken med betongkasunerna fungerar inte hos mig.
Det skulle kunna bero på detta...

https://support.google.com/maps/answer/ ... en-SE&rd=1

Jag har sökt efter bilden på andra ställen på nätet men inte funnit den.
Den visar de två små "öarna" i inloppet norr om Dänholm från sidan. Det är två betongkasuner 10-12 m i diameter med lite vegetation växande uppepå. Fundamentet kan även skymtas i "fågelperspektivet".
//anders
Tack anber! :D Nu ser jag det om jag zoomar in på Google-länken.
Vet du hur många meter det är mellan de båda småöarna? För jag antar att du menar att stenvalvet har varit mellan de två småöarna och en träpallissad på övriga ställen i vattnet och på land?

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 29 september 2015, 20:36

Yngwe skrev:Stakning borde ha varit fullt möjlig om det inte var allt för djupt.
Vet ej om det går att staka ett 30 m långskepp. Jag känner inte till något försök med detta.

En annan möjlighet är om de hade en smal brygga ut från valvet där de kunde lägga till med långskeppet och sedan dra det skeppet under valvet med hjälp av rep. Det är ju ingen handelsplats vi talar om med stora klumpiga handelsskepp som skall in och ut genom hamnen. Utan en befästning med krigsskepp där det är en fördel att det är svårt och omständigt att ta sig in i hamnen.

anber

Inlägg av anber » 29 september 2015, 22:37

Bäckahästen skrev: Tack anber! :D Nu ser jag det om jag zoomar in på Google-länken.
Vet du hur många meter det är mellan de båda småöarna? För jag antar att du menar att stenvalvet har varit mellan de två småöarna och en träpallissad på övriga ställen i vattnet och på land?
Det ser inte ut att vara mer än 3-4 m. (Det finns inga bra måttreferenser).
Att detta skulle vara platsen för porten eller ens Jomsborg blir ju ren spekulation tills man undersökt ön och vattnet.
Att platsen har haft senare försvarsanläggningar under ett antal hundra år måste ju vara försvårande för bevisläget. ( Jag tycker mig se en skansliknande "skugga" i SV.)
Jag har försökt hitta bilder från kriget för att få en uppfattning om hur det såg ut då. Anläggningen Peenemünde på andra sidan floden bombades ju också under kriget:
Aug 17, 1943 - Peenemünde attacked by RAF

The Royal Air Force attacked Germany's Peenemünde Rocket Research Center, causing heavy damage and delaying V-weapon program by months.

With the V-2 development program already in crisis, the Allies launch a massive bombing raid against Peenemünde. On that evening test pilot Hanna Reitsch was visiting the launch site. At 23:30 the air raid siren sounded. 600 British bombers drop 1500 tonnes of ordnance on the launch centre. However many bombs fell in the ocean around the peninsula, or buried themselves harmlessly in sand dunes. The resident area was hardest hit, while the Luftwaffe station at Peenemünde West was not touched. 47 British bombers were shot down - they were told before the raid that this was the most important mission of the war, and that their commanders would accept a 50% loss rate. 735 people were killed in the raid on the ground, including 178 of the 4000 inhabitants of the residential area. A large number of the foreign slave workers in the Trassenheide concentration camp barracks were also killed.
http://www.456fis.org/PEENEMUNDE.htm
Jancro skrev:Dänholm finns nere till höger om gröna udden med lotsstationen, på andra sidan strömmen, enligt texten i inlägget.
Det jag hade svårast att placera i den nutida bilden var denna:
Bild

Är det den kejserliga skansen som ligger på Dänholm?
Å andra sidan kan man ju inte veta säkert om teckningen är gjord på plats, ur minnet, eller efter anteckningar och skisser i depescher...
//anders

jancro

Inlägg av jancro » 30 september 2015, 00:13

"Är det den kejserliga skansen som ligger på Dänholm?
Å andra sidan kan man ju inte veta säkert om teckningen är gjord på plats, ur minnet, eller efter anteckningar och skisser i depescher...
//anders "

På den andra bilden med de båda skansarna ser man inte Dänholm ( den finns utanför bild ned till vänster )

Vad man ser är den kejserliga skansen upptill i bild (väster) och den svenska skansen i Peenemünde på andra sidan Peenestrom nedtill i bild (öster). Om man förstorar Googlebilden kan man se mynningssträckan på den den lilla bäcken som antagligen kommer från sjön Kölpiensse. Bäcken och sjön finns med mitt i den svenska skansen.
Flodarmen längst ned till höger verkar inte finnas idag.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... e-1630.png

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 30 september 2015, 05:35

anber skrev:
Bäckahästen skrev: Tack anber! :D Nu ser jag det om jag zoomar in på Google-länken.
Det ser inte ut att vara mer än 3-4 m. (Det finns inga bra måttreferenser).
Att detta skulle vara platsen för porten eller ens Jomsborg blir ju ren spekulation tills man undersökt ön och vattnet.
Att platsen har haft senare försvarsanläggningar under ett antal hundra år måste ju vara försvårande för bevisläget. ( Jag tycker mig se en skansliknande "skugga" i SV.)
Jag har försökt hitta bilder från kriget för att få en uppfattning om hur det såg ut då. Anläggningen Peenemünde på andra sidan floden bombades ju också under kriget:
Aug 17, 1943 - Peenemünde attacked by RAF

The Royal Air Force attacked Germany's Peenemünde Rocket Research Center, causing heavy damage and delaying V-weapon program by months.

With the V-2 development program already in crisis, the Allies launch a massive bombing raid against Peenemünde. On that evening test pilot Hanna Reitsch was visiting the launch site. At 23:30 the air raid siren sounded. 600 British bombers drop 1500 tonnes of ordnance on the launch centre. However many bombs fell in the ocean around the peninsula, or buried themselves harmlessly in sand dunes. The resident area was hardest hit, while the Luftwaffe station at Peenemünde West was not touched. 47 British bombers were shot down - they were told before the raid that this was the most important mission of the war, and that their commanders would accept a 50% loss rate. 735 people were killed in the raid on the ground, including 178 of the 4000 inhabitants of the residential area. A large number of the foreign slave workers in the Trassenheide concentration camp barracks were also killed.
http://www.456fis.org/PEENEMUNDE.htm
Jancro skrev:Dänholm finns nere till höger om gröna udden med lotsstationen, på andra sidan strömmen, enligt texten i inlägget.
Det jag hade svårast att placera i den nutida bilden var denna:
Bild

Är det den kejserliga skansen som ligger på Dänholm?
//anders
Tack anber! :D Om det är 3-4 meter emellan idag så finns ändå möjligheten att det kan ha varit där valvet en gång låg. Angantyr skrev om ett långskepp som hade en bredd på 3,8 meter.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 2 oktober 2015, 06:12

Är det någon som känner till någon plats där det har byggts en träpallisad ut i vattnet i Skandinavien under vikingatid? Så som det sägs vara gjort i Jomsborg. Tex hamnen i Birka eller Hedeby. Vi har även Bulverket på Gotland, men det är väl från 1100-talet?

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 2 oktober 2015, 06:20

Jag tycker att det skulle vara intressant att försöka föreställa sig hur Jomsborg kan ha sett ut och vilka arkeologiska spår borgen kan ha lämnat.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 2 oktober 2015, 11:26

En träpallisad i vattnet skulle knappast kunna stå utan ett ordentligt fundament av sten. Det borde rimligen finnas kvar någonstans då!

Skriv svar