Gamla Uppsala

500 f.Kr. - 1066
anganatyr

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av anganatyr » 26 juni 2015, 19:45

Yngwe skrev: Själv skulle jag tycka det vore mycket intressant om kvinnan i östhögen fick lite fokus. Hon är ju inte alls utan paralleller och skulle kunna representera något mycket intressant i vår historia...
Så här skriver Maja Hagerman i "Försvunnen värld - om den största arkeologiska utgrävningen någonsin i Sverige" från 2011 på sidorna 392-393:
Vem ligger i Uppsala högar? Mängder av forskning har redan gåtts igenom. Framför mig ligger det till sist kvar en knastertorr liten skrivelse på tio sidor: "Osteologisk analys av Kungshögarna i Gamla Uppsala socken", författad 1999. Den handlar om några små påsar med brända ben i och underliga påskrifter som förvaras i källaren på Historiska museet i Stockholm. Detta är de drygt 700 gram brända ben som togs tillvara när man grävde ut Östhögen år 1846-1847 (rätt mycket stoppades också tillbaka). Hundra gram ben härrör från människa: några halskotor med förslitningsskador, en del mellanhands- eller mellanfotsben, fingerben och tåben. Men framför allt finns där ett skalltak som fallit sönder i ett 50-tal bitar, och där ingår två fragment av ögonbrynsbågar. De visar att skelettet i Östhögen troligen tillhört en kvinna.
Så mycket för Ynglingatal alltså och uppräkningen av alla dessa kungar! Människobenen i Östhögen, den hög som är störst, ytterst och möjligen också äldst av kungshögarna i Gamla Uppsala, tycks komma från en kvinna i 20-30-årsåldern.
Att analysera ben som blivit hårt brända är naturligtvis en osäker hantering. Kvarlevorna i Östhögen har undersökts av osteologer vid flera tillfällen och de har alla, på lite olika vägar, kommit till liknande slutsatser, såväl C.M Fürst 1934, som Torsten Sjøvold 1995 samt Sabine Sten och Maria Vretemark år 1999: en kvinna har begravts i Östhögen. Ändå blir jag avrådd från att återge innehållet i den senaste rapporten: "Ta inte upp det där, det är så omdebatterat", säger flera personer. Vari ligger det kontroversiella, det blir jag genast väldigt nyfiken på.
Men svaret jag närmar mig är så komplicerat att jag nog inte riktigt lyckas förstå det själv. Fast det ger onekligen en intressant inblick i vetenskapens stora och fascinerande labyrint. I rapporten från 1999 dras nämligen slutsatsen att det bara är en kvinna som begravts i Östhögen, en enda individ. År 1934 hade C.M. Fürst också, utifrån ett bevarat käkben, kommit fram till att den döda i gravgömman troligen var en kvinna, vilket hade publicerats i Sune Lindqvists stora standardverk "Uppsala högar och Ottarshögen" år 1936. Det är alltså kring detta käkben det hela kretsar. Sten och Vretemark gör bedömningen att käken hört ihop med resten av benen och med kraniet som enligt deras bedömning även bär kvinnliga drag kring ögonen. Alla tänder i käken har fallit bort utom en. Det är en molar, en tolvårstand, vilket tyder på att käken inte har hört till något barn.
Men käken har också tolkats på ett annat sätt. År 1995 kom Torsten Sjøvold fram till att käken hört till en annan person än kraniet. Skälet för det är att tolvårstanden, en av de bakre stora kindtänderna, inte är sliten utan saknar tandemalj. Även rotsystemets utveckling tyder på att käken tillhörde en ung individ, mellan 10 och 14 år gammal, menar han. Och det är i dessa intrikata vindlingar av iakttagelser nere i den enstaka tolvårstandens innandömen som osteologerna inte riktigt är överens om hur mycket som går att uttyda ur brända ben. Om det Sjøvold sett stämmer så har käken tillhört någon annan. Och denna andra person anser han kan tolkas som en liten prins, och då förvandlas kvinnan i Östhögen enligt denna tolkning till hans amma eller en offrad trälinna.
En kvinna har troligen begravts i Östhögen, det är osteologerna överens om. Så vad frågan egentligen handlar om är varför Östhögen ändå tolkas som en grav över en man, en prins med sin tjänarinna? Vad som talar emot att kvinnan skulle vara huvudpersonen, den drottning eller höga prästinna som förärats högen, är föremålen. En kvinna i en monumental grav ska inte sakna smycken. varför de inte finns där är naturligtvis ett mysterium. Aristokratiska fruar längre söderut begravdes med stora bröstutsmyckningar med guld och pärlor i. Smyckena fattas i Uppsala (så när som på en ring som kan ha hört till ett guldspänne). Men frånvaron av smycken kan också ses i ljuset av den egendomliga fyndtomma hallen som grävdes ut i Uppsala. Det tog tid innan den här dalgången sällade sig till den glittrande hövdingakultur som rådde på andra håll i Skandinavien. Det finns dock andra prestigeföremål i Östhögen; en sminkpalett, alltså en millimetertunn ornerad stenskiva som varit täckt med någon "trög" massa, flera glasbägare, dryckeshorn och femton brända bitar av bleck som kan ha tillhört en hjälm, och så något som gissningsvis varit en del av en guldskida till en liten dolk. Är det dessa som avgör saken?
Inga säkra svar finns, kanske kommer de inte förrän den dag man öppnar Östhögen på nytt för att se om där ligger något kvar i gravgömman som kan förklara saken?
Inga säkra svar finns, kanske kommer de inte förrän den dag man öppnar Östhögen på nytt för att se om där ligger något kvar i gravgömman som kan förklara saken. Tills vidare får man bara påminna sig att kvinnan i Östhögen - även om hon inte var en självklar bärare av en hjälm och en dolk och även om hon saknade smycken - ändå inte har saknat sammanhang: distinget, disasalen och dödsgudinnorna i Ynglingatal. Så min fråga är: kan man verkligen helt säkert utesluta att kvinnan som begravdes i Östhögen var den person för vilken graven var ämnad? Skulle hon inte kunna vara en representant för den dödsgudinna som tog emot Uppsalakungarna på den andra sidan? En palett med smink för förvandlingen, en bägare att utbringa välkomstskål i och en liten dolk i guldbeklädd skida kunde kanske passa i en sådan tolkning.

Opager

Inlägg av Opager » 26 juni 2015, 20:14

Ättelägg.Tråden heter "Vad vet vi om Gamla Uppsala" Jag uppfattar inte denna fråga som att vi skall diskutera riksbildningsprocessen så du är långt utanför ämnet.

"Förakt mot Sverige" är invektiv och hör inte hemma här. Du har helt tappat insikt om vad denna diskussion handlar om.

Anganatyr startade tråden med seminariet med John och Maja. Låt oss återvända dit.

Opager

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 26 juni 2015, 21:19

Det finns alltid dem som vill minska GUs betydelse. Och dem som vill förstora den. Jag ser GU som centralplatsen i ett Svea rike/hövdingadöme, där Uppsala högars storlek, gravfynd, stora gravfält och övriga fornlämningar inkl hallbyggnader och pålrader är viktiga ingredienser. Visst skulle det ha kunnat finnas kungar där på 500-talet.

GU är således jämförbar med Lejre, Uppåkra m fl centralplatser med liknande funktion. Inte många motsäger idén om ett danskt kungasäte vid Lejre under samma tid.

sweon

Inlägg av sweon » 26 juni 2015, 21:36

Pålraderna kan ju ha varit ett brofundament som gick över ett sankt område. Bristen på kontinuitet kan tyda på att området var utsatt för stora variationer i vattennivåer.

Problemet med GU är att dess historia varit utsatt för en omfattande historieförfalskning och man måste därför inta en sund kritisk inställning tills dess det finns konkreta bevis på om platsen haft en storslagen historia.

Opager

Inlägg av Opager » 26 juni 2015, 21:49

Starkodder: Tråden har rubriken "Vad vet vi om Uppsala", inte vad vi "tror" om Uppsala eller "Konspirationsteorier som vill minska Uppsalas betydelse" eller "vilka är de som vill minska Uppsalas betydelse"

Lejre har kontinuitet från 500 e.Kr. till 1000 e.Kr. Uppsala har inte visat samma kontinuitet så här långt.
Källan finns angiven tidigare om Lejre.

Lyssna på vad grävledaren John Ljungkvist säger i de länkar som finns i början av denna tråd/diskussion.

Opager

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 26 juni 2015, 22:43

Folkvandringstid till medeltiden är väl tämligen långt. Pålraderna torde i så fall röra sig om en bro på 1 km över torr mark, tämligen osannolikt. Dessutom är dess diameter onödigt stort för slikt bygge. Återigen, en förminskning och oginhet.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 27 juni 2015, 00:34

Maja Hagerman pekar på problemet på ett förnuftigt sätt tycker jag.

Och problemet i är väl utbrett. Arkeologi i gamla Uppsala skriver i avsnittetEn plats för härskare, handel och hantverk runt begreppet kung. "Under förkristen tid arrangerade förmodligen kungarna religiösa ceremonier på platsen" Man skriver sen inte ut ordet kung, utan använder begreppen härskare, de styrande och den yttersta eliten. Man påtalar däremot att Ynglingatal gör gällande att där var ett kungasäte. (Vilket är en sanning med modifikation i sig, Ynglingatal innehåller ingen sådan uppgift i klartext)

I avsnittet Kungshögarna skriver man angående Ynglingasagans utpekande av högarna som gravar åt Aun, Egil och Adils att "Att dessa tre kungar verkligen ligger begravda i Kungshögarna har inte gått att bekräfta"
vilket man alltså kan konstatera är ett rejält understatement.

För mig verkar det som om kungarna tas för givet, och att det påverkar all tolkning. Det känns inte särskilt objektivt, och jag frågar mig varför det beteendet hela tiden tas i försvar. Är myten så viktig? Vad offrar man för att behålla myten?

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 27 juni 2015, 01:52

Opager skrev:Starkodder: Tråden har rubriken "Vad vet vi om Uppsala", inte vad vi "tror" om Uppsala eller "Konspirationsteorier som vill minska Uppsalas betydelse" eller "vilka är de som vill minska Uppsalas betydelse"

Lejre har kontinuitet från 500 e.Kr. till 1000 e.Kr. Uppsala har inte visat samma kontinuitet så här långt.
Källan finns angiven tidigare om Lejre.

Lyssna på vad grävledaren John Ljungkvist säger i de länkar som finns i början av denna tråd/diskussion.

Opager
Vad är du ute efter? Jag räknade upp ett antal saker som vi arkeologiskt VET om Gamla Uppsala. En del hävdar att detta indikerar ett hövdingasäte, andra inte.

Det finns heller inga källor som nämner Lejre på 500-talet. Vi kan alltså glömma ett hövdingasäte där då enligt din logik.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 27 juni 2015, 07:35

sweon skrev: Problemet med GU är att dess historia varit utsatt för en omfattande historieförfalskning och man måste därför inta en sund kritisk inställning tills dess det finns konkreta bevis på om platsen haft en storslagen historia.
Ett riktigt bra inlägg sweon! Det är min inställning också.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 27 juni 2015, 07:56

Definiera omfattande historieförfalskning, detta är ett påstående och borde ledas i bevis. Gärna källor och citat.

Skriv svar