Starkodder citat och text:
Carl Thomas skrev:
Konspirationsteorier och lokalpatriot är de första tillmälen som brukar användas mot de som har en annan uppfattning. Senare, om dessa tillmälen knte hjälper beukar de sommhar en annan historiesyn bli beskyllda för att vara nazister. Oavsett tillmäle - man väljer att inte argumentera med fakta och man väljer att gå på person.
Det är något jag ogillar starkt.
Att förneka fakta är aldrig lönande. Var skrivs namnet Svear för första gången Starkodder?
Jag avser just ordet/namnet Svear. Inte något annat namn på S som översatts till Svear av äldre historiker.
Adam akrev att: götarnas land sträcker sig upp till Birka, Birka är Götarnas stad, och att: Birka ligger mitt i Svearnas land. Det är enkelt att kontrollera i hans skrift att han verkligen skrivit detta - och det skrevs på 1070 talet.
Det är lika enkwlt att kolla upp att detta inte översattes rill Svenska förrän 1984, att den äldre historiesynen inte ens tar upp det -högst troligt eftersom det inte passade in i deras syn på vår historia.
Jag tror inte att någon vågar påstå att Rökstenen inte är från tidigt 800 tal (liksom Sparlösastenen).
Rökrunorna är uppkallade efter Rökstenens runrad. Denna runrad användes endast under 800 talet och i vårt land endast söder om en gräns dragen mitt i Mälaren - vilket betyder att Birka, och Adelsö, ligger söder om denna gräns. I Birkas svarta jord har hittats 16 lösfynd som har runskrift på sig, hälften är runstensfragment, hälften andra ristade föremål, de är alla ristade med rökrunor.
Inte ett enda fynd har hittats i Birkas svarta jord som är skrivet med någon annan runrad, inte ens i Garnisionen, även där är alla runskriftsdynd skrivna med rökrunor. Vi har alltså en klar gräns aom går mitt i Mälaren när det gäller rökrunor. Ett enda undantag finns, ett litet runbleck har hittats i Ulvsundagraven på Mälarens norra strand som är skrivet mer rökrunor.
Söder om Mälaren fanns bland annat Götaländerna, och även många andra Land (senare Landskap). I de flesta av dessa, inklusive södra Norge och i norra Tyskland liksom Öland och Gotland finns det runstenar akriva med rökrunor - och inte en enda runsten skrivna med den runrad som anvönds i t.ex. Uppland och som började användas ca 1030.
Koppla ihop denna kunskap om rökrunor med att Adam skriver att: Birka är Götarnas stad - så sammanfaller alltså det som Adam skriver med våra arkeologiska fynd av rökrunor.
Läs på Riksantikvarieämbetets hemsida om runor och hur man där beskriver rökrunor - samt att man vill kalla vår yngsta runrad, den som användes enbart norr om Mälaren och som BÖRJADE användas ca 1030 - för "vikingatida Normalrunor" då var det 20 år kvar på vikingatiden.
Titta i alla databaser om runstenar, ALLA Upplands 1300 runstenar är daterade "vikingatid" - när fakta är att nästan alla av dem är mdeltida runstenar.
Läs även hur RAÄ skriver om medeltida runstenar/runrader.
Läs hur man skriver om den nya runraden som RAÄ kallar alla runrader efter den äldre runraden:
"Under perioden ca 500–700 förändrades språket i Skandinavien kraftigt, något som skapade behov av att också modifiera skriftsystemet. I början 700-talet skapades en ny runrad med endast 16 olika tecken, som ersatte den äldre. Eftersom den nya runraden togs i bruk ungefär samtidigt i hela Skandinavien, har många menat att den måste ha varit resultatet av en medveten skriftreform, kanske skapad av handelsmän.
(Här visas en bild på den runrad man använde i Uppland med början ca pr 1030)
Den yngre (vikingatida) runraden
Den yngre (vikingatida) runraden med 16 tecken.
De allra flesta runstenar som finns i Sverige är ristade med någon variant av detta alfabet, och texterna är i regel mycket formelartade. Ofta är det en eller flera namngivna släktingar som låter resa stenen till minne av en död anförvant. Ibland berättar texten också om resor som denne företagit och det är inte ovanligt med en kort kristen bön som avslutning. Emellanåt har också runristaren signerat sitt verk.
Den runrad som började användas under 700 talet enligt RAÄ är alltså Rökrunor. Under 900 talet, söder om Mälaren användes äldre långkvistrunor, under 1000 talet, med början ca 1030, användes yngre långkvistrunor och då enbart norr om Mälaren. Allt detta kallas av RAÄ för "den nya runraden" och den blrjade användas "ungefär samtidigt i hela Skandinavien". I verkligheten började alltså rökrunor användas ca 230 år före den runrad som började användas norr om Mälaren 1030.
220 års utveckling av olika runrader försvinner alltså på RAÄ hemsida.RAÄ använder en bild på den runrad som används EFTER 1030 - och kallar för vikingatida Normalrunor - när denna runrad endast användes de sista 20 åren av vikingatiden (1030-1050).
Är det detta du kallar för att jag har konspirationsteorier?
Du anser alltså att jag har fel och att jag framför konspirationsteorier. Du har alltså valt att misskreditera mig personligen genom att använda sådana epitet - och du har valt att inte bemöta det jag skriver med fakta och med källor.
Det är svårt att bemöta det jag skrivit med fakta och källor eftersom det jag skrivit är baserat på fakta oxh källor - inte på sagor och rent hittepå.
Den äldre historiesynen baserades inbjudan på tre saker, Ynglingatal, Ynglingasagan och valda delar av vad Adam skrev (men man valde bort de delar av vad Adam skrev som motsade den syn man redan hade).
Av denna orsak har den äldre historiesynen helt förkastats av senare historiker.
Jag tror att Svear betyder det vi idag kallar för Svenskar. I dagens Uppland kallade man sig själva för Uppsvear helt naturligt - men i dagligt tal teoligen bara "Svear" - eftersom de var Svear - liksom alla andra i alla andra Land. Det är min uppfattning.
Det är min uppfattning att Birka är Götarnas stad och det blir så inte alls konstigt att man hittat enbart rökrunor i Birkas svarta jord - eller att Håkanstenen står där den står på Adelsö - eller att Alnsö stadga skrevs på Alnsöhus av den Kung som avled på Nääs kungaborg och som tillhörde den östgötska Bjällboätten. Alnsö = Adelsö.
Jag kan till och med våga spekulera lite om detta. Det blir ganska naturligt att VG och Birka kristnas samtidigt - alltså från både väster och öster. Tanken/spekulationen/hypotesen väcker naturligtvis många frågor och den ställer många saker upp oxh ned, milt sagt
Thomas
Varför tar du upp nazister? Att dra upp Västhögen igen låter som att du tror att någon medvetet vill dölja något. Stämmer det?
Tror du inte att ett begrepp fanns före det skrevs ner f f g?