Fornborg i Snogeholmssjön?

500 f.Kr. - 1066
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 14 oktober 2018, 16:51

Hej, nu måste jag få svar på frågan om vad vallen vid Snogeholmssjön i södra Skåne egentligen är för något. Jag såg den ffg för flera år sedan när terrängsskuggningsfunktionen dök upp på Fornsök. Först idag hade jag möjlighet att åka dit och kolla. Platsen ligger på en udde i Snogeholmssjön som kallas för Pålstorpahagen på kartorna och består idag av mest bokskog. En mindre skogsväg leder dit från väg 13. Väl där måste man anstränga sig för att se det som visas tydligt på terrängskuggningen: en tydlig vall som löper från sjöns ursprungliga högre strandlinje tvärs över näset. Markvägen passerar vallens lägsta punkt ungefär mitt på.

Vallen — eller det som verkar vara en gammal nedrasad vall — löper över två kullar i norr och söder. Man kan se antydan till en gammal vall på dessa kullar och på mer än ett ställe ser man anhopningar av mindre stenblock. På några ställen finns det dessutom utgrävda större gropar som kan höra till vallen, eller om någon grävt i senare tid. Öster om den södra halvan löper en extra vall inåt land, som en förstärkning av den större. Denna förstärkning finns inte på den norra halvan, där det istället ligger ett kärr, förmodligen en gammal vik av sjön.

Det märkliga är att Fornsök inte redovisar någonting om platsen, trots det finns info om betydligt mindre hägnvallar österut. Även om vallen är från nyare tider borde arkeologerna väl veta någonting? Vad är alternativet, en inhägnad för vilt? Men i så fall borde det finnas info om detta tycker man.
En fornborg anlagd över en udde i sjön liknar mycket Borravallen vid Börringesjön, som ju är mycket större. Så frågan är, kan detta vara en hittills okänd fornlämning eller något annat. Vem bör man informera?
Bilagor
Snogeholmssjön.JPG
Snogeholmssjön.JPG (37.89 KiB) Visad 9181 gånger

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Bäckahästen » 15 oktober 2018, 05:34

Häftig upptäckt! Jag tycker du ska gå till lokaltidningen så du får lite cred för din upptäckt. Sedan löser sig nog resten av sig själv. :D

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 15 oktober 2018, 07:51

Låter lite drastiskt kanske men ska fundera på saken. Det verkar inte som arkeologerna tittat så noga på kartorna.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av AndreasOx » 15 oktober 2018, 08:08

Hur högt över nuvarande vattenyta ligger vallen? Det finns många märkliga avvattningsdiken, fiskdammsdiken m.m. från sen tid i Skåne, ibland går de i förvånansvärt kuperad terräng. Men det ser ut att vara såpass stora höjdskilllnader att vallen inte kan ha haft med vatten att göra.
En annan möjlighet är gammal ägogräns/stängsel - dessa kan ibland vara mycket tydliga vallar/diken. Jag skulle kolla på gamla skifteskartor, historiskakartor.lantmateriet.se
Om inte kommunen är inventerad under Skog&Historia-projektet så är det mesta gammalt inte registrerat.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 15 oktober 2018, 08:15

Vallen ser gammal ut eftersom den är väldigt diffus i terrängen. Den verkar ha anlagts över kullarna och inte nedanför vilket hade varit enklare för byggarna om de ville ha ett enklare jobb. Därför ser jag det som att terrängen utnyttjats medvetet. Har naturligtvis kollat på historiska kartor men hittar inget där. Inga gränser eller namn. Vem kan man kontakta i första hand förutom YA då? Nån facebookgrupp?
Senast redigerad av 1 Starkodder, redigerad totalt 16 gånger.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av AndreasOx » 15 oktober 2018, 08:55

Hittade att Snogeholmssjön tidigare hette Pålstorpasjön. Och att gården Pålstorp numera ligger borta vid Röddinge och flyttades från Sövde till Röddinge socken 1954.
Så min hypotes är att byn Pålstorp tidigare låg vid Snogeholmssjön och att vallen hör ihop med byn.
Många byar avhystes kring Snogeholmssjön ca 1800 av godsen, se https://www.tidskriftenale.nu/pdfale/ALE-1979-1_v02.pdf
Terränglutning/skuggningsbilderna bör studeras noga för ev. fler lämningar.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4398
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Yngwe » 15 oktober 2018, 16:18

Vall och dike är alltid intressant. Särskilt på en halvö, nära en borg på en ö i samma sjö. Föregångaren tänkte jag...

Men, området i stort är fyllt av vallanläggningar och hägnadssystem vilket känns lite nedstämmande...
Vallar Snogeholmssjön.JPG
Vallar Snogeholmssjön.JPG (161.51 KiB) Visad 9072 gånger

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 15 oktober 2018, 18:01

AndreasOx skrev:Hittade att Snogeholmssjön tidigare hette Pålstorpasjön. Och att gården Pålstorp numera ligger borta vid Röddinge och flyttades från Sövde till Röddinge socken 1954.
Så min hypotes är att byn Pålstorp tidigare låg vid Snogeholmssjön och att vallen hör ihop med byn.
Många byar avhystes kring Snogeholmssjön ca 1800 av godsen, se https://www.tidskriftenale.nu/pdfale/ALE-1979-1_v02.pdf
Terränglutning/skuggningsbilderna bör studeras noga för ev. fler lämningar.
Pålstorps bytomt låg enligt Fornsökskartan uppe vid sjöns nordöstra ände, strax väster om dagens Bellevue. Syns även på Buhrmanns karta från 1684. Även om udden eller delar av den hette Pålstorpshagen, så tror jag inte på att vallen har med just Pålstorp att göra. Är någon av alla hägnader runt sjön av samma rejäla typ som "Snogeholmsvallen" (som jag döper den till nu)?

Någon som har ett bättre namnförslag, låter nästan som en idrottsplan....

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 15 oktober 2018, 18:17

Några bilder från igår. Som vanlig är det svårt med tre dimensioner på foton, men ni ser antydningen till vallen plus stenblocken. Andra fotot visar en av hålorna.
IMG_0501.JPG
IMG_0501.JPG (3.77 MiB) Visad 9056 gånger
IMG_0500.JPG
IMG_0500.JPG (5.36 MiB) Visad 9056 gånger
Dessutom verkar förstärkningen i söder inte vara ett dike utan en slänt som vetter utåt. Den löper ner till kanten av kärret, där den ursprungliga vägen måste ha gått in mot vallen. Dagens skogsväg går över kärret i norr, där det före sjösänkningen måste ha varit omöjligt att dra en väg.

Vall i bokskog har jag bara sett på ett annat ställe och det var Timmesöbjerg på Möns klint. Från bronsålder/järnålder.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Bäckahästen » 15 oktober 2018, 18:45

Snygga foton Starkodder. :D

Skriv svar