Fornborg i Snogeholmssjön?

500 f.Kr. - 1066
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Bäckahästen » 6 januari 2020, 17:46

Snygga foton! :D Jag hoppas att dina efterforskningar blir mer uppmärksammade efter tidningsartikeln.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 11 januari 2020, 16:07

Hittills endast en reaktion, från en närboende. Inget nytt.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Bäckahästen » 12 januari 2020, 09:50

Tråkigt att höra. :( Det är ett så intressant projekt!

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 27 augusti 2020, 18:47

Länsstyrelsen meddelar att de har en tillfällig tjänst som ska kolla tips, som t ex Snogeholmsvallen. Men coronan har fördröjt arbetet med detta.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Bäckahästen » 28 augusti 2020, 17:50

Roligt! :D
Då kanske det händer något i ditt projekt. Bra jobbat.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 23 maj 2021, 11:29

Nä tyvärr inget nytt att rapportera! Det som kanske återstår för egen del är att plöja igenom folkminnesarkiven på eventuella uppgifter. Brukar sånt ge resultat, knutna till fornborgar m m?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 28 september 2021, 09:13

Inget nytt från länsstyrelsen gällande Snogeholmsvallen tyvärr, trots påstötning tidigare.

Återkommer ikväll med två nya förslag på "vallanläggningar/fornborgar" i södra Skåne, upptäckta genom fornsöks terrängskuggning. Möjligen feltolkat men vill ha in synpunkter oavsett.

Soar
Inlägg: 99
Blev medlem: 5 juni 2020, 16:14

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Soar » 19 november 2021, 19:50

Mycket trevlig tråd detta!

Tror ni inte att många av groparna i området och i direkt anslutning till vallen kan ha med kolmilor eller tjärbränning att göra? Det uppbökade kolet skulle väl kunna styrka ett sådant antagande. Kan det ha växt furuskog på platsen innan boken planterades?

Tycker likheterna mellan Snogeholmssjöns och Börringesjöns olika anläggningar nog är värda att uppmärksamma ytterligare. Sjöarna är av jämförbar storlek, ligger i samma del av Skåne och har båda dels en borg dokumenterad i medeltida källmateriel, dels andra i sjön utskjutande uddar med vall och vallgrav. Kommer osökt att tänka på Axevalla hus, som ju också ligger på en udde i en liten sjö, och som hade ett par förborgar på andra uddar i samma sjö. Säckestad och Vädersholm, som ju liksom Axevalla är belägna i Västergötland, visar liknande tendenser. Gemensamt för alla dessa borgar är att de tas i bruk, eller i alla fall först dyker upp i källorna, på 1300-talet. Kanske är det i ett sådant sammanhang Snogeholmsvallen ska ses?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 20 november 2021, 09:51

Jag tycker Snogeholmsvallen ser primitiv ut. Inte lika rak och rejäl som Börringevallen, där vallen är mycket större och välbevarad. Är öht någon vall i Skåne daterad?

Som svar på frågan, så tror jag inte tall har vuxit här utan snarare ren lövskog. Eventuellt kol har jag tolkat som kommit från eldstäder, men det är nog en lite tidig slutledning. Länsstyrelsen har meddelat att de nog tar en titt på platsen i vinter.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 13 mars 2022, 09:52

Starkodder skrev:
20 november 2021, 09:51
Jag tycker Snogeholmsvallen ser primitiv ut. Inte lika rak och rejäl som Börringevallen, där vallen är mycket större och välbevarad. Är öht någon vall i Skåne daterad?

Som svar på frågan, så tror jag inte tall har vuxit här utan snarare ren lövskog. Eventuellt kol har jag tolkat som kommit från eldstäder, men det är nog en lite tidig slutledning. Länsstyrelsen har meddelat att de nog tar en titt på platsen i vinter.
Inget nytt meddelat från länsstyrelsen, så tror nog inte någon varit därute i vinter tyvärr.

Skriv svar