Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 12 januari 2021, 17:31

Valdemar skrev:
12 januari 2021, 17:20
Är det någon som påstått att Vänern gått mycket högre?
Jag nämner att en vik/sänka gått en bra bit in mot Skalunda. Är detta svårt att förstå?

Med eller utan sänka/vik ändrar inte fakta att Skalunda setts från sjön. Jag skrev att uppgiften kom från folk som bor där. Det finns mig veterligen inga fornlämningar i denna möjliga vik/sänka.

Klart man sett Skalundahögen från sjön!

Använd fornsök och lägg på teränglutning.
Det finns ingen sänka, endast strand. Mer troligt att en Beowulf/Tore hundfot bör placeras vid Örnsudde vid Tun. Jag har stått på Skalundahögen och sett Vänern västerut, men knappast en becn och landmärke som det beskrivs i texten. Endast om man fann spår efter en hög stolpe i högen.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 12 januari 2021, 17:51

Skjolms Hög i Skalunda hade resta stenar på toppen(finns kvar). Tycker inte Skalunda Högen behöver någon stolpe för att vara sjömärke.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 12 januari 2021, 18:30

Som Starkodder säger, det finns ingen sänka, allt i närheten är mer än 10 m över dagens vattennivån och närområdet är 20 m över. Och med tanke på alla höjder runt omkring som är betydligt mer markanta, framstår knappast högen tydligt om man skulle råka få syn på den i horisonten från Vänern. Och det är bara i en snäv vinkel man alls möjligen kan se den. Och om det kan man inte tycka vad man vill, det är ju ren fakta. Man kan inte läsa moderna kartor lite som man vill!


Alltså, matchningen med kvädet är usel.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 12 januari 2021, 19:55

Högen är ett tydligt sjömärke. Inga problem att se den tydligt från sjön. Kanske bra att inte uttala sig om man inte varit på platsen utan bara sitter och googlar på sin kammare?

Om det gått en sänka/vik in mot Skalunda är en uppgift jag fick från en person som bor där. Jag kan inte bedöma detta från mitt hem vid datorn och det kan absolut inte du Yngwe.

Detta är dock helt ovesäntligt utifrån det faktum att högen ligger högst upp på moränåsen och har varit tydligt synlig för sjöfarare på sjön.

Lite kuriosa för den som är intresserad:

Lite om Jättar och hur långt man såg från högen.

https://www.hembygd.se/rackeby/page/13425

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 12 januari 2021, 21:11

Nu får du väl ändå ge dig Valdemar, du kan knappast mena att du tycker kartmaterial går att tolka olika eller till och med bortse ifrån. Dagens kartor är oerhört noggranna och inmätta med allsköns tekniska hjälpmedel. Om det inte finns en sänka på kartan, då finns den inte.

Sen angående synligheten. Kanske är du medveten om vinkelenheten streck, vilken bla används för att uppskatta avstånd och storlekar. En enkel tumrwgel är att din pekfinger redd på utsträckt arm motsvarar 30 m på en km avstånd. Är det två km motsvarar fingret då 60 m. Från Vänerns strand motsvarar alltså Skalunda högens bredd en knapp pekfingerbredd på utsträckt arm, och kanske en tredjedel av nageln på höjden. Allt enligt obestridlig geometri. Det är det du påstår är ett tydligt sjömärke. Ni nämnde stolpe och sten för att göra det tydligare, men glömde att tänka på att en halvmeter tjock stolpe är i det närmaste osynlig på det avståndet. Och då pratar vi bara om strandkanten, om du som sjöman är utanför Främmestafjorden, då är det fyra km och Skalunda högen syns med en bredd av halva ditt pekfinger och en höjd som motsvarar en nagelkant.

Det får ju vara någon måtta ändå, att du tolkar texter lite som det passar är ju en sak, men att ifrågasätta kartografi och geometri, det går ju liksom inte. Då är man mer än lovligt vilsen.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 12 januari 2021, 22:13

Jag återgav bara vad en person sagt om ett flöde/vik in mot Skalunda. Varför ältar du detta? Du argumenterar ju inte emot någon utan ältar bara vidare.

Man har kunnat se Högen från sjön. Om den synts som en liten kulle utifrån sjön och vissa dimmiga dagar inte alls, är inte relevant.

Sagan anger inte hur tydligt, på vilket sätt eller under vilka omständigheter högen syntes för sjöfarare.

Det finns otaliga helgalna/roliga/felaktiga hypoteser i denna tråden. Jag tycker inte det finns några skäl att gå in och raljera eller håna dem som gjort dessa, i mina ögon totalt meningslösa inlägg.

Du kanske skall ta dig en funderare på hur du argumenterar och den ton du håller i dina inlägg?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 12 januari 2021, 23:41

Jo Valdemar, i frågan som jag framförde är det ytterst relevant att Skalunda hög i bästa fall är en knappt urskiljbar kulle och mycket långt ifrån något som likt en fyr kan ses vida omkring av sjöfarare.

Och jag har framfört sakliga argument och redovisning av fakta om avstånd från sjön och synbarget medan du påstår jag raljerar från min kammare, utan att ha varit på plats. Uppenbarligen trots att du varken studerat kartan eller försökt utröna hur långt en stor hög men pytteliten höjd faktiskt kan urskiljas. Med enda argument att du har hört av någon lokal förmåga. Och sen har du mage att ifrågasätta hur jag argumenterar???

Pardon mein bäste herre men hur tänkte du? Varför argumenterar du med påståenden från någon utan redovisning av bevis och utan någon som helst källkritik från din sida? Var det månne just det jag ville påtala, att man likt Nerman sökte naivt enkla samband mellan stort och känt, och åsidosatt alla rimliga tvivel.

Men, schessegal, jag antar nu att du instämmer i att Skalunda hög passar synnerligen illa med kvädets beskrivning!

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 13 januari 2021, 15:37

Från toppen av Skalunda kan du se minst 50 km om vädret är bra. Det betyder att seglande lätt kunnat se den stora högen från sjön.

Skalunda är:
1. Från rätt tid
2. I Gautarnas landskap
3. Av en unik storlek
4. Kan ses av seglande

Detta är fakta. Detta betyder INTE att jag hävdar att Beowulf ligger begravd där!!! Det betyder bara att Skalunda utifrån en helt teoretisk och lekfull diskussion är den kvarvarande gravhög som stämmer bäst in med sagan som jag ser det.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 13 januari 2021, 17:03

Yngwe: ”Men, schessegal, jag antar nu att du instämmer i att Skalunda hög passar synnerligen illa med kvädets beskrivning!”

"schessegal" var ngt nytt för mig. Kan tänka mig att Grendel i någon mån var:

https://en.wikipedia.org/wiki/Schlemiel

Och att Hondscio, åtminstone en gång var:

https://www.urbandictionary.com/define. ... schlemazel

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 13 januari 2021, 17:05

Valdemar. Du svarar med ett omvänt struts-resonemang, "jag ser alltså syns jag" . Fullkomligt faktaresistent i frågan.

Jag har redovisat fakta och väl beprövad metodik om hur tydlig högen i bästa fall kan vara ifrån Vänerns yta, ifrågasätt den sakligt om du kan. Eller bara ge dig och erkänn att du hade otur när du tänkte!

Skriv svar