Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 31 oktober 2021, 00:21

Att du orkar!! Har gång efter gång hänvisat till forskare som säger att Geat= Gaut = Göt

Kommer inte göra det en gång till!!!

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 31 oktober 2021, 00:43

Precis, för du förstår inte att det gamla au har utvecklats till ö, ea, u, o och så vidare i olika språkområden. Trots att vi gång på gång förklarat detta, bla annat genom att referera till andra ord med samma au som ursprung, så begriper du det helt enkelt inte. Och om man har så dålig förståelse för hur språk fungerar, då ska man helt enkelt hålla sig ifrån det. Så snälla Valdemar, sluta upprepa detta mantra, för det blir bara dummare och dummare för varje gång.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 31 oktober 2021, 01:06

Jag begriper men inte du. Här kan du läsa om du orkar. Detta är precis samma slutsats som bl a Torsten Andersson dragit i ett flertal artiklar jag hänvisat till. Jag har läst vad Andersson och andra dragit som slutsat och tycker de är logiska. Jag har läst dina teorier och tycker inte dina slutsatser stämmer. Slut/ The End - kommer inte besudla listan med mer tjafs i detta ärende.

Bifogar om någon av någon outgrundlig anledning skulle vilja läsa om detta igen..

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Name_of_the_Goths

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 31 oktober 2021, 02:42

Som sagt du begriper inte vad du läser när det gäller språk, i länken du ger framgår kopplingen mellan gaut och gut tydligt. Redan 2017 kommenterade vi din hänvisning till Torsten och redan då bedömdes det som ett lågvattenmärke. Gång på gång blir du överbevisad, men likväl tar du upp samma sak igen. Totalt faktaresistent i frågan. Man ska vara respektfull men samtidigt måste saker få kallas vid sitt rätta namn, och i faller är det djup okunskap. Du förstår uppenbarligen inte ett skvatt om hur språk fungerar.

Så sluta nu att tråka alla med detta argument, 15 år är mer än nog för att lära sig nåt så banalt!

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 31 oktober 2021, 21:49

Man kan ju lägga till att ee/ea-ö övergången utgår hela tiden från ett svenskt perspektiv. Ur ex ett danskt perspektiv blir det i princip lika aktuelt med ee/ea-y.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 1 november 2021, 11:43

Ja jelt riktigt Kungsune, vi kan ta detaljerna igen.

Det är alltså inte så att "ee/ea" har utvecklats till "ö", utan det är ett "au" som har utvecklats till "ee/ea" i engelskan och ett ö i svenskan.

Det hela visas synnerligen väl för flera andra ord. Ett bra exempel är ordet "röd", ursprung i proto-germanskans "raudaz", som bekat "red" i engelskan, tidigare "rēad"

Som man kan se ur nedan urklipp från Wiktionary så har "au" utvecklats till en uppsjö andra ljudformer. Var och en lika riktiga så klart. Den som då påstår att "ea" bäst motsvaras av "ö" har inte alls förstått vad det handlar om. Givetvis är nordfrisiskans dialektala "rüüdj"precis lika rätt som "röd".

Det här har vi visat flera gånger, därav min illa maskerade ilska när Valdemar bara struntar i det.


Descendants
Proto-West Germanic: *raud
Old English: rēad
Middle English: red, redde, reed, read, ræd
English: red
Scots: rede, reid
Yola: reed
Old Frisian: rād
North Frisian:
Föhr-Amrum: ruad
Goesharde: ruud
Halligen: ruad
Heligoland: rooad
Mooring: rüüdj
Sylt: ruar
Wiedingharde: ruuid
Saterland Frisian: rood
West Frisian: read
Old Saxon: rōd
Middle Low German: rōt
German Low German:
Hamburgisch: rod
Westphalian
Sauerländisch: räod, raud, reyet, rout, rōet
Westmünsterländisch: root

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 1 november 2021, 16:03

Yngwe!
Mycket intressant information angående hur språken utvecklas. Jag har funderat på Breca the Bronding. I ett tidigare inlägg redovisade jag orter på Jylland som kallas Bröndum (egentligen danskt ö). Möjligen motsvarar ändelsen "um" helt enkelt hem? Men vad jag behöver mest hjälp med är hur Brond kan ha blivit Brönd med tiden?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 1 november 2021, 16:29

Valdemar skrev:
31 oktober 2021, 01:06
Jag begriper men inte du. Här kan du läsa om du orkar. Detta är precis samma slutsats som bl a Torsten Andersson dragit i ett flertal artiklar jag hänvisat till. Jag har läst vad Andersson och andra dragit som slutsat och tycker de är logiska. Jag har läst dina teorier och tycker inte dina slutsatser stämmer. Slut/ The End - kommer inte besudla listan med mer tjafs i detta ärende.

Bifogar om någon av någon outgrundlig anledning skulle vilja läsa om detta igen..

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Name_of_the_Goths
Jag är på din sida. Mycket mer utöver namnet som talar för götar, men ingen idé att diskutera just det mera här, utan bäst i egen text utanför forumet.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 1 november 2021, 16:44

kylarvende skrev:
1 november 2021, 16:03
Yngwe!
Mycket intressant information angående hur språken utvecklas. Jag har funderat på Breca the Bronding. I ett tidigare inlägg redovisade jag orter på Jylland som kallas Bröndum (egentligen danskt ö). Möjligen motsvarar ändelsen "um" helt enkelt hem? Men vad jag behöver mest hjälp med är hur Brond kan ha blivit Brönd med tiden?
Brøndum Lb (1311. Kollerup s., V. Hanh.), ds21, s. 153. Bebyggelsesnavne
Efterled/endelse: hem/-um, dativ pluralis
Kildeformer:
3/4 1401 Brwnnæm
3/4 1401 Brwnnæmby
3/4 1401 Brwnnæmfangh
1/3 1470 Brønwm
17/5 1473 Brynum
Der er i alt 22 kildeformer, klik her for at vise dem alle.
Tolkning:
Brøndum, som forekommer 8 steder på dansk område, kan være dat.plur. af subst. glda. brunn ‘kilde, brønd’ eller sammensat af dette ord og glda. hēm (se indl.). Men da 6 af navnene findes i det nordlige Jylland hvor hēm-navnene er hyppige, og ingen i Sønderjylland hvor denne efterledstype ikke er påvist, antager Kr. Hald (1942 s. 59 f.) at også det hér Brøndum er et hēm-navn.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 1 november 2021, 17:28

Tack Starkodder!

Skriv svar