Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Visi » 27 mars 2020, 13:24

Kungsune skrev:
27 mars 2020, 11:21
Nej, det är som sagt samma tendens i Sverige.
Detta påtalades redan på 1800-talet. På 1500-talet började man översätta gothorum med
"götes". Antagligen för att det rådde goterfeber i Sverige då. När Gotland är danskt saknas gothorum-titeln i svenska urkunder. Likaledes försvinner den i danska titulaturen under svenskperioderna.
Alla med titel under styre av Västergötland exklusivt kallar sig rex suetia, rex sueorum mm. Ex Erik den helige och Magnus Eriksson.
Kung Albrekt kallas för "Albertus dei gracia Sweorum Gothorum que rex" 4 maj 1366 (SDHK-nr: 8861).
Vurmandet för goterna började lååångt innan 1500-talet.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 27 mars 2020, 13:42

Kung Albrekt kallas för "Albertus dei gracia Sweorum Gothorum que rex" 4 maj 1366 (SDHK-nr: 8861).
Vurmandet för goterna började lååångt innan 1500-talet.
Absolut! Vilket jag särskilt har påtalat otaliga gånger. På 1500-talet börjar denna goterromantik synas på allvar i historieskrivningen.
Under Albrekts regeringstid har vi oklara titulaturer eftersom Sverige delas upp mellan regenter. Den östra halvan bär alltid under sådana perioder titeln "rex gothorum" medan den västliga utgående från Skara helt enkelt har "rex sveorum".

Det här har vi gått igenom några ggr nu.

SDHK-nr: 8933 ger nyckeln för att Albrekt inte avträder sitt anspråk på Gotland till Valdemar förrän den 28 Juli samma år.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 27 mars 2020, 14:32

Otto&Valdemar!
Otto, jag håller med om vad du skriver. Den stora, eller övergripande bilden är viktig. Din text var mkt omfattande. Själv klarar jag bara att skriva kortare snuttar. Det enda jag saknar är danskarnas inblandning, t ex Hrothgars pappa Halfdan den Långe. Valdemar, din kommentar ang England är mkt intressant. Den påminner om bröderna Lindströms hypotes om Sverige (se deras bok: ”Svitjods undergång och Sveriges födelse”). Nu är väl det så att de utspelar sig i runda ordalag ett halvt årtusende efter Beowulfkvädets handlingar utspelade sig. Man kan spåna på ett liknande scenario runt den tid för vilken Beowulfkvädets handlingar utspelade sig. Skilfingarna fick ibland ta till schappen till Götaland, som t ex Aun den Gamle och Otheres söner. Aun fick bekymmer med nämnde Halfdan och Otheres söner drabbades av inbördeskrig. Sätter man sig in i Aun den Gamles situation, så skulle man nog vara sugen på att ha ngt neutralt namn på området kring Mälaren. Ett namn som inte provocerade om man skulle tvingas fly till ev. vänner och bekanta i Götaland. Jag har ingen aning om huruvida det var Aun den Gamle el ej som myntade sweons el dyl. Men även om jag hade varit Jorunds kläder så hade det nog varit smart med ett sweons el dyl. Möjligen var det ursprungliga sweon el dyl ett jämförelsevis litet område. Jämför Valdemars diskussion ang England, och varför inte ett av de gamla småländerna:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sevede

Om Småland hade vuxit sig stort och dominerande, så hade man nog som en småländsk kung motsv Aun den Gamle, föredragit att vara från Sevede, om man var på schappen undan danskar eller ryssar el vad det månde vara för några. Möjligen var alltså det ursprungliga sweon el dyl ett jämförelsevis litet område, men kanske nog så viktigt för kontroll av t ex järnexport via vattenleder såsom Fyrisån och vattenlederna norr därom. Kanske var det därför nämnde Halfdan jagade bort nämnde Aun. En annan faktor kan vara alla dyrgripar som krigare kallade ”väringgötar”, hunner, heruler och kanske sweoner haft med sig från tjänstgöring på kontinenten, fram till åtminstone Västroms fall (dess krigares ättlingar även senare ang Östrom). Ang Aun kanske man får tona ner ”väringgötar”. Även Hrothgar verkade ha en välfylld skattkista att dela ut belöningar ur. Jämför även den Småsnåle Ringutdelaren och Ringslungaren:

https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 6&start=40

Och kommentarer till det inlägget.

Kanske var det även så med Aun den Gamle och hans ättlingar? Kanske hade de välfyllda skattkistor som nämnde Halfdan ville komma åt? En del av härjningarna i Beowulfkvädet verkar handla om att plocka för sig av motpartens guld, t ex nämnde Halfdans dotters guld. Jämför även senare när Rolf Krake snor åt sig dyrgripen Sveagris mm, men tvingas lämna dessa bakom sig på ett snöpligt vis. Otto, nu har jag skrivit ett nästan lika långt inlägg som du brukar göra. Kanske har jag berört ”den stora, eller övergripande bilden”, och inte bara Beowulfs grav?

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Visi » 27 mars 2020, 14:39

Kungsune skrev:
27 mars 2020, 13:42
Kung Albrekt kallas för "Albertus dei gracia Sweorum Gothorum que rex" 4 maj 1366 (SDHK-nr: 8861).
Vurmandet för goterna började lååångt innan 1500-talet.
Absolut! Vilket jag särskilt har påtalat otaliga gånger. På 1500-talet börjar denna goterromantik synas på allvar i historieskrivningen.
Under Albrekts regeringstid har vi oklara titulaturer eftersom Sverige delas upp mellan regenter. Den östra halvan bär alltid under sådana perioder titeln "rex gothorum" medan den västliga utgående från Skara helt enkelt har "rex sveorum".

Det här har vi gått igenom några ggr nu.

SDHK-nr: 8933 ger nyckeln för att Albrekt inte avträder sitt anspråk på Gotland till Valdemar förrän den 28 Juli samma år.
Märkligt resonemang du för.

Tar vi ett brev från 9 oktober 1376 (SDHK-nr: 10890).
"Albertus Dei gracia Swenorum Gottorumque rex, Karolus de Toptu[m] miles, legifer Swenorum, Boeciusl [Jonisson] legifer Gottorum".
Du kanske menar att Gotland blev danskt 1376 nu istället?
Och att Bo Jonsson Grip var "legifer" över Gotland?

Användarvisningsbild
Tinget
Inlägg: 62
Blev medlem: 3 augusti 2016, 14:46

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Tinget » 27 mars 2020, 14:42

Skärpning!

Håll er till ämnet, det som inte direkt berör trådens ämne tas i egen tråd!

Håll er uppdaterade så upprepningar undviks!

Nya inlägg som inte uppfyller dessa enkla krav kommer att tas bort direkt.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av jancro » 27 mars 2020, 21:35

Otto : " Carl Otto Fasth - västgötaskolans fader - föreslog dock redan på 1940-talet en rakt motsatt lösning mot ovanstående, nämligen att istället flytta på "sweons". Han ansåg därvid att "sweons" i Beowulf sannolikt hörde hemma I Västergötland vid Vänern och att kungasätet var förlagt till Kinnekulle. Geatas lät han vara kvar vid Göta älv där en majoritet av forskarna redan förlagt dem."

Innebär inte detta att man flyttar namnproblematiken, d v s om människor i Västergötland vid Vänern kallar sig sweons, varför släpper man, som "riksbildningssegrare", detta och området framträder som (Väster-) Götland ?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 29 mars 2020, 11:29

kylarvende skrev:
23 mars 2020, 18:00
Men Beowulf är ju begravd på Hrones-naesse kan någon invända. Finns naesse i någon form på Veströy, Hvaler, där Björnevarden ligger?:

https://en.wikipedia.org/wiki/Geats

Moreover, when Beowulf dies he is buried in a mound at a place called Hrones-naesse, meaning "the cape of whales". Se rad 2805.

Ja, det kanske gör. Det finns ett Nesebakken vid Hauge:

https://www.google.com/maps/place/Neseb ... !4d10.8755

Men kan det inte helt enkelt vara näsa som lurar i vassen, snarare än näs?

https://en.wikipedia.org/wiki/Old_Norse

ON nǫs "nose": Ic nös, Fa nøs, Sw/NN nos, Da næse, NB nese, NN nase;

Jodå, men det verkar långsökt. Följande bok är begränsat sökbar, troligen av upphovsmannaskäl (sökord ”nese” naess:

https://books.google.se/books?id=enmvCw ... ss&f=false

”ness. A promontory, a cape (of land). Also naes, nesse, naisse, nase; related to nose, nese.”
Hej Kylarvende. Tack för din insats gällande Hronesnesse, men jag tror inte Hvaler är den rätta platsen tyvärr. Även om jag tror att Beowulf kom från Norge så blev han nog begraven i Danmark. Kanske mer givande att försöka leta efter Beowulfs ursprungsområde i Norge, vilket jag iofs försökt men inte riktigt nått fram till än.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 3 april 2020, 08:19

Tidigare i tråden diskuterades ”ealonde utan”. Ea och formen ead förekommer i betydelsen öd också. Kan ealond utan syfta på det Vägmundska arvsödet? Alltså kan man anta ett bortfall av d i konstruktionen Eadlond. Kanske osannolikt med tanke på förväxlingsrisken dock.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 3 april 2020, 12:00

Kungsune&Starkodder!
Kungsune, ett mkt intressant uppslag. Starkodder har tidigare påpekat att Vägmund finns som personnamn. Om jag minns rätt så var det i samband med en hög i södra Sverige. Starkodder, rätta mig om jag har fel! Vilket naturligtvis inte hindrar att flera personer kan ha burit det namnet. Det kan inte heller uteslutas att Wägmunding är en titel.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 3 april 2020, 12:04

Starkodder!
Tack för kommentaren ang Hvaler som ett av alternativen till Beowulfs grav. Ja, Danmark kan mkt väl vara ett alternativ.

Skriv svar