En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 23 januari 2022, 13:35

ÅkeP skrev:
23 januari 2022, 04:04
... Och Yngwe hänger på förstås, ännu ett halmstrå att ifrågasätta.

...

Att *MIN* koppling....
Så vitt jag vet var det just jag som lyfte problemet med Billungsdorf, så det är knappast så att jag hakar på...

Frågan jag ställer mig är varför du först kanske lite raljant hittar på en koppling till Hermann, och sen fortsätter att koncentrera diskussionen kring namnledet billung. Det är ju inte det som är problemet, det är ett vanligt ortsnamnsled som i varianter förekommer både här och där. Det som inte förekommer här och där vare sig i Skåne eller resten av landet, det är medeltida ortsnamn som slutar på dorf, och det var det jag såg som ytterst problematiskt.

Och det är relevant för GW att ett klosterbrev har en tysk term insmuget eftersom de alla har en kontext. Om man kan visa att klosterbrevet i fråga skulle vara en senare skapelse så påverkar det självklart GWs trovärdighet i någon mån.

ÅkeP
Inlägg: 231
Blev medlem: 2 december 2021, 16:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av ÅkeP » 23 januari 2022, 14:53

Yngwe skrev:
23 januari 2022, 13:35
Och det är relevant för GW att ett klosterbrev har en tysk term insmuget eftersom de alla har en kontext. Om man kan visa att klosterbrevet i fråga skulle vara en senare skapelse så påverkar det självklart GWs trovärdighet i någon mån.
Ja, det är ingen hejd på hur mycket som kan vara förfalskat. Allt är bara fake och konspiration. I princip är historievetenskap omöjlig som vetenskap då allt ju kan vara en förfalskning, att man genom tiderna samarbetat med varandra för att verifiera varandras berättelser och få alla fynd att passa in? Faller inte allt detta på sin egen orimlighet?

ÅkeP
Inlägg: 231
Blev medlem: 2 december 2021, 16:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av ÅkeP » 23 januari 2022, 14:59

Yngwe skrev:
23 januari 2022, 13:35
Frågan jag ställer mig är varför du först kanske lite raljant hittar på en koppling till Hermann, och sen fortsätter att koncentrera diskussionen kring namnledet billung. Det är ju inte det som är problemet, det är ett vanligt ortsnamnsled som i varianter förekommer både här och där.
Det var just det som var problemet i det jag kommenterade att namnet Billung inte fanns på 900-talet och 1000-talet som Historicus påstod. Det du hängde på var detta påstående som tydligen då gav mer legitimitet till dina argument om Billungsdorf?

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Historikus » 23 januari 2022, 15:25

Historikus skrev:
23 januari 2022, 12:52
I henhold til min refererede kilde NATHALIE KRUPPA, Göttingen, står der følgende:
Hermann 'Billungs’ efterkommere var i stand til at beholde hertugdømmet i Sachsen i yderligere fire generationer. I 1106 uddøde den mandlige linje af familien Billung sammen med hertug Magnus.

Hermann 'Billungs' forældre kendes ikke ved navn. Ifølge den senere krønike af Michaelisklosters in Lüneburg, nedskrevet i perioden ca. 1229-33, skulle klostret være grundlagt af Hermann, og her nævnes det, at Hermanns far hed ”Billung” - hvilket ikke kan bekræftes. Alle efterkommere af Hermann bør ikke kaldes ’Billungs’ (Billunger).

Tekst: ...Hermanno viro egregio, filio comitis Billingi...;
Chronicon Sancti Michaelis Luneburgensis omhandler perioden 937-1229.
ÅkeP skrev:
23 januari 2022, 14:59
Yngwe skrev:
23 januari 2022, 13:35
Frågan jag ställer mig är varför du först kanske lite raljant hittar på en koppling till Hermann, och sen fortsätter att koncentrera diskussionen kring namnledet billung. Det är ju inte det som är problemet, det är ett vanligt ortsnamnsled som i varianter förekommer både här och där.
Det var just det som var problemet i det jag kommenterade att namnet Billung inte fanns på 900-talet och 1000-talet som Historicus påstod.
Hovsa :!: Var det mig der påstod dét - eller var det ikke den kilde jeg henviste til :?:

ÅkeP
Inlägg: 231
Blev medlem: 2 december 2021, 16:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av ÅkeP » 23 januari 2022, 16:35

Ja, det var du, din källa hade ingen aning om vad vi diskuterar här. Din konklusion:
Historikus skrev:
22 januari 2022, 16:06
Som sådan er ovenstående debat *gibberish* da efternavnet Billung ikke har eksisteret i hverken 900-tallet eller 1000-tallet.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Historikus » 23 januari 2022, 17:44

ÅkeP skrev:
23 januari 2022, 16:35
Ja, det var du, din källa hade ingen aning om vad vi diskuterar här. Din konklusion:
Historikus skrev:
22 januari 2022, 16:06
Som sådan er ovenstående debat *gibberish* da efternavnet Billung ikke har eksisteret i hverken 900-tallet eller 1000-tallet.
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: . . . . . . . . . . . . . . :!:

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 23 januari 2022, 18:40

ÅkeP skrev:
23 januari 2022, 14:53
Yngwe skrev:
23 januari 2022, 13:35
Och det är relevant för GW att ett klosterbrev har en tysk term insmuget eftersom de alla har en kontext. Om man kan visa att klosterbrevet i fråga skulle vara en senare skapelse så påverkar det självklart GWs trovärdighet i någon mån.
Ja, det är ingen hejd på hur mycket som kan vara förfalskat. Allt är bara fake och konspiration. I princip är historievetenskap omöjlig som vetenskap då allt ju kan vara en förfalskning, att man genom tiderna samarbetat med varandra för att verifiera varandras berättelser och få alla fynd att passa in? Faller inte allt detta på sin egen orimlighet?
Du menar alltså att risken för att källan inte är original är så pass liten att den är försumbar? Eller varför är kritisk granskning så svårhanterlig att du tycker det skulle omöjliggöra historievetenskapen...?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 23 januari 2022, 18:43

ÅkeP skrev:
23 januari 2022, 14:59
Yngwe skrev:
23 januari 2022, 13:35
Frågan jag ställer mig är varför du först kanske lite raljant hittar på en koppling till Hermann, och sen fortsätter att koncentrera diskussionen kring namnledet billung. Det är ju inte det som är problemet, det är ett vanligt ortsnamnsled som i varianter förekommer både här och där.
Det var just det som var problemet i det jag kommenterade att namnet Billung inte fanns på 900-talet och 1000-talet som Historicus påstod. Det du hängde på var detta påstående som tydligen då gav mer legitimitet till dina argument om Billungsdorf?
Jag kan bara konstatera att du fortfarande undviker att förhålla dig till dorf....

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Visi » 23 januari 2022, 18:48

Billungdorf, varför diskussion i denna tråd?
Är det så att det har med GW att göra men i en senare del som vi ännu inte fått se och läsa (om) annat än några få kortare citat från Sven?

ÅkeP
Inlägg: 231
Blev medlem: 2 december 2021, 16:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av ÅkeP » 23 januari 2022, 23:48

Yngwe skrev:
23 januari 2022, 18:43
Jag kan bara konstatera att du fortfarande undviker att förhålla dig till dorf....
Det har jag redan besvarat och du har läst det också . Kan vara tyska handelsmän som namngivit det, eller rent av bosatt sig där på handelsplatsen. Det kan också var någon av dem som skrivit klosterbreven som skrivit det antingen det hette så eller de förtyskat något som inte hette så. Eller är det Antonina som felöversatt. Allt är möjligt. Varför måste jag förhålla mej till det? Viket av detta kan vi ändå inte reda ut det förrän vi har originalen som kan tidsbestämmas och jämföras med översättningen. Och vad ska vi sen göra med den informationen? Vad gäller äktheten av breven eller av GW så ändrar det ändå inget.

Skriv svar