En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 23 november 2021, 20:39

Fast efter kontroll, Erfurt! Och dessutom fanns det två i Regensburg, St Jakob och St Peter. Alltså 10!

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Kungsune » 23 november 2021, 20:39

Yngwe skrev:
23 november 2021, 20:24
Kungsune skrev:
23 november 2021, 19:35
Yngwe skrev:
23 november 2021, 17:17
Ändå är det en väldigt liten organisation om du jämför mer Irländarna ifråga, eller hur? Det fanns liksom inte tio kloster fyllda enbart med svenskar i Italien...


Tog mig mindre än fem minuter att hitta ett icke latiniserat namn i en latinsk text i SDHK

och

Du lyckas hitta ett!! Efter atg a använt google som söker i miljoner dokument.

Fanns det verkligen tio kloster fyllda bara med irländare i Tyskland?
Nä jag googlade inte då sökkriterierna bli något luddiga.. Jag sökte istället på äldre brev i SDHK och ögnade igenom namnen. Det räcker för att visa att undantag finns, vilket knappt kan förvåna någon. Det finns alltid undantag!

Schottenklöstern.
Regensburg, Wurzburg, Nurnberg, Konstanz, Wien, Memmingen, Eichstätt, Kelheim, Erfurt, grundade med intentionen att där skulle finnas bara skottar, Alltså irländare och skottar. Förlåt, det var bara 9. Och Erfurt lite tvetydigt, kanske inte bara för skottar, i så fall 8.

Till det en uppsjö framförallt äldre kloster grundade av irländare. Massor av dom. Birgitinerna i all ära, men inte nära och inte jämförbart.

Diplomatarium är väl ingen lämplig källa då det är nästan 100% texter skrivna i brevväxling av svenska kyrkomän. Det är ju inte en förflyttning mellan språkområden. Det blir ju samma som med bibeln så att säga. visst finns det alltid något undantag och hade det varit bara ett av dessa i GW så…
Anser fortsatt att min jämförelse är fullt gångbar eftersom antalet besökare och brevväxlingen var så omfattande. Desdutom betydligt mer bevarat från den tiden.

Tror att det faktiskt var 11 iroskottska kloster i Tyskland totalt (dvs grundade av dito missionärer under ett mycket långt tidspann. Det hjälper liksom inte för bilden av texterna. Problemet kvarstår om det så var 40. Tror inte att de ska ha varit strikt besuttna av irländare dock och de har ju utgjort en mycket liten och inåtvänd minoritet av befolkningen. 11 kloster från missionärer mellan 600-1200 på en mycket stor yta med en befolkning som förmodligen redan då var 10-12 ggr större än Sveriges.

För att jag ska ta det pä allvar med namnen bör man kunna påvisa att dessa iriska munkar haft en egen språklig stil i latinet där de behåller namn i en arkaisk form. (Hur vet vi att Avico var en av dem?) Till och med då blir man konfunderad över samklangen med AU 500 år senare samt att man troligen valt att ändra namn som Blakkir till Blacaire som det också stavas i AU. Ännu mer konstigt som tidigare nämnts att man plockat samma händelser för att representera årtal.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 23 november 2021, 21:06

Det finns massor mer iroskotska, men vad jag kan finna 10 Schottenkloster, alltså med den uttalade ambitionen som nämnts i tyskt område, och ett till i Kiev. Egal som skotten sa.


Rent krasst, det finns undantag från latiniseringen, och som citerat, med märkliga namn så blir det si och så med latiniseringen...

Hur skulle ens Blacair latiniseras enligt konstens regler?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Kungsune » 23 november 2021, 21:20

Åtminstone direkta former är ju lätta att gissa. Ex Blacarus och Blacari.

Trots att du hittar så många kloster som åtminstone inledningsvis haft irisktalande grundare så är dessa begrepp så svåra att hitta.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 23 november 2021, 21:45

Kungsune skrev:
23 november 2021, 21:20
Åtminstone direkta former är ju lätta att gissa. Ex Blacarus och Blacari.

Trots att du hittar så många kloster som åtminstone inledningsvis haft irisktalande grundare så är dessa begrepp så svåra att hitta.
Fast jag tror inte det är rätt för - ir ändelse, jämför med latinets vir (man). Det heter inte virus eller virum i nominativ, utan bara vir...

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Historikus » 23 november 2021, 21:49

Yngwe skrev:
23 november 2021, 20:24
Kungsune skrev:
23 november 2021, 19:35
Yngwe skrev:
23 november 2021, 17:17
Ändå är det en väldigt liten organisation om du jämför mer Irländarna ifråga, eller hur? Det fanns liksom inte tio kloster fyllda enbart med svenskar i Italien...


Tog mig mindre än fem minuter att hitta ett icke latiniserat namn i en latinsk text i SDHK

och

Du lyckas hitta ett!! Efter atg a använt google som söker i miljoner dokument.

Fanns det verkligen tio kloster fyllda bara med irländare i Tyskland?
Nä jag googlade inte då sökkriterierna bli något luddiga.. Jag sökte istället på äldre brev i SDHK och ögnade igenom namnen. Det räcker för att visa att undantag finns, vilket knappt kan förvåna någon. Det finns alltid undantag!

Schottenklöstern.
Regensburg, Wurzburg, Nurnberg, Konstanz, Wien, Memmingen, Eichstätt, Kelheim, Erfurt, grundade med intentionen att där skulle finnas bara skottar, Alltså irländare och skottar. Förlåt, det var bara 9. Och Erfurt lite tvetydigt, kanske inte bara för skottar, i så fall 8.

Till det en uppsjö framförallt äldre kloster grundade av irländare. Massor av dom. Birgitinerna i all ära, men inte nära och inte jämförbart.
Hvornår er de nævnte klostre opført. Årstal ?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 23 november 2021, 22:11

Historikus, den informationen hittar du själv med ett minimum av ansträngning.

jancro
Inlägg: 620
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av jancro » 24 november 2021, 00:55

Annals of Ulster verkar inte ha blivit försett med årsdatering enligt AD-systemet, Anno Domini, förrän sent , på 1400-talet om jag tolkar texten rätt.
Vad detta betyder för den här tråden är väl oklart, anmärkningsvärt är att Gesta W, från tidig medeltid, lyckas komma rätt med sin AD-datering där gemensam aktivitet finns.

Anno Domini-systemet (från 500-talet) för årsdatering uppges enl WP ha introducerats i frankerriket under Karl den stores tid för inledningsvis sekulär användning ( sic!). Kungen uppmuntrade användning och bruket spreds och började användas även i klerikala sammanhang efterhand. Adam av Bremen använde det som jag uppfattat det. Att Avico använde det verkar vara i sin ordning.

Om tidiga iriska munkar hade med sig Annals of Ulster, så var annalerna inte AD-daterade.

" Neither Ó Luinín’s nor Ó Casaide’s AD data for 431–
1012 are found in any earlier annalistic manuscript, so that all the available evidence shows
that these AD data are a late fifteenth-century composition by two compilers who were
uncertain of their sources. Neither are their AD data found in any subsequent Gaelic
annalistic compilation"

https://www.scss.tcd.ie/misc/kronos/EME ... script.pdf

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Historikus » 24 november 2021, 09:26

Godt set Jancro. Det meste af AU er dateret efter den julianske kalender. Deraf forskydningen i dateringen.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Historikus » 24 november 2021, 12:32

Historikus skrev:
23 november 2021, 21:49
Yngwe skrev:
23 november 2021, 20:24
Kungsune skrev:
23 november 2021, 19:35


Du lyckas hitta ett!! Efter atg a använt google som söker i miljoner dokument.

Fanns det verkligen tio kloster fyllda bara med irländare i Tyskland?
Nä jag googlade inte då sökkriterierna bli något luddiga.. Jag sökte istället på äldre brev i SDHK och ögnade igenom namnen. Det räcker för att visa att undantag finns, vilket knappt kan förvåna någon. Det finns alltid undantag!

Schottenklöstern.
Regensburg, Wurzburg, Nurnberg, Konstanz, Wien, Memmingen, Eichstätt, Kelheim, Erfurt, grundade med intentionen att där skulle finnas bara skottar, Alltså irländare och skottar. Förlåt, det var bara 9. Och Erfurt lite tvetydigt, kanske inte bara för skottar, i så fall 8.

Till det en uppsjö framförallt äldre kloster grundade av irländare. Massor av dom. Birgitinerna i all ära, men inte nära och inte jämförbart.
Hvornår er de nævnte klostre opført. Årstal ?
Fra anden side er der informeret om, at den sidste bølge af irsk påvirkning i Europa, primært i det tyske område, skete i 1100-tallet. Et hurtigt tjek af disse klostres beretninger om den irske hjemegn, vedrører åbenbart kun enkelte hændelser i 1200-tallet.

Nu véd vi så at der var irske klostre i Tyskland i 1100-tallet. På hvilken måde påvirker det så Avico's øjenvidneberetning fra 990'erne? Det forklarer vel heller ikke GW's brug af samme struktur som anvendt i Ulster-annalerne? Er der noget i debatten jeg har overset?

Skriv svar