En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

500 f.Kr. - 1066
ÅkeP
Inlägg: 231
Blev medlem: 2 december 2021, 16:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av ÅkeP » 11 januari 2022, 18:46

Kungsune skrev:
11 januari 2022, 17:49
I GW refereras återkommande till en Präst. Dvs den som fört dagboksanteckningar. I Svens bok finns inte en enda bild, vad jag kan se, som visar att prästen existerat. Brev, dagbok? Stifturkund?
Är det något som kommer läggas fram i en snar framtid?
Denna dagbok är refererad till i Antoninas brev till dottern där hon skriver om vissa saker som står i dagboken, och hon fick ju den från dottern, så även den är försvunnen. Men Sven och Tomas tror att den kan finnas på samma ställe som GW i original. Och den efterforskningen är inte avslutad.

Hela historien om hur graven hittades 1841, hur nästan hela byn emigrerade till Amerika, om lille Heinrich och store Heinrich, om de föremål prästen och Heinrich hade med sig till Rügen och som senare dykt upp igen som vi idag kallar Hiddensee-skatten (hittad 1872-73) och Schaprode-skatten (hittad 2018), samt uppräkningen av vad som togs upp och återbegravdes 1841, allt det kommer från prästens dagbok, men då via Antoninas brev.

Då prästen namn inte finns i boken så har nog inte Antonina förmedlat det, om hon ens visste det själv. Men det går förstås att ta reda på vem som var präst i Weijkowo 1841. Alla uppgifter från dagboken som man kunnat efterforska har stämt, så vem prästen egentligen var har väl inte stått högst på prioriteringslistan. Så det är bra om någon utreder det.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Kungsune » 11 januari 2022, 19:23

Finns det något som inte är en rekonstruktion av denna Antonina?

ÅkeP
Inlägg: 231
Blev medlem: 2 december 2021, 16:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av ÅkeP » 11 januari 2022, 20:40

Kungsune skrev:
11 januari 2022, 19:23
Finns det något som inte är en rekonstruktion av denna Antonina?
Jag vet inte vad du menar med en rekonstruktion. Vad det gäller GW och prästens dagbok så är det Antonina som förmedlat det, i och med att hon fått dom båda. Menar du förfalskat med "rekonstruktion"?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Kungsune » 11 januari 2022, 20:50

Nej jag menar rekonstruktion!
Det betyder att hon återskapat/kopierat något.
Det var såklart snävt av mig för det kan ju inte uteslutas att det är en förfalskning.

ÅkeP
Inlägg: 231
Blev medlem: 2 december 2021, 16:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av ÅkeP » 12 januari 2022, 03:57

Kungsune skrev:
11 januari 2022, 20:50
Nej jag menar rekonstruktion!
Det betyder att hon återskapat/kopierat något.
Det var såklart snävt av mig för det kan ju inte uteslutas att det är en förfalskning.
Menar du att prästens dagbok också är en förfalskning?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Kungsune » 12 januari 2022, 07:33

Det har jag inte möjlighet att avgöra. Min fråga är om det finns något som visar att ens det kan uteslutas?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av AndreasOx » 12 januari 2022, 08:12

Kungsune skrev:
11 januari 2022, 09:11
Jag förstår vad du menar med att Avico känns för modern. Även om jämförelser med källor som Adam av Bremen nog är mer relevanta så infinner ju sig samma problem där. Berättartekniken i GW känns postindustriell. Kanske för hur den växlar mellan olika perspektiv och tempus men även för att den inte är lika arkaisk som du säger. Att spara på ord och vara kärnfull var inte bara en stil, det var snarare nödvändigt i en tid då skrivkonsten var mödosam och dyrbar. Hopoas någon språkvetare gör en riktig analys av GW så småningom.
När jag jämför hur Avico skriver ex. med Einhard https://gutenberg.org/files/48870/48870-h/48870-h.html
så ser jag inga uppenbara skillnader. Kan du ge konkreta exempel på "postindustriell berättarteknik"?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Kungsune » 12 januari 2022, 09:08

Helst ser jag naturligtvis att någon som kan förhålla sig korrekt begreppsligt gör detta och inte jag som mest går på känsla. Jag vet inte hur stor del som beror på att texten transkriberats i två led och därmed anpassats till modernt språkbruk och hur stor del som beror på oväntat lite exempel av liturgiska element och användande av ovanliga referenser såsom ”Schack matt”. Einhard, Thietmar, Saxo, Adam osv. är väldigt dygdeorienterade och refererar till bibelavsnitt. Väldigt mycket invägande av kyrkliga normer. Sedan upplever jag att detaljer som är nästan för bra för att vara sanna flikas in i texten. Något man nästan alltid saknat i texter före högmedeltiden. De verkade inte bry sig om att klarlägga sakliga förhållanden på den nivå som GW. Avico framstår ju nästan som en folkskolelärare emellanåt. Kanske kommer detta förändras med de texter som ännu är opublicerade? Som sagt detta är generella exempel eftersom jag inte har adekvat kunskap. Skillnader ser jag likväl.

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av fileoscar » 12 januari 2022, 10:55

Efter att ha läst in mig bättre kring slaget vid Fyrisvallarna så måste jag tillstå att Ottos framförda argument känns tunga. Jag har själv reagerat på GW.s beskrivning av hur jomsvikingarna agerade vid slaget men inte kommit mig för att sortera upp händelserna på det sätt som Otto förmått.

Det samlade källäget (exklusive GW) om Fyris verkar otvivelaktigt ge bilden av ett sällsynt utdraget och hårt fältslag. Läser man GW så skulle det däremot handla om först en kamp tre man mot tre - varefter även Styrbjörn dödas - och sedan dagen efter vad som närmast kan betraktas som en bekväm slakt av skåningarna. De senare skulle enligt GW bemannat 13 skepp, säg runt 1500 man. Hälften av dessa höggs ner av Eriks övertaliga styrkor medan hälften flydde. Inte utan att uppgifterna går vitt isär.

Skaldeversernas vikt är väl utrett i Carl L Thunbergs undersökning av slaget. Vad som kan förtydligas här är att en de två skalder som verkar ha deltagit vid Fyris, islänningen Björn Ásbrandsson, var en jomsviking enligt Eyrbyggja saga kap 29.

“Men da Björn var kommet over havet, fór han sör til Danmark, og derfra sör til Jomsborg. Da var Palnatoke hövding for jomsvikingene. Björn slo seg i lag med dem og fikk tilnavnet kjempe. Han var i Jomsborg da Styrbjörn den sterke tok den. Björn fór også til Svitjod den gang jomsvikingene hjalp Styrbjörn. Han var også med i striden på Fyrisvollene da Styrbjörn falt. Sammen med de andre jomsvikingene kom han seg unna og inn i skogen. Mens Palnatoke levde, var Bjõrn hos han. Han var holdt for en uvanlig djerv mann og den fremste i allslags storverk.”

Utifrån GW tillhörde han därmed de 2000 - 3000 jomsvikingar som aldrig lyfte ett finger utan istället direkt handfängslades efter Styrbjörns fällning och skickades hem - fortfarande bundna. Det blir i mina ögon ytterst svårsmält att köpa det scenariot i kontrast mot Björns dróttkvaett (vilken anses äkta enligt modern och nutida forskning), som ger bilden av att han stridit tappert men tvingats fly:

Sports har mina bragder
under Styrbjörns märken,
då hjälmklädd Eirik fällde
hjältar vid dån av spjuten.
Nu jag på heden irrat
hundvill. Med möda endast
villsam väg jag funnit
i storm, som häxor vållat.

Ännu konstigare blir det om man kopplar Björn till runinristningen på Karlevisten, Öland. Denna innehåller (enligt Carl L. Thunberg) den enda i originalskrift bevarade fullständiga vikingatida versen på dróttkvaett. Thunberg tar i sin undersökning inte bara fram hypoteser om att Karlevistenens text kan åsyfta Styrbjörn Starke utan ser också Björn Ásbrandsson som en möjlig/trolig kandidat till skalden bakom versmåttet.

En sidoiakttagelse i sammanhanget är att Thunberg skriver om att Styrbjörns hedniska karaktär tydligt framgår (särskilt i den anonyma Lausavisur). Detta att jämföra med GW som berättar att Styrbjörn var uppvuxen i den kristna tron.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Kungsune » 12 januari 2022, 12:21

Ja, konstigt också med en runsten där personen begravs. Det normala verkar snarast vara att man rest runstenar som minnesmonument över folk i deras hemtrakt när man av olika anledning inte kunnat begrava.

Skriv svar