Båtfärd på Göta älv

500 f.Kr. - 1066
Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Båtfärd på Göta älv

Inlägg av Kungsune » 29 september 2020, 10:32

Valdemar har varit inne på detta ämne några gånger och jag tänkte börja med Lilla edet.
Göta älv har ju som bekant två huvudsakliga hinder för sjöfarten. Lilla och Stora edet. Dvs Lilla edet norr om Fuxerna och Stora edet vid Trollhättan. I sagorna beskrivs hur anfallare mot Västergötland antingen lägger till vid Fuxerna eller drar båtarna förbi fallen. Detta berör händelser från 1000-talet och framåt. Frågan är om Lilla edet alltid varit ett hinder. Jag minns en föreläsare i Göteborg för många år sedan som trodde att man kunnat ta sig förbi Lilla edet utan att dra båtar före vikingatiden. Jag har själv inte kunskaper att kunna värdera ett sådant påstående men om någon känner igen detta är det ju jätteintressant. Det finns ju intressanta fynd norr om Lilla edet vid Slumpåns mynning som kan indikera en tidig köping. Om Lilla edet först blir ett omöjligt hinder runt vikingatid (till följd av landhöjning mm) så skulle man kanske bättre förstå relationen kronologiskt och topografiskt mellan köpingen och Lödöse. Kan forsen ha varit såpass att man kunde dra båtarna förbi i vattnet upp och helt enkelt bara åka med nedströms så sent som på 700-talet?

nissan
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 september 2016, 19:31

Re: Båtfärd på Göta älv

Inlägg av nissan » 29 september 2020, 17:12

Hos SGU kan man titta pà historiska strandnivåkartor.
http://apps.sgu.se/kartgenerator

Sen är ju frågan vad man menar med hinder. Ett hinder kan ju vara mer eller mindre besvärligt.
Lilla edet uppfattades tydligen som litet gentemot det stora edet (Trollhättan). Detta enligt kommunens hemsida.
:)

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Båtfärd på Göta älv

Inlägg av Carl Thomas » 29 september 2020, 18:05

Bohus hette ju från början Bagrhus och döptes efter de strömmar som hindrade sjöfarten på 1300 talet, Bagrstraumr. Bagr betyder hinder, alltså omöjligt att ta sig förbi.

Ett Ed är alltså inte ett hinder, det är en besvärlig passage man fixk "eda" förbi, eventuellt dra skeppen förbi, antingen i vattnet, eller på land.
Lilla Edet kan alltså vara en liten besvärlighet, alltså namnet betyder att man kan dra skeppen förbi edet i vattnet - medan Stora edet beskriver att där måste skeppen dras på land?

Vad säger språkforskningen?

Thomas
Historia är färskvara.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Båtfärd på Göta älv

Inlägg av Kungsune » 30 september 2020, 10:45

Vad jag var ute efter är när Lilla edet blev ett så stort hinder att man valde att ro i land vid Fuxerna?
Med hänsyn till förändring i vattenstånd nedströms skulle det spekulativt vara någon gång under järnålderns slut (dvs Vikingatid).
Enligt SGU skulle ju strandlinjen vid Göteborg ligga runt 3-5 m djupare under yngre järnålder. Nivåskillnaden nedanför "vattenfallet" mot havet är idag ganska ringa. 2-3 m. Fallhöjden på forsen före kraftutbyggnad var inte heller mer än någon meter. På 500-talet kanske det inte var mer än en strid ström som var hanterbar?

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Båtfärd på Göta älv

Inlägg av jancro » 30 september 2020, 14:21

Något ed verkar inte vara dokumenterat från medeltiden. Men , som bekant, brist på bevis är inte bevis på brist.

" 1500-talet: Namnet Edet nämns i skrift första gången.
1600-talet: Namnet utvidgas till Lilla Edet, en motsvarighet i motsats till Stora Edet längre uppströms vid nuvarande Trollhättan.
1607: Den första slussen byggs på västgötasidan, för att möjliggöra sjöfart förbi Bergaström, som fallen i Göta älv då kallades."

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Båtfärd på Göta älv

Inlägg av Carl Thomas » 30 september 2020, 15:19

Jag har för mig att jag någonstans, för lämge sedan, läst att Vänern har "tippat" runt 1100 talet. Svagt vill jag minnas att detta gått att mäta på tidiga kyrkor....

Sökte lite och hittade detta.
https://norah4you.wordpress.com/tag/vanern-tippar/

Kanske ger det dig någonting?

Thomas
Historia är färskvara.


Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Båtfärd på Göta älv

Inlägg av Kungsune » 1 oktober 2020, 09:13

Tack för länkar Valdemar. Jag har läst dem för många år sedan men mindes inte att Boman nämnde Lilla edet. Som jag tolkar honom ska strömmen ha börjat göra sig påmind för ca 2000 år sedan. Fortfarande på 1500-talet var det mer fråga om kraftig fors än vattenfall så frågan är fortfarande hur länge strömmen var farbar uppåt?
Man kan ju tänka sig att man för 1000 år sedan kunde dra båtarna, uppströms förbi forsen, i vattnet med rep från stranden. För 1500 år sedan kanske man kunde ro förbi? Jag tycker dessa frågor skulle vara intressanta att reda ut inte minst med tanke på placeringen av köpingar och senare städer.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Båtfärd på Göta älv

Inlägg av Valdemar » 1 oktober 2020, 11:20

Tror man ända in på 1900-talet hade ett system med rep som kunde dra båtar förbi Lilla Edet.

Så fram till ”Saltet”/Åkers Sjö kanske man tog sig med havsgående fartyg på järnåldern.

Kan vara en förklaring till den extrema fyndmiljön runt Trollhättan? Åkers Sjö/Brakteater/Gärdhem/Vittene

tyder-no
Inlägg: 100
Blev medlem: 1 oktober 2017, 11:24

Re: Båtfärd på Göta älv

Inlägg av tyder-no » 6 oktober 2020, 12:40

Hur påverkar vattenförningen detta?
Det finns några indikationer på, att Glommas 'flipp-brytare' vid Kongsvinger haft sin sista switch ca 1050, inte 10-15000 år tidigare, som allmänt antas. Så under vikingatiden kann det vattnet ha kommit ut vid Säffle.

Skriv svar