Artikel om Lejre

500 f.Kr. - 1066
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Starkodder » 18 februari 2021, 20:59

I boken "The Nibelungen tradition. An encyclopedia" är det mesta sammanfattat som är värt att veta om de tyska sagorna. Både Liudgast och Denmark har egna avsnitt.

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av BalticSea » 19 februari 2021, 11:52

Lille supplement.
På nettet fandt jeg for et par år siden et kort over Lejre, og på det var der aftegnet noget, som kaldtes Hjorterenden, - desværre kan jeg ikke genfinde det. Måske vil andre forsøge? Måske er det ikke et gammelt navn, men under alle omstændigheder vil det være interessant at få opklaret, så jeg leder også selv mere i løbet af dagen.

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av BalticSea » 19 februari 2021, 12:14

Fundet her, i dokumenter fra Lejre kommune,
Referat Økonomiudvalget tirsdag den 19. april 2016 :

"Frilægning af dele af det rørlagte vandløb Hjorterenden , vil øge den
naturmæssige værdi af vandløbet og forbedre den rekreative oplevelsesværdi i
området. Forslaget skal undersøges i dialog med lodsejerne."

https://www.lejre.dk/media/6936/1833064 ... -aaben.pdf

Men det har været nævnt i en tråd før, af Starkodder
Starkodder » 30 august 2016, 07:28, her
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 1&start=70

BS

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Starkodder » 19 februari 2021, 13:21

BalticSea skrev:
19 februari 2021, 12:14
Fundet her, i dokumenter fra Lejre kommune,
Referat Økonomiudvalget tirsdag den 19. april 2016 :

"Frilægning af dele af det rørlagte vandløb Hjorterenden , vil øge den
naturmæssige værdi af vandløbet og forbedre den rekreative oplevelsesværdi i
området. Forslaget skal undersøges i dialog med lodsejerne."

https://www.lejre.dk/media/6936/1833064 ... -aaben.pdf

Men det har været nævnt i en tråd før, af Starkodder
Starkodder » 30 august 2016, 07:28, her
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 1&start=70

BS
Hjorterenden är bäcken som rinner från Snogekilde, förmodligen anledningen till att den första hallen anlades intill på 500-talet, eftersom källan flödar norrut. Hjorterenden är omnämnd i boken om Lejre, t ex om namnet kan knytas till Heorot.

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av BalticSea » 23 februari 2021, 23:00

Starkodder skrev:
19 februari 2021, 13:21
BalticSea skrev:
19 februari 2021, 12:14
Fundet her, i dokumenter fra Lejre kommune,
Referat Økonomiudvalget tirsdag den 19. april 2016 :

"Frilægning af dele af det rørlagte vandløb Hjorterenden , vil øge den
naturmæssige værdi af vandløbet og forbedre den rekreative oplevelsesværdi i
området. Forslaget skal undersøges i dialog med lodsejerne."

https://www.lejre.dk/media/6936/1833064 ... -aaben.pdf

Men det har været nævnt i en tråd før, af Starkodder
Starkodder » 30 august 2016, 07:28, her
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 1&start=70

BS

Hjorterenden är bäcken som rinner från Snogekilde, förmodligen anledningen till att den första hallen anlades intill på 500-talet, eftersom källan flödar norrut. Hjorterenden är omnämnd i boken om Lejre, t ex om namnet kan knytas till Heorot.
Tak for den information.
Digtet om Beowulf er tidligere udgivet på dansk med titlen 'Sangen om Bjovulf', oversat af Andrea Haarder, der blev dr.phil. på sin afhandling om digtet, 'The Appeal of a Poem'.

Længe før udgav digteren N.F.S.Grundtvig 1817 '“Om Bjovulfs Drape eller det af Hr. Etatsraad Thorkelin 1815 udgivne angelsachsiske Digt”.

"Den 1. maj 1815 havde islændingen Grímur Jónsson Thorkelin udsendt den første moderne udgave af Bjovulf under den latinske titel De Danorum Rebus Gestis Secul. III & IV. Poëma Danicum Dialecto Anglosaxonica. Ex Bibliotheca Cottoniana Musaei Britannici (da. ‘Om de danskes bedrifter i det 3. og 4. århundrede. Et dansk digt i angelsaksisk sprogdragt fra det Cottonske bibliotek i British Museum’). Den var tosproget: latin og angelsaksisk og et produkt af henved tredive års arbejde."
Læs eventuelt mere her:
http://www.xn--grundtvigsvrker-7lb.dk/t ... ,%22k%22:0}

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av BalticSea » 28 februari 2021, 21:15

Mio Nielsen skrev:
18 februari 2021, 15:21
Castor, det lyder sandsynligt som forklaring.
Men nu kommer vi til spørgsmålet om hvad Niebelungenlied siger om Lejre og Skjoldungerne. Og der er jeg lige så forbavset som dig, for jeg havde ingen erindring om at dette østrigske heltedigt kunne være kilde til Sjællandske konger.
Så jeg har hentet begge bind ud af reolen og kigget efter: Ganske tidligt, i Aventiure 4, får vi at vide at Burgunderne trues af en koalition af en saksisk og en dansk konge, nemlig Liudeger og Liudegast. Det bliver til krig og Liudegast, altså danskeren, bliver taget til fange af Sigfried, der kæmper på Burgundernes side.

Så det er altså rigtigt nok, at en dansk konge spiller en rolle i Niebelungenlied. Men de to kongers navne giver mig en mistanke om ren digt.

Modsat er der i Beowulf så konkrete oplysninger om danskere, at man bestemt må formode at forfatteren havde viden om dette nordiske folk.

At sidestille de to i en historisk oversigt over kilder til Lejre forekommer mig forbavsende. Men jeg har slet ikke overblik over Niebelungenlieds tusinder af detaljer. Måske andre ved noget mere?
ER GULDHORNETS HLEWAGASTIR IDENTISK MED DANERKONGEN LIUDEGAST?

Kan der være noget at hente her - teksten ligger bare på nettet, hvem der har skrevet den, ved jeg ikke.

http://www.booktrader.dk/pdf/ER%20DANER ... GASTIR.pdf

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Mio Nielsen » 1 mars 2021, 12:07

Ja, BalticSea, der var noget at hente for os, der undrede os over at Niebelungenlied skulle være en kilde til Danmarkshistorien.
I denne anden, anonyme, artikel får vi bekræftet, at der er en kilde, men også at der kun er meget lidt vand i den. Nu behøver jeg ikke bladre hele epos'et igennem for at lede efter mere dansker-snak. Der er øjensynligt ikke mere, og det lidt der er, virker "påklistret" og uden for historiens emne. Men som artiklens forfatter skriver, kunne der meget vel være en historisk kerne bag disse få, løsrevne oplysninger.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Starkodder » 1 mars 2021, 16:56

Men guldhornen då? Är Niebelungerna och striden med där?

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av BalticSea » 24 mars 2021, 07:59

Mio Nielsen skrev:
1 mars 2021, 12:07
Ja, BalticSea, der var noget at hente for os, der undrede os over at Niebelungenlied skulle være en kilde til Danmarkshistorien.
I denne anden, anonyme, artikel får vi bekræftet, at der er en kilde, men også at der kun er meget lidt vand i den. Nu behøver jeg ikke bladre hele epos'et igennem for at lede efter mere dansker-snak. Der er øjensynligt ikke mere, og det lidt der er, virker "påklistret" og uden for historiens emne. Men som artiklens forfatter skriver, kunne der meget vel være en historisk kerne bag disse få, løsrevne oplysninger.
Forleden blev jeg opmærksom på flere tekster om Lejre - i KUML 2014 og i bogen 'Glimt fra vikingetiden', udgivet af Danske Amatørarkæologer.
Først KUML:
"I slutningen af 10. århundrede genopførtes de markante halbygninger ikke længere, hvorfor det er nærliggende at formode, at Lejres status var forandret. Det formodes, at det hedenske kultsted og kongesæde havde mistet betydning til fordel for den kristne tro med en anden, fra Jylland indtrængende, kongeslægt som bannerfører. In casu skulle det være Harald Blåtand, der med sine egne ord samlede og kristnede Danmark, som fik sat Lejrekongen skakmat og selv overtog området med base i Roskilde."
(Ulriksen, Krause og Jensen, Roskilde. En bygrundlæggelse i vanskeligt terræn. KUML 2014).

Udviklingen kan ligne den, der fandt sted i Skåne, da Uppåkra blev forladt og Lund blev udbygget.

Glimt fra vikingetiden -
Projektforsker Tom Christensen, der har været ansvarlig for udgravningerne i Lejre, sætter ord på det, som mange sikkert har tænkt – jeg har i hvert fald - at det symbolsprog, som Harald Blåtand og hans samtidige benyttede i Jelling, var til stede i Lejre flere hundrede år før: "store gravhøje, anselige skibssætninger, monumentale haller og nu også palisaden fra det 8. århundrede, der ret nøje svarer til det senere anlæg i Jelling. ... Måske skulle Lejre henne fra skammekrogen række fingeren i vejret og stille spørgsmålet: "Hvis nu kong Harald byggede kongelige monumenter i Jelling, har han nok gjort det efter kongelige forbilleder, og de findes i Lejre. Hvad mon chancen så er for, at der har boet konger i Lejre?"

Ja, der må have boet konger i Lejre – eller kald dem småkonger / høvdinge.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Artikel om Lejre

Inlägg av Mio Nielsen » 25 mars 2021, 11:59

Sammenstillingen af de to tekster giver et overblik eller et øjebliksbillede om Danmarks opståen.
Men jeg har nogle små spørgsmål: Der er jo ikke fundet nogen kæmpehal i Jelling, men derimod en trækirke i midten af anlægget. Eller har jeg misforstået noget? Men en evolution fra en mjødhal til et religiøst samlingssted gør da nærmest historien bedre.
Endvidere: Hvad ved man om en palisade i Lejre?
Og: BalticSea! Du har ikke sat det andet afsnit i anførselstegn, så det er vel din egen tekst og dig selv der er jegpersonen?
Spørgsmålet om en definition på kongeværdigheden er for svært for mig. Men vi har jo den allertidligste benævnelse i Beowulf, og det er, citeret efter hukommelsen, Cuning. Og det ord er da umiskendeligt i familie med det danske ord. Jeg synes endda ordet er mere dansk end nutidsengelsk. (Og meget nær til det poetiske eller gammeldags konning)

Skriv svar