Trälarnas bostäder

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Trälarnas bostäder

Inlägg av Yngwe » 8 april 2021, 23:17

I stort sett all litteratur om Järnålder framstår trälarna som en förutsättning för samhällets funktion. De sägs utföra det mesta av det tunga arbetet och ge upphov till slavräder i alla riktningar.

Trots det kan jag inte påminna mig att man någonsitt sett deras bostäder i det arkeologiska materialet. Logiskt borde större gårdar visa spår från åtskilliga sämre byggnader med spår av matlagning, enkelt hantverk och motsvarande som visar var de mindre lyckligt lottade bott.

Kan någon presentera några arkeologiskt påvisade träl-bostäder?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Kungsune » 9 april 2021, 07:27

Vet att många är inne på att tolka grophus som just trälbostäder. Samtidigt kan man nog inte förutsätta att trälar var allmänt förekommande. Det fanns förmodligen många hushåll helt utan trälar. Håller med om att det är en intressant fråga som tyvärr kommit att ligga utanför den arkeologiska kontexten för närvarande.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Yngwe » 9 april 2021, 11:57

Fast hittar man verkligen så mycket spår av boende i grophus? Det kanske man gör, men min uppfattning var att man inte gör det, utan istället mest hittar spår efter hantverk!

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Kungsune » 9 april 2021, 12:09

Jag har inte någon samlad koll men nog finner man ofta spår efter härdar och matavfall i dessa.

Två ganska intressanta exempel som är lättförståeliga:

http://www.blekingemuseum.se/system/rep ... 1476790965

https://www.academia.edu/10174094/Gamla ... _Rapport_4

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Yngwe » 19 maj 2021, 00:26

Lite sent svar. Men skulle exemplet från gamla Uppsala tyda på trälar, skulle deras torftiga bostäder ligga i direkt anslutning till statuscentrum? Var i historien hittar man sådana exempel på skrytbyggen som i direkt anslutning huserar yttersta lågstatus? Det håller jag för helt osannolikt utan ser det istället som servicebyggnader i anslutning till ett statuskomplex. I en medeltida motsvarighet skulle det utan tvekan tolkas just så.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Kungsune » 19 maj 2021, 08:55

Hur menar du?
I caesars palats bodde många slavar. I amerikanska södern bodde slavar både inne i ägarens hus och ute i skjul. Slavar kunde bo i samma byggnad som de arbetade. Exempelvis smedjor eller andra hantverkshyttor. Dessas belägenhet kan givetvis ligga centralt. Man vill ju ha service på nära håll. Varför skulle en storbonde i Uppsala inte vilja visa upp sina resurser?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Yngwe » 19 maj 2021, 11:37

GU-komplexet kan väl knappast tillskrivas en storbonde, huvudbyggnaderna uppvisar väl inga som helst tecken på att vara en bostad?

Och Ceasars slavar bodde säkert i hans palats, men knappast i entren eller i matsalen, och inte heller plantage-ägarnas slavar vare sig de jobbade i jordbruk eller i hushåll. Jordbrukarna bodde i bostäder i anslutning till sina arbetsplatser, och kökspersonal säkert i anslutning till sina. Men serveringspersonal sov knappast under matsalsbordet, och kammarjungfrun inte heller i fotändan på herrskapets säng.

Eller?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Kungsune » 19 maj 2021, 15:27

Menar du att grophusen i ga Uppsala var inne i en matsal😅?
Jag vet vad du vill komma fram till men jag tror du utgår från förutfattade tankar och tolkningar. Poängen är att grophus dyker upp i samband med långhus och ofta med spår som kan tolkas som matavfall. Är det någonstans man ska placera in trälarnas specifika domän såsom aktivitetsrum och vilorum så är det bara grophusen som passar den bild vi har från andra slavekonomier. Givetvis kan jag inte bevisa det. Tycker bara att det är högst rimligt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Yngwe » 19 maj 2021, 22:11

Ja visst, det är ju basic knowledge😀

Man kan ju med det resonemanget fylla varje arbetsplats med trälar, vilket väl förvisso vissa också försöker göra.

Själv tycker jag nog diverse funktionella hus, som bagarstuga och styckbod, är så naturliga att de inte kräver en träl för att förstås, än mindre eftersom ytorna är så små att det är omöjligt att förstå hur ett antal trälar skulle leva där samtidigt som platsen fyllde sin funktion.
För vi kan väl anta att bagarträlen hade en familj? Någon slags anständigt leverne måste de rimligen ha haft för att det ska ha varit möjligt att hålla dem kvar. Om bagarträlen hålls isolerad för att bara arbeta har han ju inget att förlora och rymmer så fort han får chans, och tills dess bakar han det värsta bröd han kan komma undan med.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Kungsune » 20 maj 2021, 10:04

Det finns riklig forskning och mängder av litteratur om slaveri. Hela skalan finns. Kunde man på bommullsgårdarna så kunde man säkert i järnålderns Sverige. Tänk på alla kvinnor som tyranniseras men ändå stannar kvar. Det var såklart ännu svårarr för en träl att fly! Vart skulle de ta vägen? Blev de inte infångade och straffade/ihjälslagna, svalt de eller frös ihjäl.

Skriv svar