Trälarnas bostäder

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Yngwe » 20 maj 2021, 13:58

Precis, men den nordiska träl-litteraturen är rätt spekulativ och inte sällan rent effektsökande. Det finns relativt litet verkligt underlag för alla hypoteser om nordiskt slaveri. Grophusen är givetvis in intressant koppling, men är den verkligen så genomtänkt?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Kungsune » 20 maj 2021, 15:57

Ja, att de nordiska trälarnas liv är höljt i dunkel håller jag med om. Om man som trådfrågan började, letar efter en specifik boendemiljö där trälar kan tänkas ha uppehållit sig, passar grophusen bäst in utifrån jämförelse med andra kulturer. Det är vanligt med särskilda baracker eller kluster av skjul där slavar utför hantverk, äter och sover. Ofta i direkt närhet till rikare bebyggelse. Https://www.flickr.com/photos/24443965@ ... otostream/

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Yngwe » 21 maj 2021, 13:21

Möjligen är det så, men jag ser det inte som övertygande på något vis. Enklare mindre hus hör ju till var och varannan bondgård fram i modern tid.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Kungsune » 21 maj 2021, 15:18

Alltså, jämför du dispositionen av byggnadstyper med kända slavekonomier är det ett rimligt antagande.Att bevisa är en annan sak. Jag kan inte bevisa att barnen i Vladovostok tyckte om karameller 1798. Jag ser det bara som högst rimligt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Yngwe » 21 maj 2021, 21:52

Fast disposition definieras av funktionen, nämligen hushållsnära produktion, inte av vem som utför den, eller hur? De motsvaras mycket väl av senare tiders gårdsstrukturer som helt saknar trälar. Så om man då konstruktivt för diskussionen vidare, är gårdsfolk som drängar och pigor egentligen en efterföljare på trälar då de enligt din tanke fyller samma byggnader?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Kungsune » 22 maj 2021, 07:08

Ja visst! Ur ett produktionsperspektiv. Men det går inte att jämföra rakt av. Många av de uthus vi har idag var ju inkorporerade i långhusen. Trälar förekommer i de få källor vi har så uppfattningen på 1200-talet var i varje fall att det varit så redan på järnåldern.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Yngwe » 23 maj 2021, 10:28

Träleriet måste följaktligen vara ganska småskaligt som ryms i ett par grophus på vissa gårdar. Och ur samhällsekonomiskt perspektiv är de försummbara då deras plats i samhället enkelt kan fyllas med vanligt mindre bemedlat folk.

Jämförelsen med slavplantager i Amerika haltar betydligt då det där handlar om storskalig produktion i behov av arbetskraft som inte finns att tillgå på annat vis. Inte heller Rom är jämförbart då det där handlar om en expansiv ockupationsmakt som kräver en storskalig produktionsapparat, och som kan utnyttja besegrade i detta syfte.

I Skandinavien lär det över tid inte rådit brist på arbetskraft, vilket ur ett samhällsekonomiskt perspektiv borde innebära att trälar var en kostnad, inte en tillgång.. Det borde väl påverka i vilka typer av miljöer vi kan förväntas finna dem.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Kungsune » 23 maj 2021, 13:21

Varför skulle en storman som betraktade trälar som boskap frivilligt byta ut dem mot dyra krävande fria arbetare?
Förstår inte på något sätt resonemanget där. Att det främst varit större gårdar dom hade trälar är jag också inne på.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Yngwe » 24 maj 2021, 00:36

Eftersom storbonden redan, med sitt hushåll, har ett överskott på folk som likväl måste försörja. Det hela är enkelt, födslotalen ge normalt en tillväxt, och tillväxten måste ta vägen någonstans. Kan man inte expandera, så blir tillväxten övertalig. Att det i Skandinavien fanns en övertalighet är brett accepterat, det är en av motorerna bakom vikingatåg och kolonisation. I det läget är utifrån hämtade trälar ur ett samhällsekonomiskt perspektiv onödiga.

Mer troligt är att trälar i huvudsak är inhemsk befolkning på obestånd, som förlorat sin frihet pga skuld. Alltså långt från afrikanska slavar i Amerika.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Kungsune » 24 maj 2021, 11:07

Ändå kan man se i hela världen hur man likväl håller sig med slavar trots en växande befolkning.
Jag önskar jag hade lika höga tankar om mänskligheten som du.

Skriv svar