Trälarnas bostäder

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Yngwe » 24 maj 2021, 14:31

Det är inte fråga om någon naiv romatisk världsåskådning, bara en övertygels om att slaveri ser olika ut på olika platser, och att en romersk slavgruva är en dålig referens för att förstå en trälbostad i Blekinge. Den förra är en del i en omfattande välrdsekonomi, den andra förmodligen bara del i en högst lokal ekonomi.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Kungsune » 24 maj 2021, 16:02

Jag har väl knappast påstått något annat. Nåväl, du verkar ta det för troligt med grophus som trälbostad och det var ju bra🙂

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Trälarnas bostäder

Inlägg av Yngwe » 24 maj 2021, 17:06

Njae, inte helt nöjd med grophusen. När det komemr till "vanliga storgårdar baserade på jordbruk" så skulle jag snarare gissa på utkantsbebyggelse, alltså kanske motsvarande torpen. Ser det som troligare att trälar fungerat ungefär som torpare, verkat på den olönsammare jorden och styrt sig själva större delen av året, men varit en resurs vid skörd och dylikt tidskritiskt då man egentligen har nytta så många händer som möjligt.


Men intressant kanske att också titta på andra typer av platser. Jag tänker att kolning och järnproduktion i större skala, där produkterna med all tydlighet skall omsättas på en större marknad, borde vara verksamheter där trälar kunde vara lönsamma...

Skriv svar