Den genetiska variationen i Skandinavien ökade under vikingatiden för att sedan minska igen

500 f.Kr. - 1066
Jerrark

Den genetiska variationen i Skandinavien ökade under vikingatiden för att sedan minska igen

Inlägg av Jerrark » 26 januari 2023, 00:11

Den genetiska variationen hos Skandinaviens befolkning ökade under vikingatid för att sedan minska igen. Det visar en ny stor studie där man studerat den Skandinaviska genpoolen under 2000 år. Tydligen ökade invandringen från Storbritannien, Irland, det baltiska området och sydeuropa. I norra Sverige märks också inflytande från uraliska folk. Efter vikingatiden tycks invandringen ha minskat och inslaget av gener utifrån verkar också ha minskat. Kanske flera av invandrarna av olika (t ex sociala) skäl inte fick så många ättlingar här.
DNA från arkeologiska lämningar visar stor migration till Skandinavien under vikingatiden
Genom att analysera gener från 297 individer funna i arkeologiska lämningar i Skandinavien tillsammans med data om gener från 16 638 i dag levande skandinaver har forskare lyckats påvisa intressanta samband mellan geografi, härkomst och genetiskt utbyte i Skandinavien från romartiden och framåt. Studien visar bland annat att den genetiska variationen ökade under vikingatiden, vilket tyder på att inflyttningen till Skandinavien var särskilt intensiv under denna period.
The genetic history of Scandinavia from the Roman Iron Age to the present
We investigate a 2,000-year genetic transect through Scandinavia spanning the Iron Age to the present, based on 48 new and 249 published ancient genomes and genotypes from 16,638 modern individuals. We find regional variation in the timing and magnitude of gene flow from three sources: the eastern Baltic, the British-Irish Isles, and southern Europe. British-Irish ancestry was widespread in Scandinavia from the Viking period, whereas eastern Baltic ancestry is more localized to Gotland and central Sweden. In some regions, a drop in current levels of external ancestry suggests that ancient immigrants contributed proportionately less to the modern Scandinavian gene pool than indicated by the ancestry of genomes from the Viking and Medieval periods. Finally, we show that a north-south genetic cline that characterizes modern Scandinavians is mainly due to the differential levels of Uralic ancestry and that this cline existed in the Viking Age and possibly earlier.
https://www.cell.com/cell/fulltext/S009 ... all%3Dtrue

Valdemar

Re: Den genetiska variationen i Skandinavien ökade under vikingatiden för att sedan minska igen

Inlägg av Valdemar » 26 januari 2023, 07:42

Den brutala förklaringen ligger antagligen i slaveriet.
De manliga slavarna fick få barn medan de kvinnliga slavarna fick fler barn.

Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Den genetiska variationen i Skandinavien ökade under vikingatiden för att sedan minska igen

Inlägg av Yngwe » 26 januari 2023, 08:50

Slavteorin har dock ett problem. Som jag förstår efter att både ha läst och lyssnat på om detta, så kommer en hel del av det äldre materialet från gravar som får anses representera en relativt hög social status. Hur hamnade slavarna där, och om de uppnått sådan status, varför syns de inte i de senare materialet?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 26 januari 2023, 08:59

Slavar har nog för det mesta kommit från närområdet. Även slavar hämtade på ex Irland skulle inte stå ut i den genetiska variation som redan fanns i Skandinavien. Oftare indikerar nog ovanliga varianter andra naturliga händelser som något äktenskapsutbyte vilket ju främst berör eliten.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 26 januari 2023, 10:13

Om jag ska tolka det något röriga föredraget jag såg på youtube ( ska se om jag hittar det igen ) så är man inte riktigt säkra på hur man ska tolka utfallen.

Det i föredraget som jag tyckte var verkligt intressant var individen från medeltiden, där man hittade både föräldrar och barn på samma kyrkogård. Iofs inget förvånande, men ändå intressant!

Visi

Inlägg av Visi » 26 januari 2023, 11:05

Kungsune skrev:
26 januari 2023, 08:59
Även slavar hämtade på ex Irland skulle inte stå ut i den genetiska variation som redan fanns i Skandinavien.
Källa?
Jag frågar för jag tror nämligen att du har fel.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 26 januari 2023, 12:05

https://fof.se/artikel/2020/10/vikingar ... -ursprung/

I framtiden kommer man säkert kunna reda ut undergrupper i ex Ydna R1b1 som är dominerande på Irland. Samtidigt är det en av de absolut vanligaste i Sverige och det går tillbaks till åtminstone bronsåldern. Problemet är att man rört sig mycket över Nordsjön men i takt med att referensmaterial ökar får man förhoppningsvis tydligare mönster.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 26 januari 2023, 16:27

Det går att se mycket i generna. De flesta svenskar är oerhört lika de svenskar som bodde här för 1000 år sedan genetiskt.

De brittiska öarna hade även de en stor invandring av Jamnakulturen. Det är gemensamt med vår mix i Sverige.

Det är dock relativt enkelt att hålla isär Skandinaviskt DNA och sådant från England/Irland eller Tyskland. Det är även relativt enkelt att att hitta finskt och baltiskt DNA.

Det är mycket svårare att se skillnad på DNA från Sverige, Danmark och Norge. Bolagen som jobbar med släktforskning använder mycket kvalificerade metoder och ligger i praktiken före polisen metodmässigt.

Nu börjar man kunna bryta ner det skandinaviska DNA-t till olika regioner. Man har exempelvis kunnat visa att massgravar för vikingar i England bestod av individer från hela Skandinavien, från Norrland till Danmark.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 26 januari 2023, 16:40

Som sagt i framtiden tvivlar jag inte på att det kommer att dra slutsatser men än är det mest tendenser. Problemet är att folk vid Nordsjön rört sig mer än väntat.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 26 januari 2023, 17:01

Personligen, som okunnig, tror jag man har lång väg att gå innan man vet hur man ska använda sig av dessa analyser. Varför tror jag det då, utan att kunna nåt. Jo, resultaten är fulla av märkligheter som man inte kan förklara. Som att Kalmarborna är mest släkt med Ångermanlänningar , eller nåt i den stilen. Och också som Kungsune säger, folk har ju flyttat på sig, massor. Släktforskar man ser man detta klart och tydligt.

Och till sist, referensmaterial är faktiskt väldigt litet. I detta fall har man då drygt 200 historiska individer, spridda i tid och rum och en jämförelsepopulation på drygt 16000. Det rör sig ju inte ens om promille av befolkningen....

Skriv svar