Fullerö

500 f.Kr. - 1066
Bäckahästen

Fullerö

Inlägg av Bäckahästen » 22 juni 2015, 19:06

Fullerö verkar vara en intressant plats. Är det någon som vet mer om platsen och de arkeologiska värden som gått förlorade vid exploateringen de senaste åren?

Bäckahästen

Re: Fullerö

Inlägg av Bäckahästen » 23 juni 2015, 06:06

AndreasE

Inlägg av AndreasE » 23 juni 2015, 20:16

Det har gjorts förundersökningar inför exploateringen, men jag tror inte att alla varit riktigt nöjda över omfattningen på dem. Svårt att säga vilka värden som gått förlorade, har inte själv arbetat någonting där.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 16 juli 2015, 17:38

Det ska finnas en bra artikel skriven av Greta Arwidsson i TOR 1948 som handlar om den rika kammargrav som hittades där och dess omgivningar. Jag skall försöka få tag på den artikeln.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 26 juli 2015, 23:06

Det skall finnas en gravhög över en krigare vid Fullerö som är daterad till innan folkvandringstid. Graven skall tydligen vara guldrik. Jag vet tyvärr inte mer om den för tillfället.

jancro

Inlägg av jancro » 27 juli 2015, 00:29

Angående kammargraven från romersk järnålder :
" Cirka 600 meter sydväst om boplatsen undersöktes på 1930-talet RAÄ 163, ett komplext grav- och boplatsområde. Inom fornlämningsområdet undersöktes en rikt utrustad kammargrav tillsammans med ett terrasshus. Kammar-/vapengraven daterades till yngre romersk järnålder. Graven innehöll, trots plundring, mycket rika gravgåvor. Bland de praktfulla ting som påträffades kan nämnas ett hänge och tre fingerringar av guld, ett romerskt guldmynt präglat för Maximianus Hercules (286–305 e.Kr.), en sköld, spelbrickor, en kam och beslag av silver och brons. Inspirerade av romerska rikets begravningsseder hade man lagt den döde i sina ståtligaste kläder och smyck-en i en kammare, omgiven av vapen och personliga ..."

Se https://www.academia.edu/8446974/Fuller ... sn_Uppland

AndreasE

Inlägg av AndreasE » 27 juli 2015, 00:30

Du pratar om den kammargrav som Bäckahästen nämnde i inlägget innan ditt. Det är en kammargrav från jag har för mig 300-talet e.kr. Trots att den var plundrad innehöll den tre guldringar, två hängen av guld, fragment av en ringbrynja, sporrar med silverinläggningar, delar av en sköld, silverbeslag från ett eller flera bälten samt spelpjäser.

Ett av hängena ser ut som en miniatyrbägare och är i stort sett unik. Det andra hänget har tillverkats av ett romerskt guldmynt, en så kallad aureus, präglad under kejsare Maximianus Hercules under åren 286-305 e.Kr.

Mest spektakulär är dock en av fingerringarna. Den är stor (den väger 61 gram och är en av järnålderns tyngsta guldfingerringar). Den har en stor elipsformad karneol infattad på framsidan, och har tillverkats i en romersk provins.

Graven bestod av en träkammare i en grop täckt av ett kärnröse. Den hade öppnats i förhistorisk tid och innehållet var omrört. När den undersöktes 1935 hade den dessutom skadats vid ett vägbygge.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 27 juli 2015, 07:42

AndreasE skrev:Du pratar om den kammargrav som Bäckahästen nämnde i inlägget innan ditt. Det är en kammargrav från jag har för mig 300-talet e.kr. Trots att den var plundrad innehöll den tre guldringar, två hängen av guld, fragment av en ringbrynja, sporrar med silverinläggningar, delar av en sköld, silverbeslag från ett eller flera bälten samt spelpjäser.

Ett av hängena ser ut som en miniatyrbägare och är i stort sett unik. Det andra hänget har tillverkats av ett romerskt guldmynt, en så kallad aureus, präglad under kejsare Maximianus Hercules under åren 286-305 e.Kr.

Mest spektakulär är dock en av fingerringarna. Den är stor (den väger 61 gram och är en av järnålderns tyngsta guldfingerringar). Den har en stor elipsformad karneol infattad på framsidan, och har tillverkats i en romersk provins.

Graven bestod av en träkammare i en grop täckt av ett kärnröse. Den hade öppnats i förhistorisk tid och innehållet var omrört. När den undersöktes 1935 hade den dessutom skadats vid ett vägbygge.
Ok tack. Gravhögen och kammargraven är alltså samma grav.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 27 juli 2015, 09:33

Jag måste försöka få tag på den där artikeln i TOR och läsa den!

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 27 juli 2015, 11:12

AndreasE skrev:Du pratar om den kammargrav som Bäckahästen nämnde i inlägget innan ditt. Det är en kammargrav från jag har för mig 300-talet e.kr. Trots att den var plundrad innehöll den tre guldringar, två hängen av guld, fragment av en ringbrynja, sporrar med silverinläggningar, delar av en sköld, silverbeslag från ett eller flera bälten samt spelpjäser.

Kan detta vara en kunglig grav?

Skriv svar