Er det Odin på Jellingstenen?

500 f.Kr. - 1066
BalticSea

Er det Odin på Jellingstenen?

Inlägg av BalticSea » 8 mars 2023, 22:51

Ny serie udsendelser på dansk TV beskæftiger sig med, hvad der egentlig foregik på Harald Blåtands tid.
Ved den senest "ankomne" ringborg på Sjælland blev fundet et lille stykke metal, som professor Søren Sindbæk kunne se svarede til noget andet, som er fundet ved ringborgen Fyrkat i Jylland.
Ved Fyrkat er nemlig fundet en speciel grav, hvori der lå remedier for en vølve - de kan være brugt til at koge bulmeurt, hvad man kunne blive "høj" af. Et fund af en lille metalgenstand fra ringborg på Sjælland hører sammen med et fund i vølvens grav ved Fyrkat.
Som alle ved, har vi altid fået fortalt, at Harald Blåtand kristnede danerne, så hvad lavede en vølve på to af hans borge - og er Odins såring og hængning af sig selv inspireret af fortællingen om korsfæstelsen af Kristus - sagerne er jo skrevet længe efter Odins tid - som er begyndt i 400-tallet ved man nu, efter at have fundet en stor guldbrakteat, hvorpå der står "han er Odins mand".
Derved er vi i tid altså lidt før 500, men det går vel an.
Ikke alt er nyt, som det fremgår herunder, men jeg bringer link til serien og til omtale af den store brakteat.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/guldf ... end-foerst

https://www.facebook.com/nationalmuseet ... 0573551665

https://www.facebook.com/watch/?v=749650573551665

https://natmus.dk/museer-og-slotte/nati ... historien/

https://www.dr.dk/drtv/serie/gaaden-om-odin_370324

Ældre artikelstof:
https://natmus.dk/historisk-viden/danma ... ra-fyrkat/

https://arts.au.dk/aktuelt/nyheder/nyhe ... -blaatand/

Hav gode dage
BS

BalticSea

Re: Er det Odin på Jellingstenen?

Inlägg av BalticSea » 9 mars 2023, 11:46

Bonusinfo: Møde på natmus 14. marts 2023
https://www.facebook.com/events/2097576 ... f=newsfeed

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 10 mars 2023, 20:33

At man har fundet Odins navn på en ældre genstand end hidtil, burde ikke ændre disse fagfolks billede af den danske religionshistorie og jeg tror da også at flere af de implicerede gør sig dummere end de er - i den agtværdige hensigt at holde tv-seere fast ved skærmen.
Kendsgerninger er, at tyske religionshistorikere formoder at Odin-Wodan spredte sig nordpå fra det nuværende Tyskland i det første århundrede af vor tidsregning. Og man formoder en indoeuropæisk oprindelse af gudenavnet. Det kan man læse i tysk wiki og få gode kilder til sammesteds.
Derimod tror jeg gerne at mange danskere hidtil har taget Jellingstenens tekst og billede bogstaveligt, hvilket vi jo er blevet inddoktrineret med eftersom det danske pas pranger med stenen som var det en kristen dåbsattest.

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 10 mars 2023, 22:14

Mio Nielsen skrev:
10 mars 2023, 20:33
At man har fundet Odins navn på en ældre genstand end hidtil, burde ikke ændre disse fagfolks billede af den danske religionshistorie og jeg tror da også at flere af de implicerede gør sig dummere end de er - i den agtværdige hensigt at holde tv-seere fast ved skærmen.
Kendsgerninger er, at tyske religionshistorikere formoder at Odin-Wodan spredte sig nordpå fra det nuværende Tyskland i det første århundrede af vor tidsregning. Og man formoder en indoeuropæisk oprindelse af gudenavnet. Det kan man læse i tysk wiki og få gode kilder til sammesteds.
Derimod tror jeg gerne at mange danskere hidtil har taget Jellingstenens tekst og billede bogstaveligt, hvilket vi jo er blevet inddoktrineret med eftersom det danske pas pranger med stenen som var det en kristen dåbsattest.
Nu ved jeg ikke, om du har set hele serien, men holdet beskæftiger sig med mange ting, der forbinder Jellingstenen med Odin og Odin med Attila - og i øvrigt skandinaviske forhold med romerriget - undervejs ses originale kilder, herunder Snorri og Tacitus.
Bortset derfra, er man i Lejre, hvor alt det, der er i Jelling, fandtes flere hundrede år før. De besøger også Gudme og taler om adskillige interessante fund.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 11 mars 2023, 18:58

BalticSea, du har ret, jeg har kun set filmene fragmentarisk, og så bør man jo ikke udtale nogen dom, hvilket jeg alligevel har gjort, fordi jeg er en sur gammel mand!
OK, jeg vil prøve at forbedre mig, og det du taler om, lyder meget interessant for mig. Jeg vil finde tid til at se filmene til enden.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 12 mars 2023, 08:55

Vad indikerar att Odin endast hör till järnåldern i Skandinavien och inte till bronsåldern?

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 16 mars 2023, 10:06

Nu har jeg set alle de foreslåede ting, men det holdt hårdt, ikke fordi emnet ikke interesserer mig, men fordi formen er mig meget imod.
Men selve budskabet er jeg enig i, og der er god grund til at prøve at opdrage befolkningen til en forståelse for synkretisme og historisme. Det er et spørgsmål om krig eller fred.
Men jeg får det indtryk, at de implicerede vil gå ud og omvende befolkningen, før de faktisk har gennemdiskuteret programmet i deres egne faglige cirkler. Cecilie Nielsen's systematiske forbløffelse over de opdagelser hun gør undervejs i serien er måske i virkeligheden ægte! Eller hvad?

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 16 mars 2023, 14:02

Med betegnelsen "synkretisme" vil jeg ikke blot sige, at mange religiøse former, såsom guddomme, er opstået gennem en foreningsproces af flere tidligere former, men også hævde at dette er generelt, og at ingen guddomme opstår af ingenting, og at alle guddomme forandres og gennemlever metamorfoser.
Med betegnelsen "historisme" hentyder jeg mest til en særlig form for menneskelig oplysthed, som gør at man ikke bedømmer og forstår begivenheder ud fra sit eget liv eller sin egen kulturelle bagage, men ser andre tider og andre steder og andre mennesker i deres egen sammenhæng.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 22 mars 2023, 09:18

BalticSea, denne tråd minder mig om diskussioner der er et dusin år gamle, og som drejede sig om Jellingpalisaden, hvis opdagelse, efter min mening burde være fulgt op af en debat om periodens tilknytning til Kiev-riget.
Dengang var jeg ikke selv særlig klartseende, men der var en enkelt skandinavisk historiker der i 2012 skrev følgende:
"Haralds early religous policies, as they may be reconstructed from the archeology of his residence in Jelling, appear similar to those that Grand Prince Vladimir of Kiev tried before converting to Christianity in 988. Vladimir attempted to build community around a pantheon of pagan gods, as the Russian Primary Chronicle tells us. Both rulers sought to draw on the community-building powers of religion, and they used a non-Christian religion in conscious opposition to nearby Christian rulers. Neither fully succeeded until he converted to Christianity. "
Nu har Danmarks fjernsyn taget sagen op og de svøber den i dyb tåge og populisme, men i 2012 skrev Anders Winroth ovenstående i bogen: The conversion of Scandinavia. (Yale University Priess).
Gad vide om det ikke var dig, BalticSea, der gjorde mig opmærksom på Winroth's bog.

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 22 mars 2023, 09:39

Mio Nielsen skrev:
22 mars 2023, 09:18
BalticSea, denne tråd minder mig om diskussioner der er et dusin år gamle, og som drejede sig om Jellingpalisaden, hvis opdagelse, efter min mening burde være fulgt op af en debat om periodens tilknytning til Kiev-riget.
Dengang var jeg ikke selv særlig klartseende, men der var en enkelt skandinavisk historiker der i 2012 skrev følgende:
"Haralds early religous policies, as they may be reconstructed from the archeology of his residence in Jelling, appear similar to those that Grand Prince Vladimir of Kiev tried before converting to Christianity in 988. Vladimir attempted to build community around a pantheon of pagan gods, as the Russian Primary Chronicle tells us. Both rulers sought to draw on the community-building powers of religion, and they used a non-Christian religion in conscious opposition to nearby Christian rulers. Neither fully succeeded until he converted to Christianity. "
Nu har Danmarks fjernsyn taget sagen op og de svøber den i dyb tåge og populisme, men i 2012 skrev Anders Winroth ovenstående i bogen: The conversion of Scandinavia. (Yale University Priess).
Gad vide om det ikke var dig, BalticSea, der gjorde mig opmærksom på Winroth's bog.
Mio, det kan godt være, jeg har i hver fald haft bogen hjemme fra biblioteket. Den nye serie af udsendelser ser jeg som en kombination af historieformidling og underholdning. Tdiligere har historikeren Niels Lund beskæftiget sig med, hvad der egentlig foregik under Harald og med den sten - i en artikel, der omhandlede Harald Blåtands dåb (ikke heftet med undertitel - og hans begravelse i Roskilde, men den jeg linker til fra "Siden Saxo" som er gået ind) og hvori han også gjorde opmærksom på, at dyret på stenen er en hjort (med en slange i munden?) - en gammel idé er jo, at hjort og slange er fra hedenskaben, som altså er fortid (er anbragt på en anden side af stenen. Men han gjorde opmærksom på, hvad meget ældre skribent (Widukind) fortalte at i sin krønike, at danerne fra gammel tid var kristne. I øvrigt glemmer man at fortælle, at alt i Jelling - bortset fra runestenene, var i Lejre flere hundrede år før.

Artiklen er her
https://www.yumpu.com/da/document/view/ ... atands-dab

Skriv svar