Jumne i fokus

500 f.Kr. - 1066
fileoscar
Kontakt:

Jumne i fokus

Inlägg av fileoscar » 17 oktober 2024, 15:52

Det har ofta slagit mig hur mycket som publiceras (inkl Youtube-filmer) om mytomspunna Jomsborg, men så lite om den stad som Adam av Bremen kallar Jumne. Kopplingen dem emellan finns (återkommer till den frågan nedan), men det är som att sagorna ställt Adam i skuggan. För om inte kopplingen hade funnits borde väl rimligen fler ha grunnat över var denna “Europas största stad” var belägen. Jag pratar då om nutid. Från 1500-talet och fram till förra sekelskiftet var många forskare djupt engagerade i Jumnefrågan.

Jag skulle gissa att en majoritet numera tror att Jomsborg har funnits i verkligheten. Av dessa verkar nästan alla vilja hänföra Jomsborg till Wolin. Men om vi nu av pedagogiska skäl för ett ögonblick bortser från Jomsborg, så är frågan istället - fanns Jumne och var låg staden i så fall?

Huvudfrågan beträffande existensen är huruvida vi litar på Adam. På senare år har det blivit väldigt populärt att ifrågasätta honom. Enligt min mening ofta för att det han skrev går på tvärs mot de egna teorierna. Då är det en praktisk lösning att förkasta Adam. Det finns förvisso en gammal enighet om att Adam - i likhet med Saxo, Thietmar m fl - var tendentiös när det kom till allt som rör religiösa frågor inklusive hedniska kungar och liknande. Men finns det anledning att ifrågasätta hans geografiska beskrivningar? Tillåt mig tvivla.

Dessa hans geografiska skildringar hittar vi i hans stora verk om de hamburgska ärkebiskoparna, Gesta Hammaburgensis ecclesiae pontificium. Främst återfinns de i den fjärde boken av verket, men beskrivningen av slavernas land inklusive Jumne lämnas i den andra boken. Grovt uttryckt skulle man väl kunna dela upp beskrivningarna i två delar - områden och platser som han själv besökt respektive motsvarande där han fått lita på andras uppgifter. Träffsäkerheten blir olika vid en jämförelse, men ambitionen att det ska vara korrekt är densamma enligt min uppfattning. För avlägsna platser verkar han använt för äldre medeltid tillgängliga kosmografiska handböcker som Orosius, Martanus Capella, Solinus samt eventuellt Isidorus av Sevilla (enligt Sven Erik Lönborg som delvis översatt Adams verk). Vidare förefaller han ha studerat Beda och Paulus Diaconus. Adam är också tydlig med att han fått information från Sven Estridsen. När det gäller uppgifter om resor genom slavernas land blir det uppenbart att missionärer och handelsmän utgjort sagesmän.

Nåväl, vilken geografi beskriver han? Jo exempelvis:
  • saxarnas land med städerna Hamburg, Bremen, Magdeburg samt floderna Elbe, Saale, Weser och Ems.
  • kustlandet Fresia (= Frisland) med sina stiglösa kärr och 17 orter av vilka han nämner 7 vid namn.
  • slavernas land som uppges vara tio gånger större än saxarnas. Städer han nämner här är bland annat Plön, Liubice (nära dagens Lûbeck), Aldinburg (numera Oldenburg), Mecklenburg, Ravzispurg (senare Ratzeburg), Demmin, Rethra samt Jumne.
  • danernas land där han pricksäkert beskriver Jylland och alla de stora öarna. Städer som nämns är Slesvig, Aalborg, Ribe, Aarhus, Viborg, Odense och Roskilde. I Skåne nämner han Helsingborg, Lund och Dalby.
  • folken kring baltiska havet (= Östersjön), däribland sveonerna. Vid södra kusten öster om Oder nämns pomeraner och polaner. Vidare Fehmarn, Rügen (“Reune insula”) och Semland/Samland (sannolikt halvön vid Kaliningrad).
  • i Ryssland, Ostrogard (= Novgorod) och Kiev. Adam meddelar att färden mellan Hamburg och Ostrogard tar tre veckor. Att jämföra med hans uppgift om att till sjöss kunde man resa mellan Skåne och Birka eller Sigtuna på den korta tiden av fem dagar.
Jag stannar där, men Adam fortsätter att i sitt verk beskriva folk och platser upp mot Finland till. Alla ovan nämnda orter är identifierade. Med två lysande undantag - Rethra samt den största av dem alla (enligt Adam), Jumne…

Dick Harrison skrev i en SvD-artikel: “Vi vet inte var Jumne var beläget, men av tradition brukar platsen identifieras med handelsplatsen Wolin på ön med samma namn, inte långt från Oders mynning.”

OK - det vet vi inte med visshet. Men varför inte för en gångs skull stämma av vad krönikören själv säger om lokaliseringen?

“Vid floden Oddaras (= Oders) mynning, där den utfaller i det skytiska havet, ligger den beryktade staden Jumne….Det är verkligen den största av alla städer som Europa omsluter”

“Där visar sig Neptun i trefaldig gestalt, ty av tre hav sköljs denna ö. Utav dessa har ett en grön färg; det andra en vit färg; det tredje är genom oavbrutna strömmar ständigt i vilt brusande rörelse”.

“Ranerna eller runerna, vilka innehar den mittemot wilzernas land ej långt ifrån staden Jumne och nära intill floden Peene belägna ön Reune (= Rügen; min kommentar) är det tappraste folket bland slaverna.”

“Från Jumne har man åt detta håll (rimligen mot Hamburg till; min kommentar) en kort roddfärd över till staden Demmin, som ligger vid mynningen av floden Peene där även runerna bor (ranerna/runerna befolkade utöver Rügen även visst landområde på kontinenten söder om; min kommentar). Åt motsatt håll kommer man till landet Semland som preussarna innehar.”

“Resan dit är av den art, att man från Hamburg eller floden Elbe på sju dagar kommer till staden Jumne om man gör resan på land. Men vill man resa sjövägen, måste man stiga ombord i Slesvig eller Aldinburg för att komma till Jumne. Om man seglar vidare från Jumne, kommer man efter en fjorton dagars färd till Ostrogard i Ruzzia”.

Ja, det är väl de viktigaste rent geografiska anvisningar om Jumne som Adam meddelar. När han skriver om Aldinburg framskymtar förstås också att han ser den staden som ett nav i handeln mot Ruzzia/Ryssland tillsammans med Demmin och Jumne. Här begår dock Adam ett litet misstag. Han känner till att Demmin ligger vid floden Peene, men utgår - felaktigt - från att staden är belägen vid dess mynning.

Utifrån detta - några kontrollfrågor:

Vad talar för att Adam fabulerade om Jumne? Svar: Absolut inget.
Vad talar för att Wolin = Jumne? Svar: Väldigt lite.
Vad talar för att Jumne låg nära floden Peenes utlopp? Svar: Det mesta.

Det ska i sammanhanget poängteras att floden Peenes utlopp - då och nu - finns vid nuvarande Anklam. Vidare att Oder har tre armar ut mot Östersjön - Dziwna, Swine och Peenestrom. Den senare passerar mynningen av floden Peene. Namnet Peenestrom kom till under medeltiden. I urkund från år 1242 kallades den för Lutenze. Namnet är grundat på det slaviska “ljutb” i betydelsen grym eller vild. Jämför Adams beskrivning ovan beträffande omgivande vatten, “genom oavbrutna strömmar ständigt i vilt brusande rörelse”...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Peene_(fl ... :Peene.png

Då återstår ett par saker. Först och främst att återigen fundera över om Adam hade tillräckligt på fötter för sin beskrivning. Jag vill mena att det sista citatet ovan med all tydlighet talar för att missionärer och saxiska köpmän hade försett Adam med nyttig information. Det ska klargöras att i kombination med landsvägar användes de stora floderna på den tiden för resor på ett helt annat sätt än idag. Med goda vindförhållanden kunde man segla på floden ifråga - annars gällde rodd.

Även om köpmännen troligen var Adams främsta sagesmän i frågan om Jumne, ska dock inte Sven Estridsen nonchaleras i detta sammanhang. Det är stor skillnad på Svens andrahandsuppgifter om danska kungar i svunnen tid kontra rapportering från deras samtid. Särskilt om Sven - till skillnad från Adam - själv varit på plats i Jumne.

Därmed kommer vi avslutningsvis till kopplingen mellan sagornas Jomsborg och Adams Jumne. Minst två samband kan identifieras där det etymologska (jom - jumne) är det mest påtagliga. Men det finns ju ytterligare ett. För såväl flertalet isländska sagor som Adam nämner Magnus den godes anfall år 1043 eller 1044. Det finns variation på utfallet av attacken (även sagorna emellan), men det borde stå utom allt tvivel att samma område är i fråga.

Om vi då till att börja med exkluderar Jomsborg och tänker oss ett anfall på den kosmopolitiska handelsstaden Jumne där folk och religioner fanns samlade i en salig blandning. Hur sannolikt är det att Magnus skulle få för sig ett anfall på den? Ingen som helst enligt min mening - tanken är befängd.

Inkluderar vi Jomsborg blir däremot anfallet något mer rimligt. Enligt sagorna företog Magnus ett härtåg mot Jomsborg för att ta itu med venderna som gjort uppror. Men venderna ifråga var med största sannolikhet från det s k. obotritiska förbundet, med lokalisering nära danska gränsen - från Holstein bort mot floden Warnow, som rinner ut vid dagens Rostock. Ledare för förbundet var Ratibor, som i likhet med alla sina söner blev dödad av Magnus år 1043. Samma höst sökte obotriterna vedergällning men blev krossade i ett känt slag vid Lyrskov Hede på södra Jylland. Ratibor efterträddes av den kristne Gottschalk, vilken var svärson till Sven Estridsen!

Obotriternas huvudsäten var Mecklenburg och Ratzeburg. Om nu Magnus (kung av Danmark-Norge) var ute efter dessa vender - varför företa den långa resan mot den danska beskickningen Jomsborg? Det blir bara logiskt om Gottschalk flyttat sätet dit. Men då ska man iaktta uppgifterna om att Gottschalk synts strida sida vid sida med sin svärfar Sven. Så fanns Gottschalk där, var rimligen också Sven på plats.

Troligare är förstås att Magnus attack mot Jomsborg var direkt riktad mot Sven, som flytt undan i likhet med vad han gjorde vid upprepade tillfällen. Oavsett, Sven kan på goda grunder antas ha vistats i Jomsborg och om han inte flugit dit borde han ha skapliga kunskaper om färdvägarna. Det i sin tur stärker Adams uppgifter i hög utsträckning.

jancro

Re: Jumne i fokus

Inlägg av jancro » 20 oktober 2024, 17:53

" Om vi då till att börja med exkluderar Jomsborg och tänker oss ett anfall på den kosmopolitiska handelsstaden Jumne där folk och religioner fanns samlade i en salig blandning. Hur sannolikt är det att Magnus skulle få för sig ett anfall på den? Ingen som helst enligt min mening - tanken är befängd."

Varför är tanken befängd ?

ÅkeP

Inlägg av ÅkeP » 21 oktober 2024, 11:14

Intressant! Ditt sätt att resonera vad gäller Adam och Sven Estridsen menar jag är helt relevant. Men man ska dock också fundera över vad Adam menade med "störst". Var det till betydelse, till folkmängd, rikast, som knutpunkt, eller till utbredning?

Av försvarssynpunkt så hölls ju vanligen en stad samman på en plats med en försvarsanläggning runt om. Om Jumne var uppdelat på flera enheter som arbetade samman, och kanske hade fördelade uppgifter, så kan den förefalla vara väldigt stor. (frågar med tanke på vad som skrivs i GW om det)

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 21 oktober 2024, 23:42

(Opdateret 22/10 kl 8:23).
Spændende med forsøg på at finde ud af, hvad Adam mente og troede.
Du bør dog læse, hvad Svend Aggesen og Saxo skrev om den sejlads, der førte dem til en borg, som Aggesen skrev, at han selv havde set Absalon (og dennes mænd formentlig) ødelægge.

Svend Aggesøn skrev dette om begivenhederne, da Harald var blevet ramt af en pil: “Kong Harald tog vejen til Venderne (slaverne), hvor han fandt en fredelig modtagelse, og hvor han må have lagt grunden til den by, der nu hed Hyumsburg (Jomsborg). Væggene i denne by blev udjævnet til jorden af ærkebiskop Absalon: hvad jeg var vidne til.”
En anden udgave af beskrivelsen kan ses her:
"Denne Harald styrede i lang Tid Riget som dets Konge. Han var den første, som forkastede Afgudsdyrkelsens Vederstyggeligheder og tilbad Christi Kors. Medens han udsendte Hæren for at trække den uhyre Steen afsted, som han havde bestemt at sætte som Mindesmærke paa sin Moders Gravhøi, udbrød en Opstand i Landet, deels paa Grund af de nye Religionsskikke, deels ogsaa formedelst det utaalelige Trældomsaag, de lede under, og Almuen gik saa vidt i sit Raseri, at den nødte Kongen til at forlade Land og Rige. Hurtig kom han da afsted, thi Frygten laante Fødderne Vinger, og tog Veien til Venden, hvor han fandt en fredelig Modtagelse, og hvor han skal have lagt Grunden til den By, som nu kaldes Jomsborg. — Denne Byes Mure blev siden af Ærkebiskop Absalon jevnede med Jorden: hvad jeg selv var Øienvidne til."

https://bit.ly/3uf2KNj

Teksten kan ses her: Fenger, R.Th. (transl.): Svend Aggesen, (Aagesen): Danmarks krønike. Kjøbenhavn. Forlagt af Universitetsboghandler C.A.Reitzel. 1842. Genoptryk: Gertz, M.Cl.: Sven Aggesøns historiske skrifter, Rosenkilde og Bagger. København 1967.
Hos Saxo er en beretning om, hvor tæt de sejlede på fjenden (venderne, og på borgen).

God jagt! 8-)

Nogle links:

https://lex.dk/Svend_Aggesen

https://danmarkshistorien.lex.dk/Jomsborg

https://tidsskrift.dk/historisktidsskri ... 0396/65244

*BS

fileoscar
Kontakt:

Inlägg av fileoscar » 23 oktober 2024, 12:35

jancro skrev:
20 oktober 2024, 17:53
" Om vi då till att börja med exkluderar Jomsborg och tänker oss ett anfall på den kosmopolitiska handelsstaden Jumne där folk och religioner fanns samlade i en salig blandning. Hur sannolikt är det att Magnus skulle få för sig ett anfall på den? Ingen som helst enligt min mening - tanken är befängd."

Varför är tanken befängd ?
Städer på kontinenten har förvisso satts i brand både förr och senare av danskar. De upprepade brandhärjningarna avseende Wolin, Usedom m fl under Valdemar I är exempel på det. Men då får det ju ses som ett led i ett utdraget krig - i det fallet mot circipaner, raner och pomeraner.

Att företa ett riktat anfall mot ett närmast autonomt handelscentrum är en annan sak. Gudfred gjorde det år 808 då han i princip utplånade Reric (nära dagens Wismar) för gott, men det fanns två tunga skäl till det undantaget.
  • Det handlade om en vedergällning för att obotriterna ställt sig på Karl den stores sida i kriget mot saxarna
  • Han såg till att på allvar i stället etablera handelsplatsen vid Sliesthorp/Hedeby, som fram till dess varit obetydlig.
I mitt grundläggande inlägg i tråden försökte jag att skärskåda Adam och hans Jumne mer isolerat, fritt från sagorna. Och det var inom ramen för det försöket som jag resonerade kring ett högst hypotetiskt anfall på ett Jumne utan ett Jomsborg i närheten. Men jag tror alltså att båda fanns där. Till slut kopplade jag ihop krönikan med sagorna för att visa den troliga närvaron av Sven Estridsen, vilket i sin tur stärker Adams story.

Om vi fortsätter i sagospåret så hade även Magnus den gode några duster med de angränsande obotriterna, men hans huvudfokus verkar ha legat på striderna med Sven. Utifrån “Magnus den godes historia” och en skattad kronologi så
  • jagar han Sven till Sverige våren 1043
  • sticker emellan med ett anfall mot Jomsborg samma sommar
  • stannar på Jylland under sensommaren med en reducerad armé varpå Sven passar på att återvända till Skåne och vidare mot Själland och Fyn
  • möter ett massivt anfall från obotriterna på södra Jylland under Mikkelsmäss (d v s den 29 september)
  • besegrar Sven på nytt samma höst, nu i ett slag vid Rügen, varpå Sven åter rymmer mot Skåne och vidare till Götaland.
Personligen är jag skeptisk till uppgiften om Jomsborg sommaren 1043. Slaget vid Lyrskov i september var uppenbarligen ett försök till hämnd från obotriterna efter att Magnus dödat deras ledare, Ratibor. Så Magnus måste ha seglat ner till “Vendland” det året. Ratibor satt förstås rimligen på sitt säte i Ratzeburg och min teori är att det var den staden/borgen som Magnus härjade vid det tillfället. Det finns inget som talar för att Jomsborg/Jumne låg inom obotriternas område. Om Magnus någon gång var där (eventuellt under år 1044 om man istället följer Adams kronologi) så handlade det om jakten på Sven enligt mitt förmenande.

fileoscar
Kontakt:

Inlägg av fileoscar » 23 oktober 2024, 12:37

ÅkeP skrev:
21 oktober 2024, 11:14
Intressant! Ditt sätt att resonera vad gäller Adam och Sven Estridsen menar jag är helt relevant. Men man ska dock också fundera över vad Adam menade med "störst". Var det till betydelse, till folkmängd, rikast, som knutpunkt, eller till utbredning?

Av försvarssynpunkt så hölls ju vanligen en stad samman på en plats med en försvarsanläggning runt om. Om Jumne var uppdelat på flera enheter som arbetade samman, och kanske hade fördelade uppgifter, så kan den förefalla vara väldigt stor. (frågar med tanke på vad som skrivs i GW om det)
Vad Adam menade med sitt “Det är verkligen den största av alla städer som Europa omsluter” är inte enkelt att stadfästa i efterhand. Jag kan bara gissa att det handlade om folkmängd och utbredning, vilka element hänger ihop.

Sedan kan man såklart fundera över om hans sagesmän förmedlade en rättvis bild respektive hur stor kunskapen var om konkurrenterna. Sannolikt visste nog Sven, köpmännen och även Adam själv en del om exempelvis Kiev, som enligt vad jag sett vid den tiden hade ca 45000 invånare (går inte i god för att uppgiften är korrekt). Konstantinopel var mångfaldigt större än så, men rimligen låg den utanför Adams referensram.

När det gäller försvarsanläggningar i/vid större handelsplatser så utgjorde nog Wolin med sina fästningar runt centrala delar av staden närmast ett undantag. Enligt arkeologen Felix Biermann, som är en erkänd forskare avseende de slaviska borgarna, var de senare vanligtvis placerade några kilometer från själva handelsplatsen. Så var det exempelvis beträffande Menzlin-Görke, Rostock-Dierkow och Reric.

fileoscar
Kontakt:

Inlägg av fileoscar » 23 oktober 2024, 17:01

BalticSea skrev:
21 oktober 2024, 23:42
(Opdateret 22/10 kl 8:23).
Spændende med forsøg på at finde ud af, hvad Adam mente og troede.
Du bør dog læse, hvad Svend Aggesen og Saxo skrev om den sejlads, der førte dem til en borg, som Aggesen skrev, at han selv havde set Absalon (og dennes mænd formentlig) ødelægge.

Svend Aggesøn skrev dette om begivenhederne, da Harald var blevet ramt af en pil: “Kong Harald tog vejen til Venderne (slaverne), hvor han fandt en fredelig modtagelse, og hvor han må have lagt grunden til den by, der nu hed Hyumsburg (Jomsborg). Væggene i denne by blev udjævnet til jorden af ærkebiskop Absalon: hvad jeg var vidne til.”
En anden udgave af beskrivelsen kan ses her:
"Denne Harald styrede i lang Tid Riget som dets Konge. Han var den første, som forkastede Afgudsdyrkelsens Vederstyggeligheder og tilbad Christi Kors. Medens han udsendte Hæren for at trække den uhyre Steen afsted, som han havde bestemt at sætte som Mindesmærke paa sin Moders Gravhøi, udbrød en Opstand i Landet, deels paa Grund af de nye Religionsskikke, deels ogsaa formedelst det utaalelige Trældomsaag, de lede under, og Almuen gik saa vidt i sit Raseri, at den nødte Kongen til at forlade Land og Rige. Hurtig kom han da afsted, thi Frygten laante Fødderne Vinger, og tog Veien til Venden, hvor han fandt en fredelig Modtagelse, og hvor han skal have lagt Grunden til den By, som nu kaldes Jomsborg. — Denne Byes Mure blev siden af Ærkebiskop Absalon jevnede med Jorden: hvad jeg selv var Øienvidne til."

https://bit.ly/3uf2KNj

Teksten kan ses her: Fenger, R.Th. (transl.): Svend Aggesen, (Aagesen): Danmarks krønike. Kjøbenhavn. Forlagt af Universitetsboghandler C.A.Reitzel. 1842. Genoptryk: Gertz, M.Cl.: Sven Aggesøns historiske skrifter, Rosenkilde og Bagger. København 1967.
Hos Saxo er en beretning om, hvor tæt de sejlede på fjenden (venderne, og på borgen).

God jagt! 8-)

Nogle links:

https://lex.dk/Svend_Aggesen

https://danmarkshistorien.lex.dk/Jomsborg

https://tidsskrift.dk/historisktidsskri ... 0396/65244

*BS
Jag vill åter betona att mitt grundläggande inlägg i tråden för en gångs skull hade Adam av Bremen och hans Jumne som ingång. Det var mitt anslag till skillnad från så många som utgått från berättelserna om Jomsborg.

Med det sagt - Svend Aggesen upplever jag som en trovärdig källa. I varje fall ett starkare kort än Saxo (när det gäller 900-1000-tal; stor skillnad mot hans samtida berättelser om Valdemars härtåg) och Knytlingasagan. Men alla tre källorna får antas ha litat på andrahandsuppgifter. Vad Aggesen beträffar beror det på när Jomsborg var utraderat. Det blir lite spekulativt, men eftersom det saknas berättelser som kan kopplas till 1100-talet talar väl mycket för att Jomsborg gick under antingen på 1040-talet (Magnus den gode) eller på 1090-talet (Erik Ejegod).

I så fall uppstår frågetecken kring vilka fallna murar som Aggesen egentligen bevittnade. Var det vid Wolin/Julin, vid ingången till Swine eller vid staden Usedom?

När det gäller Wolin och Swine hänvisas till en engelsk version av Aggesens krönika av författarna Peter Foote och Anthony Faulkes. Det aktuella avsnittet uttrycks så här:

He fled with speed, for ‘fear added
wings to his feet´, and arrived in Slavia as a refugee. There
he is said to have had a peaceful reception and to have founded
the city which is now called Jomsborg; whose walls I, Sven,
saw levelled to the ground by Archbishop Absalon.

Till det avsnittet är det kopplat en fotnot (93) där författarna resonerar enligt följande:

Hynnisburg(h) in A and S, Hyumsburgh in X: a place implicitly
identified by Sven and Saxo with Wolin on the Dziwna, now in Poland.
Saxo’s detailed narrative of the Danish raids on Wolin in 1170 and
1173(?) suggests that the city was defenceless at the time of the second
raid, ruined but not by Absalon (GD, 482, 487, 501; EC, 519, 526,
546). In 1188 the bishop of Pomerania moved his see to Kamien
because Wolin ‘is deserted on account of war-damage’ (Clement III’s
bull, CPD, no. 63). However, in 1180/1 the Wolinsky had fortified the
mouth of the Swina, 23 km west of Wolin, with two forts to keep the
Danes out. In August(?) Absalon ordered his brother to burn these forts,
and on the way home the king ordered ‘the burnt-out ruins of the
forts to be levelled with the ground’—solo æquari in Sven’s phrase—
and the still-glowing foundation stones sunk at sea (GD, 547; EC, 618).
This must be the scene Sven remembers; so either he used moenia to
mean ‘defences fifteen miles away’, or else Absalon levelled Wolin’s
walls on an occasion not mentioned by Saxo.

Vad staden Usedom beträffar så brandhärjades den år 1166 och blev utsatt för nya attacker från danskt håll åren 1177 och 1178. Enligt Usedoms krönika föregick invånarna hot om ny plundring år 1184; förstörde själva staden och gömde sig inåt land. Tidpunkten är intressant eftersom Aggesen var med vid Absalons härtåg just år 1184.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 23 oktober 2024, 21:35

Många bra inlägg fileoscar. :D

fileoscar
Kontakt:

Inlägg av fileoscar » 24 oktober 2024, 09:05

Bäckahästen skrev:
23 oktober 2024, 21:35
Tack!

Jag är medveten om att jag lätt blir sövande mångordig, men det är svårt att argumentera med en begränsad textmassa. Dessutom har jag problem rent generellt med att hålla igen inom ett område jag brinner för...:)

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 26 oktober 2024, 10:28

fileoscar skrev:
24 oktober 2024, 09:05
Bäckahästen skrev:
23 oktober 2024, 21:35
Tack!

Jag är medveten om att jag lätt blir sövande mångordig, men det är svårt att argumentera med en begränsad textmassa. Dessutom har jag problem rent generellt med att hålla igen inom ett område jag brinner för...:)
Jag tycker det är härligt med människor som brinner för något och lägger ner hela sin själ i ett projekt som de inte tjänar några pengar på. Hatten av för alla dem. :D

Skriv svar