Möjliga vikingahamnar längs Norges kust

500 f.Kr. - 1066
Jerrark

Möjliga vikingahamnar längs Norges kust

Inlägg av Jerrark » 30 augusti 2025, 10:33

En arkeolog har via resor och med hjälp av kartor kartlagt tänkbara vikingarutter och hamnar i Norge
Arkeologen Greer Jarrett har seglat som en viking under tre års tid. Nu kan han visa att vikingarna seglade längre bort från Skandinavien, och tog rutter längre ut från land, än man tidigare trott var möjligt. I sin senaste studie har han hittat spår av ett decentraliserat nätverk av hamnar, belägna på öar och halvöar, som troligen spelade en central roll för vikingatidens handel och resor.
Identifierat möjliga vikingahamnar
Genom en kombination av direkt erfarenhet av båtarnas egenskaper, och digital rekonstruktion av hur landskapet såg ut på Vikingatiden, har Jarrett i sin senaste publikation pekat ut fyra möjliga vikingahamnar längs norska kusten.

Platserna för dessa hamnar (Jarret kallar dem ”havens” på engelska) ligger längre ut i havsbandet än de stora hamnar, och maktcentra, som man hittills har känt till.

– Med den här typen av båtar måste det vara enkelt att komma in och ut från hamnen i alla möjliga vindförhållanden. Det måste finnas flera vägar in och ut. Grunda vikar är inget problem på grund av båtarnas form. Men däremot är det besvärligt att ta sig långt in i de smala fjordarna. De är svårt att segla mot vinden med ett råsegel, och båtarna är känsliga för katabatiska vindar.

Jarretts hypotes är att det under Vikingatiden kryllade av dessa små, lättillgängliga, hamnar där sjömännen kunde pausa, vila, och träffa andra sjöfarare.

– Ofta känner vi bara till start- och slutpunkterna för den handel som pågick under Vikingatiden. Stora hamnar som Bergen och Trondheim i Norge, Ribe i Danmark, och Dublin på Irland. Det jag intresserar mig för är vad som hände på resorna mellan dessa stora handelsnoder. Min hypotes är att detta decentraliserade nätverk av hamnar, belägna på små öar och halvöar, varit centrala för att göra handeln effektiv under vikingatiden.
Seglande arkeolog identifierar möjliga vikingahamnar längs Norges kust
https://www.ht.lu.se/article/seglande-a ... orges-kust

From the Masthead to the Map: an Experimental and Digital Approach to Viking Age Seafaring Itineraries
https://link.springer.com/article/10.10 ... 25-09708-6