Stavby offerplats
-
Carl Thomas
Stavby offerplats
Historia är färskvara.
Re: Stavby offerplats
Har platsen använts ända till medeltiden, så är det kanske frågan om en avrättningsplats...
Tydligen har hästar offrats där också...
Tydligen har hästar offrats där också...
En viss försiktighet kanske är på plats här. Offer i våtmarker är kända på många platser i Götaland och i Danmark (exempelvis Finnestorp och Vännebo i Västergötland samt Skedemosse på Öland). Inga av dessa platser har offer efter 500-talet. Offren i våtmark upphör där helt vad vi vet.
Är det en offerplats de hittat i Uppland så är den senare än någon tidigare känd. Det finns inte heller någon känd offerplats från Mellansverige av Dansk/Götisk typ vad jag vet.
Är det en offerplats de hittat i Uppland så är den senare än någon tidigare känd. Det finns inte heller någon känd offerplats från Mellansverige av Dansk/Götisk typ vad jag vet.
-
Carl Thomas
Jag sökte på Google: "Stavby arkeologi" och "Stavby offerplats". Där finns mycket att läsa om Stavby och närliggande områden, bland annat en 140 sidig arkeologisk rapport över området.
Det finns även (lite) mer att läsa om offerplatsen.
Thomas
Det finns även (lite) mer att läsa om offerplatsen.
Thomas
Historia är färskvara.
-
Bäckahästen
Jag hoppas de får mer pengar så de kan fortsätta sin grävning. Det här är intressant!
-
Bäckahästen
I danska Tissö har de offrat vapen mm i sjön under vikingatid.
https://www.youtube.com/watch?v=BekBcZOiqQE
https://www.youtube.com/watch?v=BekBcZOiqQE
Tack Bäckahästen
Kanske dags att studera lösfynd i vatten från vikingatiden med nya glasögon. Jag vet att det finns vikingatida fynd från Göta Älv (svärd),Hornborgarsjön (yxa), Lidan (svärd) och från Östen i Västergötland.
(Jag nämner just Västergötland för att jag kan detta landskap bäst)
Kanske dags att studera lösfynd i vatten från vikingatiden med nya glasögon. Jag vet att det finns vikingatida fynd från Göta Älv (svärd),Hornborgarsjön (yxa), Lidan (svärd) och från Östen i Västergötland.
(Jag nämner just Västergötland för att jag kan detta landskap bäst)
Våtmarksoffer fortsätter genom hela yngre järnålder. Exempel på vapenoffer i Uppland finns tex från Fyrisån i centrala Uppsala (ett antal svärd samt miniatyrvapen). Utanför Eketorp har både hästar och vapen från vikingatid offrats har jag för mig. Delar av hästar är vanliga som offer i tex brunnar och stolphål under vikingatid.
Frågan är om det finns offermossar som används som under folkvandringstid och romersk järnålder även senare? I Finnestorp har man under flera hundra år kontinuerligt nedlagt förstörda vapen och styckade hästar (och några människor). Platsen har varit en grund sjö (max 1 meter djup) där man kunnat se de offrade föremålen blänka från vägen som gick igenom området. Efter mitten på 500-talet upphör man med verksamheten. De vikingatida föremålen jag känner till från vatten i Västergötland har inte varit förstörda och inte legat i en "moss-miljö". Det känns inte som att det handlar om samma tradition.