Vägar under yngre järnålder

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx
Inlägg: 944
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Vägar under yngre järnålder

Inlägg av AndreasOx » 6 januari 2020, 09:09

Opager skrev:
5 januari 2020, 20:09
Yngwe: Det måste bero på lastens vikt? OK. Bredden bör väl fortfarande vara 2-3 meter? Finns ett fåtal åar i Skåne med den bredden och djupet.

Att transportera varor till och från Uppåkra via Höje å fungerar inte. Det fanns dock en omlastningsenhet i Sunnanå/Nordanå.

Transporterna av sten till kyrkobyggen i Lund efter år 1000 e.Kr. från Helsingborg och Höör har inte kunnat förlita sig på vattenvägar enbart.

Opager
Enligt boken "Vägar mot Lund" transporterades förmodligen all sten från Stockamöllan (Vittseröd väster om Höör) till Lund till lands. Vissa rester av transportvägen kan anas i senare ägogränser.

Valdemar
Inlägg: 1357
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vägar under yngre järnålder

Inlägg av Valdemar » 6 januari 2020, 09:23

Visst finns hamnar både i Lidköping och i Lödöse på mitten av 1000-talet. Lödöse för internationella transporter och Lidköping för Vänerområdet med biflöden. Det finns fynd från före år 1000 på båda platserna. Sen har det funnits en hamn vid Torpa/Trollhättan med handelsplats från 700-talet och framåt. Ser vi Skara som Skara Stift på 1200-talet fins nog hamnar på exempelvis följande platser:

- Lidköping
- Mariestad
- Trollhättan
- Lilla Edet
- Lödöse
- Lärje
- Partille
- Näset
- Mölndal
M flera

Skriv svar