Vägar under yngre järnålder

500 f.Kr. - 1066
Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vägar under yngre järnålder

Inlägg av Opager » 30 december 2019, 20:26

Jag har fått OK från Ronnie Liljegren, universitetslektor i kvartärgeologi, att sprida denna studie. Han är inte medlem här.
Att_segla_uppf_r_II (1).pdf
(2.75 MiB) Nerladdad 341 gånger
Opager

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vägar under yngre järnålder

Inlägg av Yngwe » 30 december 2019, 23:58

Inte mycket till svar på frågan. Även om han har rätt i flera detaljer och förvisso missar en del andra, så säger det lite om vad som räknas som farbar. Ska man kunna to med 3 m långa åror eller staka en stockbåt ?

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vägar under yngre järnålder

Inlägg av Opager » 4 januari 2020, 20:54

Minst 2-3 meter bredd och 1-2 meters djup är min killgissning. Hänger också på hur lång båten är. Nordanå -Sunnanå vid Sege å(Malmö) hade en större kajanläggning under vikingatiden.

Opager

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vägar under yngre järnålder

Inlägg av Yngwe » 4 januari 2020, 22:54

2 meter djup? Ett vikingaskepp har ca en halvmeter djup gång, en allmogebåt mindre ändå. Är ån alltså minst en halvmeter djup räcker det gott och väl.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Vägar under yngre järnålder

Inlägg av AndreasOx » 5 januari 2020, 13:05

Enligt påvebrev 1278 fanns det en hamn i Skara.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vägar under yngre järnålder

Inlägg av Valdemar » 5 januari 2020, 16:26

Viksbåten kan nog vara ett bra exempel. Den är ca 10 meter lång och har haft ett hål i stäven, antagligen för att fästa en tamp som sedan kunde fästas på häst eller oxe för att dra den. Du behöver i princip bara ett vattenfyllt dike för att dra båten med stor last.

Tror inte på Skara hamn. Man skall dock inte underskatta möjligheten att ta sig fram med en båt som Viksbåten i Västergötlands på åar för 1000 år sedan.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Viksbåten

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Vägar under yngre järnålder

Inlägg av AndreasOx » 5 januari 2020, 17:37

Påvebrevet 1279 https://sok.riksarkivet.se/fritext?Soko ... 3Ac%7C#tab
"Påven Nicolaus (III) till ärkebiskopen och alla biskopar i Sverige med uppmaning att tillse att pengarna, som insamlats såsom heliglandstionde i deras stift, förs till hamnen i Skara under tillförlitlig bevakning, så att de sedan kan vidarebefordras till Frankrike av den påvlige kaplanen i Reims och kollektorn i Sverige och Danmark magister Bertrandus Amalrici, i vilket addressaterna efter bästa förmåga skall hjälpa och råda."

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vägar under yngre järnålder

Inlägg av Valdemar » 5 januari 2020, 18:13

Känner till det brevet. Den vanligaste tolkning är att man menar Lödöse som Skaras hamn. För kyrkan var Skara den viktiga och Lödöse ( som var större) bara en logistisk funktion?

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vägar under yngre järnålder

Inlägg av Opager » 5 januari 2020, 20:09

Yngwe: Det måste bero på lastens vikt? OK. Bredden bör väl fortfarande vara 2-3 meter? Finns ett fåtal åar i Skåne med den bredden och djupet.

Att transportera varor till och från Uppåkra via Höje å fungerar inte. Det fanns dock en omlastningsenhet i Sunnanå/Nordanå.

Transporterna av sten till kyrkobyggen i Lund efter år 1000 e.Kr. från Helsingborg och Höör har inte kunnat förlita sig på vattenvägar enbart.

Opager

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Vägar under yngre järnålder

Inlägg av AndreasOx » 6 januari 2020, 09:03

Valdemar skrev:
5 januari 2020, 18:13
Känner till det brevet. Den vanligaste tolkning är att man menar Lödöse som Skaras hamn. För kyrkan var Skara den viktiga och Lödöse ( som var större) bara en logistisk funktion?
Tänkbart men i så fall tror jag mycket mer på Lidköping där man hittat omfattande kajanläggningar (äldst från 900-talet) och ett flertal brofästen.

Skriv svar