Hur långt norrut kom romarna?

500 f.Kr. - 1066
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av Bäckahästen » 5 maj 2015, 17:13

Tråkigt att det skall behöva vara så. :cry:

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av Wurner » 5 maj 2015, 23:11

anganatyr skrev:
anganatyr skrev:Jag har skickat ett mejl till Bohusläns museum om barlast stenen. Vi får hoppas att de svarar.
Jag har fått ett första svar. Stenen är tydligen inlånad till museet från en privatperson. De skriver bla:
Det är en liten chansning att ha med stenen i utställningen, men vår marinarkeolog tyckte att historien inte var osannolik.
De skall skicka mer info om stenen. Riktigt spännande det här! :D
I förbigående i en artikel jag läser nämns fynd av möjliga romerska barlaststenar vid Herrön, som källa anges M. Linton Romersk ballast? - publicerad i Sfinx 1986. Tidningens hemsida om numret 1986. Vet ej var man kan få tag i artikeln.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av Carl Thomas » 6 maj 2015, 00:20

Om nu "Romerska" barlasstenar hittas i Sverige, hur skall de tolkas?

Har Romerska skepp seglat hit och lämnat barlaststenar när de lastade in gods de köpt här - eller har tungt lastade Skandinaviska skepp rest till Italien, sålt sina varor, lastat Romersk sten som barlast, seglat hem, tömt skeppet på italiensk barlast, lastat nytt gods - och tagit sig ned till Italien igen?

Thomas
Historia är färskvara.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av jancro » 6 maj 2015, 01:47

I sin artikel Det frisiske folk hävdar Karsten Krambs att romerska flottan aldrig kom längre än till floden Elbe. Vid mynningen av floden Ems hade flottan sin nordligaste tilläggsplats och garnison.
http://www.vikingetidenskonger.dk

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av kylarvende » 6 maj 2015, 18:29

Hej!
Ang källa som det talas om finns en ang Grönskären utanför Tjörn. Har själv sett hur de skimrar grönt när västan ger hals.

http://www.bohusgillet.se/Nylander2.htm

”De gamla romarna kände till konsten att barlasta sina fartyg. Den romerska flottan byggde huvuddelen av sina fartyg vid de skogrika kusterna av Adriatiska Havet. Man kan antaga, att de tog stenen till barlast på byggplatsen. Det är en god ide att använda kalksten som barlast ty den motverkar försurningen av skeppets slagvatten. Kalksten från Adriatiska Havet är påverkad av vioasvamp. Kan då ett romerskt skepp av ansenlig storlek ha förirrat sig hit upp till våra trakter?

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av kylarvende » 6 maj 2015, 18:52

Ja, vad skall man tro om nedanst? Romare får roderhaveri vid England el Skottland och man har otur med vindriktningen och hamnar på Island ensam och övergiven... Eller kan verkligen vikingar ha haft romerska mynt undanstoppade i ett halvt årtusende år för att sedan ta med dem till Island?

http://www.islandsbloggen.com/2008/07/n ... ia_17.html

”300-talet efter Kristus: Romerska mynt från den här tiden har hittats på Island. Men några andra tecken på att romarna ska ha besökt ön finns inte. Mynten tros ha kommit till Island genom vikingarna senare.”

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av karlfredrik » 6 maj 2015, 22:06

Tacitus annaler nämner skepp som vid storm av misstag hamnat vid Skandinaviens kust - fantastiska berättelser om sjömonster mm. Romerska flottan kom inte längre än Jylland.
Plinius nämner en uppköpare av bärnsten som reste till gissningsvis norra Polen, Tyskland eller Gotland.
Första legendariska besökare från medelhavet till folket bortom nordanvindenär kung Kroisos och hans döttrar på 600-talet f Kr, första dokumenterade till Ultima Thule är Pytheas på 300-talet f Kr

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av anganatyr » 7 maj 2015, 17:39

anganatyr skrev:
anganatyr skrev:Jag har skickat ett mejl till Bohusläns museum om barlast stenen. Vi får hoppas att de svarar.
Jag har fått ett första svar. Stenen är tydligen inlånad till museet från en privatperson. De skriver bla:
Det är en liten chansning att ha med stenen i utställningen, men vår marinarkeolog tyckte att historien inte var osannolik.
De skall skicka mer info om stenen. Riktigt spännande det här! :D
Jag har fått hela berättelsen nu i pappersform. Jag vågar dock inte återge allt pga. upphovsrätten. Här kommer det centrala i berättelsen:
Jag har också läst om stenens historia, försökt att förstå dess resa för länge sedan. Den två tusen år gamla berättelsen skrevs av Tacitus, den romerska historieberättaren. Hans berättelse handlar om den romerska expedition, som några år efter vår tideräknings början sökte kunskap om kuster norr om Elbe. Det var en sjöresa, många skepp. Dess befälhavare hette Gajus Julius Germanicus. Åtminstone några av skeppen var byggda på varv nära Neapel och hade sin barlast därifrån. Barlastens ursprung är historiens kärna, dess evighet.

Sjöresan för så länge sedan var inte för äventyrs skull, ingen kejserlig semesterresa. Den romerska expeditionen hade ett självklart syfte: att ta reda på vad som fanns på andra sidan Elbe, som var romarrikets gräns i norr. Det var ett härskarsyfte. Färden började en vårdag, skeppen seglades och roddes i nordlig riktning längs okänd kust, namnlöst land, som senare blev Jylland. Hur gick färden, hur hade besättningsmännen det, vilka var de, samtalen, tankarna, nyfikenhet, rädsla? Det är så ouppnåeligt länge sedan, endast tysta och oklara bilder är möjliga att föreställa sig, båtar av trä och barlast av sten, manskapet tränat och otränat inför vad som väntade, ingen karta, inga fyrar.
Lite längre fram skriver han:
Ett av de romerska skeppen kastades upp på ett skär, blev liggande i en skreva, stannade där, bröts sönder. Ingen vet, om någon besättningsman följde skeppet till skäret, som långt senare fick namnet Tärnskär och är ett av Grönskären utanför Härön och Tjörn. De andra Grönskären blev Altarholmen, Blysundholmen, Söskär och Stigbergsholmen. Sedan det romerska skeppet strandade på Tärnskär, har många års vågor spolat skäret och det har lyft sig mer än en meter, landhöjning. Rester av skeppet ligger kvar i skrevan. Det är barlasten, romerska stenar, nu under årtusendes hölje.
Denna berättelse om barlaststenen är skriven av deras marinarkeolog 2006. Om jag tolkar berättelsen korrekt så är inte skeppet "utgrävt", utan endast en barlast sten togs upp.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av Castor » 7 maj 2015, 20:32

Att datera barlasten låter sig förstås inte göras, men kopplingen till den flottexpedition som beskrevs av Tacitus är inte helt otrolig. Jag tror att romarna rundade Skagen flera gånger efter denna första expedition. Ett romerskt skepp kan ha drivit iväg och förlist vid Tjörn vid ett senare tillfälle. Både Plinius d.ä. och Ptolemaios beskriver de danska öarna och den tyska östersjökusten, så romarna bör ha seglat i dessa farvatten.

Den danska arkeologen Thomas Grane spekulerar i om romarna kanske hade upptäckt farleden genom Limfjorden och seglat vidare längs Jyllands ostkust genom Lilla Bält och vidare söder om Fyn, Langeland och Lolland. Fynd av romerska föremål i gravar från första halvan av första århundradet skulle kunna indikera detta.

http://www.academia.edu/1965246/Did_the ... erspective

Thomas Grane går även igenom de kända skriftliga källorna. Hans tolkning av Plinius den äldres beskrivning av “öarna i Norra Oceanen” är kanske rimligare än många andras, men jag undrar om man inte måste vara ännu mer försiktig med att peka ut vad det egentligen är för öar, havsvikar och uddar som omtalas av Plinius (vars ord återges både på latin och på engelska i länken ovan).

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av Starkodder » 7 maj 2015, 20:39

Har jag missat något här? En barlaststen från Medelhavet måste väl gå att bevisa rent mineralogiskt? Å andra sidan kan det lika gärna röra sig om fenicisk som romersk barlaststen.

Skriv svar