Harald Blåtands Guldplakett och grav

500 f.Kr. - 1066
Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Sven R » 27 juni 2021, 21:54

De som känner mig vet att jag gärna delar med mig till en bred allmänhet - jag anser att detta är viktigt. Jag har därför lagt ut många av mina böcker och trycksaker som gratis nedladdningar efter en tid efter att publicering gjorts.
Att i just detta fall göra en mindre sammanfattning av de texter ur "Gesta Wulinensis" som vi valt ut till boken tror jag emellertid skulle vara närmast hopplöst. Det finns ju så otroligt mycket helt nya fakta i Gesta vilka skriver om delar av 900-tals historien. För att förstå detta rätt måste man ha tillgång till vad som faktiskt står i den handskrift som vi utgår från och hur det är formulerat. Detta kan aldrig ges i en sammanfattning. Jag har hela tiden varit av uppfattningen att materialet först måste offentliggöras i ett samlat sammanhang där man kan ta del av vår analys. Först därefter ska man kunna diskutera, kritisera, komplettera etc. men då baserat på både helhetsbilden men också på speciella textavsnitts exakta ordalydelser. Givetvis kan man då också citera tryckt källmaterial.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av AndreasOx » 28 juni 2021, 09:43

Vet man hur kunnig Antonina var i latin? Om inte det latinska originalet hittas i något polskt arkiv känns det som om översättningen latin-polska är den svagaste länken i hur texten ska tolkas.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Valdemar » 28 juni 2021, 13:25

Ett fantastiskt initiativ!Här får man nog ” välja” om man skall tro på dokumentet. Det som talar för detta är framför allt dess realism. Den Danska Historieskrivningen enligt Saxo är inte alls där. Tycker vid en snabb läsning att den verklighet som Adam beskriver är mer lik den som framkommer här. Uppgifterna om slaget vid Fysris är exempelvis nydanande men är även i ”synk” med andra uppgifter vi har. Möjligt släktskap mellan Erik och Harald är spännande, men menar han inte att båda vill hävda släktskap med Oden (”Ulf”).

Sen kommer man inte ifrån hur en bild av ett relativt geografiskt litet område som Danernas. I vikingatid bildar Skåne och Daner ett gemensamt rike som via allianser i Skandinavien kan erövra England. Paralellen mellan Skåningar och Götar är slående. Var Skåningarna alltid Daner? När man gått samman mellan Östdanmark och Västdanmark anläggs Lund i Skåne. När man gått samman mellan Götar och Svear, anläggs Skara i Götaland.

Stämmer källan får man en ny och större inblick i hur dynamisk och föränderlig tiden var. Man får mer inblick i Danmarks bildande även om nya frågor uppkommer. Tyvärr inte mycket nytt om den svenska riksbildningen. Bilden som ges är att kärnområdena för Daner och Svear under vikingatidens början var mycket små och att man sedan krävde tributer i sin omgivning.


Sommjag ser det..
I sen vikingatid inlemmas grannländer i ”rikena” först Skåneland till Danmark, sen Götaland till Sverige. Sedan inlemmar man Norge respektive Finland.

nissan
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 september 2016, 19:31

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av nissan » 28 juni 2021, 14:58

Skulle det inte vara bättre att översätta texten ifrån polska tillbaka till latin?
Varför gå omvägen över svenska?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Valdemar » 28 juni 2021, 15:34

Varje ord blir viktigt. Menar man ”Oden” eller en verklig förfader ”Ulf”? Menar man Götar eller Gutar? Det kan lätt bli att man hittar svaret i den uppfattning man själv har.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Valdemar » 28 juni 2021, 15:39

Finns något namnregister? Skulle gärna se noga på de gånger Erik eller Olof Skötkonung eventuellt nämns. Sen blir naturligtvis den Skånska analysen bättre då författaren bäst känner till detta landskap. Det finns en naturlig tendens att se på ”Sverige” i mer svepande linjer. Man får ha en förståelse för att man inte kan grotta ner sig i Sveriges och Götalands historia när man vigt sitt engagemang till Skåne och Danmark.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av AndreasOx » 28 juni 2021, 16:35

Man kan söka i Google Play.
För mig var "Ulf den fruktansvärde" en ny bekantskap. Om han inte är omnämnd i andra källor håller jag också på Oden-teorin, speciellt som Ulf mig veterligen inte är belagt vare sig i svenska eller danska kungalängden.
Valdemar - jag tror att maktområdena var väl integrerade redan på 800-talet med tanke på mängden krigsmän. Tankeväckande att danske kungen uppenbarligen initierade vikingatåget till Spanien redan 845 (osäker på årtalet)

Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Sven R » 28 juni 2021, 17:31

Ett svar på en fråga ovan: Antonina som översatt Gesta Wulinensis från latin till polska 1963 var utbildad i både latin och grekiska i Wien i början av 1900-talet.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Historikus » 28 juni 2021, 17:37

AndreasOx skrev:
28 juni 2021, 16:35
För mig var "Ulf den fruktansvärde" en ny bekantskap. Om han inte är omnämnd i andra källor håller jag också på Oden-teorin, speciellt som Ulf mig veterligen inte är belagt vare sig i svenska eller danska kungalängden.
På den danske side er der ligeledes et nyt bekendtskab. Gorm nævnes at have en bror - Harald - som han strides med. Harald siges at være konge på Fyn.

En person Harald (Haigroldus, Aigroldus) skulle ifølge Dudo af Saint-Quentin komme hertug Richard 1. af Normandiet til hjælp år 942.

Guillaume (William) de Jumièges - der skrev i perioden 1050-70 - udpeger denne 'Haigroldus' som Harald Blåtand og han nævner samtidig sønnen Svend (Tveskæg). Desværre stemmer kronologien her ikke særlig godt. Det gør derimod den ny fundne Harald og bror til Gorm.

En sådan Harald er ikke belagt i andre kilder - eller på tidens runesten. Jeg spekulerer på om denne ny Harald er en del af Gesta? Sagnfiguren Knud Danaast - fiktiv bror til Harald Blåtand - er igen vagt til live - men efterfølgende begravet under Jelling Kirke. Fantastisk historie.

Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Sven R » 28 juni 2021, 18:02


Skriv svar