Harald Blåtands Guldplakett och grav

500 f.Kr. - 1066
Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 3 juni 2021, 08:51

Kære Historikus,
Krøniken var jo angiveligt skrevet på latin. Du, som er langt mere inde i dette end mig, må kunne fortælle mig, om det ikke var skik og brug at stave personnavne på vidt forskellig måde, afhængig af øjeblikket, sprog, sammenhæng...

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 3 juni 2021, 11:39

Historikus, jeg glemte at sige tak for den klarhed du har skabt med indlægget igår kl. 18.36. Nu ved vi så nogenlunde i hvilken retning vi skal søge, for at forstå dine tanker.
Det drejer sig altså ikke om de 100 år - set som en forhindring.
Men om stavemåder.
Du har naturligvis ret i at man kan ræsonnere på basis af den samme stavefejl i to forskellige dokumenter.
Men jeg synes ikke det lyder troværdigt at den pågældende stavemåde skulle være en fejl.
Og selvom det skulle være en fejl - altså at møntmesteren af uvidenhed har brugt en helt ny stavemåde, - så kunne den latinskrivende gejstlige i Polen udmærket tage denne stavemåde som en reference.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Historikus » 3 juni 2021, 15:04

Mio Nielsen skrev:
3 juni 2021, 11:39
Historikus, jeg glemte at sige tak for den klarhed du har skabt med indlægget igår kl. 18.36. Nu ved vi så nogenlunde i hvilken retning vi skal søge, for at forstå dine tanker. Det drejer sig altså ikke om de 100 år - set som en forhindring. Men om stavemåder.
Mio: Dejligt at se du har fået klaret begreberne. :)
Mio Nielsen skrev:
3 juni 2021, 11:39
Du har naturligvis ret i at man kan ræsonnere på basis af den samme stavefejl i to forskellige dokumenter. Men jeg synes ikke det lyder troværdigt at den pågældende stavemåde skulle være en fejl. Og selvom det skulle være en fejl - altså at møntmesteren af uvidenhed har brugt en helt ny stavemåde, - så kunne den latinskrivende gejstlige i Polen udmærket tage denne stavemåde som en reference.
Mio: Nu skal du ikke hænge dig for meget i termen 'fejl' - og slet ikke i en 'stavefejl'. Vi taler om navneformen Hardeknud. En konge i York har bestilt en mønt med sit angelsaksiske slægtsnavn 'Hardacnut' slået på mønten. På den anden side af mønten står » dns rex «. På det prøvetryk kongen får, står der ‘Airdeconut’ - som var det møntmesteren fik ud af ordren. En såkaldt tale-høre-fejlskrivning.

Næste problem er den term, der hedder sporbarhed. Mønten deponeres ca. år 900 i England og ingen ser den igen før i år 2011. En præst i Polen i 990-erne har ikke denne mønt som reference.

Nu vil jeg ikke uddybe dette punkt yderligere - men du spurgte lidt til skrivning i latin - som jeg kort vil kommentere senere.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 3 juni 2021, 15:14

Det er nyt for mig, Historikus, at den pågældende mønt skulle være et prøvetryk, og altså kun præget i et eksemplar. Er det noget du eller andre er sikre på?

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Historikus » 3 juni 2021, 15:46

Mio Nielsen skrev:
3 juni 2021, 08:51
Kære Historikus,
Krøniken var jo angiveligt skrevet på latin. Du, som er langt mere inde i dette end mig, må kunne fortælle mig, om det ikke var skik og brug at stave personnavne på vidt forskellig måde, afhængig af øjeblikket, sprog, sammenhæng...
Hej igen Mio:
Hvis jeg skal gå i dybden her og ligeledes behandle nævnte sporbarhed af informationer, bliver det vist lidt af en forelæsning. Derfor vil jeg bede dog om, at opdatere dig lidt selv om emnet.

Først bør du læse lidt om "Årsbøger og kalenderværker" der blev anvendt af både præster og munke i den periode vi taler om. Du har sikkert lagt mærke til at jeg i flere tilfælde har omtalt De Frankiske Annaler fra Kontinentet - til eksempel. Læs side 24 i denne artikel.

https://www.academia.edu/35920363/Saint ... 1200s_poem

Derefter bør du læse følgende artikel fra side 7 og fremefter, der bl.a. beretter om 'mulige' kongelige donationer af land eller jord til kirkesamfundene.

https://www.academia.edu/37911779/Early ... gs_of_York

Hvis du læser anførte, tror jeg der der opstår større klarhed om, hvorfor og hvordan det (angelsaksiske) religiøse samfund agerede.

Gennem de løbende ajourførte annaler - år for år - kan kirke- og munkesamfundet Chester-le-Street & Durham i Northumbrien spole tilbage i årsberetningerne og finde frem til kongen af York samt hente hans præcise navn frem af arkiverne selvom de måske først skriver hagiografien og legenden om Historia de Sancto Cuthberto i midten eller sidst i det 11. århundrede.

Hvad angår navneskrivning bliver denne konge af York både kaldt for Guthred og Guthfrith men ovenstående legende skriver helt præcist på latin -
quendam puerum cuiusdam vidue nomine Guthred filium Hardacnut, et summo mane da tu et totus exercitus pro eo precium vidue,
Senast redigerad av 1 Historikus, redigerad totalt 3 gånger.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Historikus » 3 juni 2021, 16:04

Mio Nielsen skrev:
3 juni 2021, 15:14
Det er nyt for mig, Historikus, at den pågældende mønt skulle være et prøvetryk, og altså kun præget i et eksemplar. Er det noget du eller andre er sikre på?
Der eksisterer kun den ene mønt fundet i Silverdale. Fra tiden i York og vikingerne eksisterer tre store fund Cuerdale (5000 sølvmønter), Silverdale og Vale of York. De to første fund udgør tilsammen ca. 44 kg sølv og sidstnævnte indeholder 617 sølvmønter.

Desværre - kun ét eksemplar

Jeg lukker af her - tak for dennegang.
Historikus

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 3 juni 2021, 17:26

At mønten kun kendes i et eksemplar var jeg klar over. Det er blevet nævnt ofte. Mit spørgsmål vedrørte betegnelsen "prøvetryk". Men om det er en teori, en kendsgerning eller et gætteri får vi så ikke svar på fra Historikus, da han trækker sig lidt tilbage.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Historikus » 3 juni 2021, 17:44

Mio Nielsen skrev:
3 juni 2021, 17:26
At mønten kun kendes i et eksemplar var jeg klar over. Det er blevet nævnt ofte. Mit spørgsmål vedrørte betegnelsen "prøvetryk". Men om det er en teori, en kendsgerning eller et gætteri får vi så ikke svar på fra Historikus, da han trækker sig lidt tilbage.
Mio: Først var du ikke klar over det - nu er du så. Selvfølgelig, når jeg lige har forklaret dig det. Nu tror jeg tiden er inde til, at du spørger Sven R hvordan han når frem til airde conut. Jeg leger ikke med mere på dine vilkår. Tak for nu, og rigtig god dag.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 3 juni 2021, 18:17

Mio Nielsen skrev:
3 juni 2021, 15:14
Det er nyt for mig, Historikus, at den pågældende mønt skulle være et prøvetryk, og altså kun præget i et eksemplar. Er det noget du eller andre er sikre på?
Som man kan se skrev jeg "præget" ikke "fundet".

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av BalticSea » 3 juni 2021, 23:19

Mio Nielsen skrev:
3 juni 2021, 18:17
Mio Nielsen skrev:
3 juni 2021, 15:14
Det er nyt for mig, Historikus, at den pågældende mønt skulle være et prøvetryk, og altså kun præget i et eksemplar. Er det noget du eller andre er sikre på?
Som man kan se skrev jeg "præget" ikke "fundet".
Ingen kan vide, om der eksisterer flere mønter af den type.
Medmindre man er Vorherre og ser alt.

BS

Skriv svar