Harald Blåtands Guldplakett och grav

500 f.Kr. - 1066
Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Daler » 16 augusti 2018, 15:21

Det går ju att börja med att översätta https://en.wikipedia.org/wiki/Curmsun_Disc till danska. :D

Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Sven R » 16 augusti 2018, 15:26

Nja, där är ju så mycket felaktigheter i den artikeln så den får stå för sig själv. :roll:

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 16 augusti 2018, 21:58

Tak for oplysningerne Sven. Det er meget spændende.

Med hensyn til den modvilje fra Danmark, du taler om, så hænger det vel sammen med at man i danske museer har fremstillet Haralds biografi og rolle, som en afsluttet sag, næsten en myte, om hvilken der ikke kan forventes noget nyt. Når først en stor statsinstitution har låst sig fast på en sådan holdning, så bliver nye opdagelser modtaget som en aggression.

Hertil kommer, at Harald betragtes som den danske stats grundlægger, hvilket forøger følsomheden.

Og endelig kan det være irriterende for danske museumsfolk at nyhederne i denne sag kommer fra udlandet. Det er man ikke vant til i vore lande.

Jeg selv har også haft nogle nye tanker om Harald og forsøgt at videregive dem. Jeg havde gode argumenter på hånden, men den eneste publikation der tog samme retning - kom fra USA!

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 16 augusti 2018, 22:10

Men Daler har ret i, at der bør være en artikel på dansk wiki.
Måske jeg opretter en sådan - hvis andre ikke kommer mig i forkøbet.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 17 augusti 2018, 15:19

Jeg har nu oprettet artiklen på dansk wiki. Jeg valgte titlen Harald Blåtands guldplakette, da både "platte" og "plade" forekom mig ubrugeligt.
Teksten er hentet fra artiklen på svensk wiki, men en anelse forkortet.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av anganatyr » 18 augusti 2018, 08:47

Sven R skrev:Vi har skapat gruppen "Grupp för Curmsun Disc - Haraldsguldet" på FB.
https://www.facebook.com/groups/2130079067259078/
På den sidan har jag skrivit lite om var vi befinner oss i bokutgivningen. Så sent som i går hade vi en briefing med några av mina goda vänner, erkända svenska arkeologer och forskare. Vi har dock fortfarande stora problem med de danska riksinstitutionerna vars tjänstemän på ett graverande sätt och med direkta lögner bakom vår rygg fortsätter att försöka stoppa allt som har med vårt arbete med Haralds grav att göra. Detta är rent ut sagt häpnadsväckande och jag har aldrig under hela mitt liv som museiman upplevt något liknande.

Boken ligger klar i manus och bilder men nu startar det troligtvis långa arbetet med produktionsdiskussioner, översättningar etc. Jag vill nämligen att boken kommer ut samtidigt på flera språk. Översättningsarbeten tar tid och vi talar därför om en utgivning troligen tidigast i början av nästa år.
Önskar att jag kunde ge mer information till er och till andra, speciellt till vissa tyska arkeologer, men det låter sig tyvärr inte göras. Allt måste komma ut samlat till en så bred allmänhet som möjligt så att vi kraftfullt kan bemöta danskarnas fulspel.
Tack för att du håller oss uppdaterade.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 18 augusti 2018, 10:04

Sven R skrev: Vi har dock fortfarande stora problem med de danska riksinstitutionerna vars tjänstemän på ett graverande sätt och med direkta lögner bakom vår rygg fortsätter att försöka stoppa allt som har med vårt arbete med Haralds grav att göra. Detta är rent ut sagt häpnadsväckande och jag har aldrig under hela mitt liv som museiman upplevt något liknande.
Ovenfor har jeg opremset nogle sandsynlige årsager til "danskarnes fulspel". Men jeg glemte den vigtigste:

Den officielle storytelling om Danmarks kristning er forkert, men dybt rodfæstet i det danske folk. Den går på at vores kristendom stammer fra Rom, fra det Karolingiske rige og de Angelsaksiske øer. En latinsk kristendom.

De ting, der er kommet frem om Harald Blåtand i de senere år peger imidlertid på, at denne grundlægger fik inspiration og støtte østfra. Fra den græske og slaviske del af den kristne verden.

Dette kommer vist ikke som en overraskelse for danske fagfolk. De ved godt, at det er rigtigt, men der har været stiltiende enighed om at det ville være unyttigt og skadeligt at tale derom.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Bäckahästen » 20 augusti 2018, 05:36

Vad trevligt! :D Jag ser verkligen fram emot detta boksläpp.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 31 augusti 2018, 09:32

I fortsættelse af mit indlæg ovenfor stiller jeg mig spørgsmålet: Hvordan mon Svens bog vil forholde sig til denne problematik?
Jeg formoder den svenske befolkning er omtrent som den danske: De ville helst have at vi hører til den vestlige verden og - hvis visse facts taler modsat - så vil de gerne glemme det.
Med hensyn til Polen og polakkerne, så er dette land jo i nyere tid blevet endnu mere katolsk end paven i Rom. Antisemitisme er udbredt men jeg tror den anti-russiske følelse er langt stærkere. Man er oppe mod stærke kræfter i Polen, hvis man vil påpege at landet blev kristnet - til dels - fra Kiev og Konstantinopel.
Hvad Svens holdning er på dette punkt … det ved jeg ikke. Spørgsmålet om den østlige indflydelse har ellers været oppe i disse fora i årevis. Og der foreligger gode artikler af fagmanden John Lind.
Men jeg har ikke erindring om at Sven nogensinde har sagt et ord i den debat?

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 5 september 2018, 09:43

Guldplaketten blev fundet i Wolin, og den sandsynliggør, at Harald virkelig døde på den egn.
Et par hundrede kilometer herfra, sydpå ad floden, havde der eksisteret et rige som på dansk kaldes Stormähren (engelsk Great Moravia), der var bemærkelsesværdigt ved at være tidligt kristnet (863) skønt uden nogen latinsk eller græsk fortid. Stormähren havde altså været i den samme situation, som Harald Blåtand nu stod i med hensyn til den nye tros liturgiske sprog: Enten antog man græsk eller latin, som ikke havde nogen som helst rod i befolkningen, eller man ansøgte om at måtte bruge eget sprog i liturgien, hvilket - for Stormährens vedkommende - var blevet afslået af Rom men accepteret af Konstantinopel. Byzans havde endda udsendt to lærde til at etablere alfabet og oversættelser.
Når Adam af Bremen senere skrev, at der var "grækere" i Jumne, så betød det velsagtens, at der i denne by fandtes kristne, der skrev og læste med glagolitiske eller cyrilliske tegn.

Skriv svar