Återanvända stenar i stensättningar

500 f.Kr. - 1066
Starkodder

Återanvända stenar i stensättningar

Inlägg av Starkodder » 28 mars 2016, 20:35

Hur vanligt var det egentligen med återanvända stenar från stenålderns gånggrifter m m i senare stensättningar? Min fråga kommer sig av gårdagens besök vid Ales stenar, där skålgropar på en del av skeppssättningens block indikerar återbruk av stenar från närbelägna gånggrifter. Man har funnit spår av en gånggrift/långdös intill Ales stenar, men endast hålen från stenarna.

Opager

Re: Återanvända stenar i stensättningar

Inlägg av Opager » 28 mars 2016, 20:55

I Skåne innehåller flera utgrävda Bronsåldershögar långdösar eller andra gravmonument från Stenåldern.

Senare är det inte ovanligt med runstenar som hamnat i stenkyrkor eller murar runt stenkyrkorna.

Återanvändning verkar vara vanligt.

Opager

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 28 mars 2016, 21:04

Jag inbillar mig kanske felaktigt att något tabu skulle hindra folk från att rasera gamla gånggrifter när det skulle resas skeppssättningar likt Ales stenar. Men så var väl inte fallet, utan man plockade tillgängliga stenblock så nära som möjligt. Desto mer imponerande är då trattbägarnas blockfrakt 20 km från Gislövshammar.

Modernt raserande är inte riktigt samma sak.

Opager

Inlägg av Opager » 28 mars 2016, 22:29

Ales Stenar har inte så många gåtor kvar, tycker jag.

Det har utförts flera undersökningar på denna plats där mycket modern verksamhet, de senaste 100 åren, har suddat ut många spår.

"Case Closed"

Opager

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 29 mars 2016, 07:55

Opager skrev:Ales Stenar har inte så många gåtor kvar, tycker jag.

Det har utförts flera undersökningar på denna plats där mycket modern verksamhet, de senaste 100 åren, har suddat ut många spår.

"Case Closed"

Opager

Så sent som 2012 upptäckte man spåren av gånggriften.

Användarvisningsbild
Leif
Kontakt:

Inlägg av Leif » 29 mars 2016, 14:03

Jag tror nog att man i alla tider återanvänt stenar från monument man inte respekterat eller kanske haft anledning att vanhelga.

Att hitta skålgropar på stenar i skeppssättningar etc behöver inte innebära att det är block från megaliter. Det finns exempel på hur man knackat skålgropar i olika resta stenar med.

Den period då det försvinner flest stenar från forngravar tror jag personligen är när man började med stengrunder på husen. Eller när man behövde sten till gärdesgårdar i samband med skiftena. Har sett flera exempel när det finns påfallande många avlånga fina stenar i gärdesgårdar i anslutning till gravfält....

Min granne (gammal när jag flyttade in på gården, nu är han död) påstod för övrigt att stenarna som utgör taket i min jordkällare kom från en numera bortodlad hällkista. Det skulle kunna stämma men är svårt att styrka. I nästa mening ville han visa mig avtrycken av en jättekvinnas rumpa i en berghäll så det var svårt att veta riktigt vad som var sant och vad som var fantasi när det gällde hans utsagor.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Opager

Inlägg av Opager » 2 december 2016, 16:37

Kiviksgraven är ett annat exempel. Hällkistan med ristningarna är från stenåldern men där själva ristningarna och stenröset är från Bronsåldern.

Opager

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 5 december 2016, 16:02

Återanvändning av stenar verkar finnas lite varstans. Inte direkt gångrifter i föreliggande inlägg, men det respektlösa mot andra religioner el dyl exemplifieras. Om stenarna är tillräckligt stora verkar det dock finnas en chans att ngt blir kvar att titta på:

https://en.wikipedia.org/wiki/Saksaywaman

“Following the siege of Cusco, the Spaniards began to use Saksaywaman as a source of stones for building Spanish Cuzco; within a few years, they had taken apart and demolished much of the complex. The site was destroyed block-by-block to build the new Spanish governmental and religious buildings of the colonial city, as well as the houses of the wealthiest Spaniards.”

“In 1983, Cusco and Saksaywaman together were added to the UNESCO World Heritage List for recognition and protection.”

Man noterar att spanjorerna (turligt nog) fick bekymmer i sin återanvändning:

“Estimates for the weight of the largest Andesite block vary from 128 tonnes to almost 200 tonnes”.

“Today, only the stones that were too large to be easily moved remain at the site.”

Skriv svar