Centralplatser i Västra Götaland
Centralplatser i Västra Götaland
Hej!
Nån som känner till förteckning över kända/förmodade centralplatser i Västra Götaland?
Eller kan ge litteraturtips i ämnet?
Nån som känner till förteckning över kända/förmodade centralplatser i Västra Götaland?
Eller kan ge litteraturtips i ämnet?
Re: Centralplatser i Västra Götaland
Kanske inte så färska längre men de är välkända:
Ingegerd Särlvik (1982) Paths towards a stratified society : a study of economic, cultural and social formations in south-west Sweden during the Roman Iron Age and the Migration Period.
Lars Lundqvist (2000) Järnålderns centra : exempel från Halland och Västergötland
Ingegerd Särlvik (1982) Paths towards a stratified society : a study of economic, cultural and social formations in south-west Sweden during the Roman Iron Age and the Migration Period.
Lars Lundqvist (2000) Järnålderns centra : exempel från Halland och Västergötland
Anor från forntiden har säkert de kungsgårdar som Västergötlands åtta bon utgick ifrån.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4st ... tlands_bon
Speciellt de fem där det finns storhögar: Gudhem, Vad, Hullsjö, Skalunda och Ås.
Speciellt de fem där det finns storhögar: Gudhem, Vad, Hullsjö, Skalunda och Ås.
Om du vill läsa mer om en specifik plats så finns; "The Gudme Phenomena", där har man ett bra kapitel om Gudhem. Det pågår en avhandling om storhögar i Västsverige (det finns tydligen över 200). Tror inte den är klar på något år.
-
Bäckahästen
Vad roligt med fler medlemmar som börjar göra inlägg.
Då blir det mer fart på forumet.
Då blir det mer fart på forumet.
Tack för svar och kommentarer! 
-
kylarvende
Castor!Castor skrev: ↑8 november 2016, 15:56Anor från forntiden har säkert de kungsgårdar som Västergötlands åtta bon utgick ifrån.
Tack för länken. Man ser att de norra delarna av Dalsland har färglagda områden, men ingen numrering. Kan det finnas "bon" även där? Eller skall man tolka färgerna rakt av? Men då hänger inte vissa bon ihop rent geografiskt. Vidare, hänger så att säga den ljusgula färgen i luften. Den har ingen kompis med nummer.
- Bilagor
-
- Västergötland_och_Dals_bon.xcf.png (162.38 KiB) Visad 7823 gånger
Vedbo och Sundal (i lila) hör till Skalunda bo, och Nordal (i gult) hör till Ås bo. Alterneringen (varannan gul, varannan lila) är märklig.
De ljusgula häraderna verkar inte höra till något bo.
De ljusgula häraderna verkar inte höra till något bo.
-
kylarvende
Castor!
Tack!
Tack!
När jag för några år sen forskade, utifrån många olika källor och möjliga hypoteser, på möjliga plater där det var lämpligt att placera en trelleborg (och det där då möjligen skulle kunna vara möjligt att hitta rester efter en), stötte jag i olika sammanhang på platsnamn med ordet 'dal' som prefix eller suffix i namnen, och i flera fall kunde man misstänka att dessa tillhörde en större gård. Jag tänkte då att 'dal' kanske just betyder' ligger under' eller 'under liggande'. Vi har ju förklaringer på andra sådana prefix/suffix i ortnamn, såsom "-torp/-arp/-rup", "ryd/-röd/-red", "nöbbe-/nybbe-" etc, men 'dal' har jag aldrig sett någon tolkning av. T.ex. har vi byn Dalby utanför Lund som i någon ortnamnsbok förklaras med "... fått sitt namn efter någon dal i närheten...". Va??? den förklaringen köpte jag inte.
Om man däremot tänker på det mycket gamla ordet 'dal' i stället betyder 'liggande under', både i bokstavlig och bildlig mening, då motsvarande 'sub' i engelskan', så får många användningar av 'dal' plötsligt mening. Exempel är landskapen Dalarna och Dalsland. Dalarna i bokstavlig mening, står man uppe och tittar ner så är terrängen där nere liggande under (där man står), och landskapet består av många älvdalar, och i gamla tider ungicks man mest längs med dalgångarna / älvarna, inte mellan dem. Vad gäller Dalsland måste förklaringen vara någon annan, Dalsland är i huvudsak slättbygd utan många sådana floddalar, men i dess historiska koppling till Västergötland blir det då istället 'dal' i den bildliga betydelsen 'landet liggande under' (kungsgårdar i) Västergötland.
Dalby har ju också haft en koppling till Lund, och kanske till Uppåkra tidigare också, t.ex. hade de en kort tid varsin ärkebiskop som ansvarande för danska sidans stift respektive svenska sidans (om jag minns rätt). Har det gått någon gammal gräns mitt emellan Lund och Dalby någongång? Tingsplatsen Arendala ligger precis mitt emellan dessa orter, kanske då på gränsen mellan danska och svenska intressen?
Om man dessutom vet att enligt kartan här vissa områden i Dalsland tillhörde vissa öd / kungsgårdar blir ju kopplingen ännu klarare.
Vad tror ni?