Inledningsvis en länk till artikeln om Stefan Svenskt biografiskt lexikon: https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Mobil/Artikel/20148
ANGANTYR:
SOAR:År 1164 blir Sverige en egen kyrkoprovins med ärkebiskop Eskils överinseende. Eskil väljer Alvastramunken Stefan som Sveriges förste ärkebiskop. Man måste dock komma ihåg att den danske ärkebiskopen fortfarande var "primas" över den svenske ärkebiskopen och var så under lång tid framöver. Ärkebiskop Eskil kom i strid med flera danska kungar och åren 1161-1167 var han i landsflykt från Danmark bland annat i Sens, Frankrike och i Växjö. År 1169 blir Växjö biskopssäte genom ärkebiskop Eskils vilja. År 1177 blir Absalon ärkebiskop i Lund. Nu händer det grejer. Absalon var fosterbror till den danske kungen Valdemar den store och nu börjar den danska kungamakten och ärkebiskopen i Lund göra gemensam sak.
ANGANTYR:Eskil väljer Alvastramunken Stefan som Sveriges förste ärkebiskop.
Här är det nog omöjligt att bortse från kung Karl Sverkerssons inflytande över valet. Alvastra var ju tveklöst Sverkersättens viktigaste näste.
SOAR:Alvastra kloster grundades omkring år 1143 av bla ärkebiskop Eskil med franska munkar från klostret Clairvaux i Frankrike. Som jag skrev tidigare så var ärkebiskopen nära vän med abboten Bernhard av Clairvaux. Just Stefan däremot skall enligt traditionen vara från England. Det är alltså ingen med koppling till Sverkersätten som blir ärkebiskop.
ANGANTYR:Varifrån hämtar du uppgiften att det är Eskil som grundar klostret? Exordium magnum anger ju drottning Ulvhild som grundare, och Vitsköls kloster anger Ulvhild och Sverker gemensamt. Klostrets nära koppling till Sverkersätten är väl på det hela taget nästan omöjlig att betvivla? Att alvastramunken Stefan inte skulle ha någon koppling till Sverkersätten är således ett märkligt antagande tycker jag.
SOAR:Jag har läst det hos flera olika historiker, bland annat har Sven Rosborn skrivit mycket om detta. Som jag skrev tidigare så skänkte ofta kungamakten mark till tex klosterbyggen och fick då äran att stå som grundare av klostret. Marken till Alvastra kloster skänktes av drottning Ulvhild, som tidigare fått den av kung Sverker som morgongåva. Därav står de som grundare.
Som jag skrev tidigare så var ärkebiskop Eskil nära vän med cisterciensabboten Bernhard av Clairvaux. Detta utmärker sig bland annat genom den medeltida krönikan "Om den helige Eskil, ärkebiskop i Lund" från det franska cisterciensklostret Clairvaux. Eskil av Lund var ärkebiskop över den nordiska kyrkostaten mellan åren 1138-1177. Under sin tid på ärkebiskopsstolen grundades många cistercienskloster i Norden (därför har han också fått en egen krönika efter sig). En hel del om detta finns att läsa i Bibliotheca Scriptorum Sacri Ordinis Cisterciensis. Här är några av de cistercienskloster som grundades under ärkebiskop Eskils tid.
Clara Silvia (Skåne, Danmark) 1138
Alnastrum (Alvastra, Östergötland, Sverige) 1143
Nouva Vallis (Nydala, Småland, Sverige) 1143
Heriuadum (Herrevad, Skåne, Danmark) 1144
Lysa (Lysia, Bergen, Norge) 1146
Houedoa (Huvedøya, Oslo, Norge) 1147
Varuhemium (Varnhem, Västergötland, Sverige) ca 1150
Esromium (Esrum, Sjælland, Danmark) 1154
Vitæ (Vitskøl, Jylland, Danmark) 1158
Saba (Julita, Södermanland, Sverige) ca 1160
Sora (Sorø, Sjælland, Danmark) 1162
Tuta Vallis (Tvis, Jylland, Danmark) 1163
Gudualia (Roma, Gotland, Sverige) 1164
Clara Insula (Øm, Jylland, Danmark) 1165
Insula Dei (Holme, Fyn, Danmark) 1172
Locus Dei (Løgum, Jylland, Danmark) 1173
Gradizium (Gran, Norge) 1176
Om du anser att Stefan har koppling till Sverkerätten så är det ju bara att ta fram belägg som stärker detta, eller? Jag vill inte vara oförskämd, men annars blir det faktiskt bara ditt personliga tyckande.
ANGANTYR:Jag kan givetvis inte hala fram en videoinspelning från 1100-talet där Stefan med armen om kung Karls axlar proklamerar att de är kompisar sedan länge, och även om jag hade kunnat det hade det fortfarande varit möjligt att ifrågasätta vänskapsbanden. "Hur kan vi vara säkra på att Stefan inte ljuger, och egentligen tycker kung Karl är skitstörig" hade någon kunnat invända.
Att blunda för Sverkersättens koppling till Alvastraklostret blir dock märkligt. Ulvhild och Sverker anges som grundare i Exordium magnum, Vitsköls klosterkrönika och västgötalagens kungalängd, och samtliga kungar av ätten är begravda i klostret. Borgen på Visingsö, som måste ha uppförts av sverkrarna, ligger ju inte mer än någon timmes båtfärd från Alvastra i gynnsamt väder. Kung Karl var som bekant gift med en släkting till cistercienservurmaren ärkebiskop Eskil, och hans och faderns samarbetspartner biskop Gisle i Linköping hörde också till cisterciensernas tillskyndare. Sverkersätten kom helt enkelt att tillhöra en sorts nätverk där cistercienserorden ingick som en viktig del, och kanske är det där orsaken till konflikten kring Varnhems klosters grundande ska sökas - klosteretableringen sågs av Erik och Kristina som ett maktmedel för kung Sverker och motarbetades därför.
Om Stefans bakgrund anges i en 1400-talsversion av Erikslegenden att han var från England och kom till Alvastra redan i samband med klostrets grundande. Om så verkligen var fallet betyder det att han har befunnit sig i Alvastra, mitt i hjärtat av Sverkersättens maktområde, i tjugo år när han utses till ärkebiskopskandidat. Att han skulle ha lyckats undvika att knyta kontakter med Sverkersättens medlemmar under den tiden är svårt att tänka sig. Ärkebiskop Eskil däremot befann sig under 1150- och 60-talen långa perioder i Frankrike, och däremellan i Danmark (varifrån du fått uppgiften att han vid något tillfälle befann sig i Växjö förstår jag inte), och kan inte ha haft mer än på sin höjd sporadisk kontakt med Stefan
När Sveriges första ärkebiskop således ska utses och inrättas i Uppsala under Karl Sverkerssons regim är det inte någon från Uppsala stift som vigs av ärkebiskop Eskil. Inte heller någon från stiftsorganisationerna i Skara eller Linköping, inte någon cisterciensermunk från Varnhem, Nydala eller Esrum, någon dansk prelat eller någon fransman. Det råkar bli en munk från Alvastra, just den kyrkliga institution i Sverige som är allra mest intimt kopplad till den släkt som för tillfället har makten.
Min slutsats är att det inte är särskilt troligt att det helt saknades kopplingar mellan Stefan och Sverkersätten.
Jag ser ingen anledning att blanda in danska kungamakten när biskop Egino kristnar Blekinge, det är helt och hållet kyrkans sfär. Jag ser heller ingen anledning att blanda in svenska kungamakten när "engelsmannen" Stefan valdes till Sveriges första ärkebiskop. Om du tycker annorlunda får du gärna bevisa motsatsen.