Västergötlands tidiga medeltid

1066 - 1520
AndreasOx

Re: Västergötlands tidiga medeltid

Inlägg av AndreasOx » 17 september 2017, 16:43

Valdemar skrev:Jag saknar Lars Lundquists gis-analys över centralplatser. Där bildas tydliga bygder enligt nedan:

Varaslätten
Falbygden
Öster om skara=Varnhem, kinnekulle etc
Skövde med omland

Dessa är mycket stora och Skara anläggs precis i skarven mellan de tre mest västliga.

Man kan öven se Finnestorp som centralt placerat utifrån dessa.

Sen finns några andra tydliga mindre:
Trollhättan-Hullsjö med omnejd
Alvhem- nedanför fuxerna och ut mot Tjörn/Orust
Vad

Utifrån cpi fynd och ortsnamn bildar dessa naturliga bygder. Han har säkert dessa analyser kvar.

Utifrån Skaras och Finnestors placeringar precis emellan dessa bygder bör man kunna resonera om en övergripande administration kopplad till dessa, med 500 års mellanrum. De tre största bygderna borde väl motsvara en majoritet av Västergötlands befolkning?

Även fornborgarna på Mösseberg och Halleberg behöver tas med i resonemanget. Exempelvis mösseberg klarar hela falbyggdens befolkning och de viktigaste gårdarna Gudhem-Jättene ligger alldeles nedanför.

På samma sätt ser det ut vid Halleberg. Befolkningen i respektive område under exempelvis 500-tal borde var för sig motsvara ett mindre rike som Hallin eller Ranii i Jordanes beskrivning.

Men Jordanes, Prokopios M fl talar om en stor och talrik stam. Även sagorna beskriver götarna som en större enhet. Finnestorp och Skara är initiativ baserat på flera bygder i samverkar. Jag tror inte individer som haft välstånd som Ållebergskragen eller Timboholmsskatten (eller ristade på Sparlösa) kunnat bygga ett så stort välstånd baserat på en microbyggd.
Min ambition är inte att skriva en heltäckande västgötsk historia utan belysa vad jag tycker är intressanta aspekter under den tidiga medeltiden. Jag tittade noga på Lars Lundqvists analyser, de är mycket intressanta men jag kunde inte se att de tillförde mina resonemang så pass mycket att det var mödan värt att manuellt digitalisera in hans definierade centralplatser. Jag ville analysera på en mer övergripande nivå - centralplatsbegreppet är subjektivt och delvis beroende av slumpen (kända fynd). Därför bestämde jag mig för att enbart använda heltäckande datakällor som västgötalagarna, härader, socknar och kyrkor.

Finnestorp, Timboholm och Ålleberg tillhör 500-talet. Det ligger mycket i vad du skriver och jag argumenterar inte emot men vi har väldigt få konkreta belägg på en maktkontinuitet mellan folkvandringstiden och medeltiden. Finnestorp ligger i en intressant skärningspunkt mellan härader och Lidan som jag beskriver. Skara hittade jag inget intressant att skriva om, förutom dess hamn.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 17 september 2017, 21:03

Jag förstår dig och mina inlägg är bara av intresse och ingen kritik mot ditt gedigna arbete. Skaras utgångspunkt antas ofta vara Husaby pga av kopplingen mot skötkonung mm. En annan aspekt är att staden ligger precis mellan landskapets tre huvudbyggder . Utifrån en ambition att leta efter gårdar som har kopplingar mot den tidigmedeltida kungamakten så borde mycket större fokus läggas på Levene ( med Stenkil och Röde samt sparlösastenen). Varnhem är naturligtvis även den viktig och som väl är pågår nu kvalificerad forskning där. HUsaby(Skälvum) är den tredje och där finns oerhört mycket mer att studera. De folkvandringstida fynden visar på betydelsen på platser som Finnestorp och Ålleberg. Källorna och arkeologin pekar ut tidigmedeltida centralplatser av extra betydelse. För perioden emellan känns Kålland med Skalunda, Ås och Tun samt Levene/sparlösa som ett område med mycket starka maktindikationer. Det kanske sker ett skifte under vendeltiden där makt förskjuts från området kring Billingen ut mot Kolland. Skalundahögen, Sparlösastenen och Levene ligger oerhört nära varandra. De som styrde här tyckte sig kanske vara de som skulle utse Ländermännen? Utifrån ett rike som motsvarar Skara stifts äldsta omfattning dvs inklusive Dalsland etc så är Kålland en given centralpunkt.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 18 september 2017, 13:08

Andreas; Fantastiskt fint kartmaterial du arbetat fram! Bra slutsatser om bebyggelse. Toppen att du lägger ut det online!

Tack!

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 18 september 2017, 13:39

Levene är även en stark kandidat till ursprunglig stormannakyrka (ländermannakyrka ...) med tanke på den starka expansionen (från 2 till 5 byar) i senare tid när den blev gällkyrka.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 18 september 2017, 14:09

Levene är värd samma uppmärksamhet som Varnhem.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 19 september 2017, 05:45

Kan ni inte starta en tråd om Levene och berätta om denna plats? :D

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 20 september 2017, 11:05

Såg ett intressant inlägg i diskussionen om Danagälden där flera exempel ges för att visa att SKåne med stor sannolikhet inte var en del av den Gormska släktens Danmark utan fristående in i sen vikingatid. Kan processen var likartad i Västergötland? Snorre veskriver de nybildade Öden kopplade till Ärkestiftet i Uppsala som urgamla. Skall vi även se på övriga sagor som har lagts i folkvandringstid till vikingatid? Var Rolf kung på 800-talet? Var Algaut verksam på 900-talet?

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 20 september 2017, 11:15

Som vanligt finns oerhört lite akademiskt när det kommer till Västergötland .

Är man intresserad kan man få lite trevlig läsning om Levene och grannsocknarna Sparlösa och Long via dessa sidor.

http://wadbring.com/historia/sidor/long.htm
http://wadbring.com/historia/sidor/levene.htm
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sparlösastenen

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 21 september 2017, 08:06

Andreas (och andra)
Vore intressant med dina tankar kring bona med avseend e på:

Varför ligger de så koncentrerat(Hullsjö, Ås, Long exempelvis). Säger detta något om funktion eller styrning?

Varför är det ibland inte den "finaste" gården som är bot? Exempelvis borde Varnhem och inte Ökull vara Bo, varför Long och inte Levene?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 21 september 2017, 14:36

Varför är det ibland inte den "finaste" gården som är bot? Exempelvis borde Varnhem och inte Ökull vara Bo, varför Long och inte Levene?
Vågar inte uttala mig om vilken som är "finast" men kanske kan man ana en skillnad på kungligt privatgods och kronans förvaltningsgods.
Varför ligger de så koncentrerat
Kanske är det av logistiska skäl? Att det finns en informationsnärhet(styrning) till maktcentrum. Alla ligger väl inom en dagsritts avstånd om behov skulle uppstå?

Skriv svar