Vad tror nu det kan vara? Jag har försökt komma på någon annan förklaring men det ser verkligen inte ut som något naturen skapat. När man först omtalar detta Borga Slott har man ju ingen som helst möjlighet att få en vy från ovan och från ytan ser man ingenting av denna kvadrat, den är ju alldeles för stor för det. Någonstans har jag sett uppgifter om att gamla källor sa att det fanns stockar där....
Visingsö och borgen Näs
Re: Visingsö och borgen Näs
Bara skärmdumpar från offentligt material Bäckahästen, men tack ändå
. Men i sommar är planen att flyga med drönare över platsen. Lite bökigt bara, behöver nog söka tillstånd då det ligger ett sportflygfält väldigt nära som ni kan se, och det är ju samtidigt väldigt väderberoende, det är få dagar Vättern ligger stilla nog under dagtid.
Vad tror nu det kan vara? Jag har försökt komma på någon annan förklaring men det ser verkligen inte ut som något naturen skapat. När man först omtalar detta Borga Slott har man ju ingen som helst möjlighet att få en vy från ovan och från ytan ser man ingenting av denna kvadrat, den är ju alldeles för stor för det. Någonstans har jag sett uppgifter om att gamla källor sa att det fanns stockar där....
Mycket intressant - crowdfunding? Hur djupt kan det vara? Erosion? Ser onekligen ut som något Bulverksliknande. Notera "spetsen" mot Borgaudden - ingången?
Är det inte enklare att få en sportflygare att fota?
Är det inte enklare att få en sportflygare att fota?
Sen tänker jag på Kung Inges Jaktslott i Hornborgasjön. Den är odaterad men ligger på ett liknande sätt. Där finns pålar kvar. Formen är inte naturlig. Håller med Andreas att man kan tycka sig se en ingång. Måtten är ju intressanta med tanke på Bulverket . Den är dock i princip samtida med Näs. Tror inte det behövs mer flygfoto, det syns jubtydligt att det är något konstruerat av människa. Hade nog bettat på tidig medeltid om det inte var för Näs. Folkvandringstid hade varit riktigt kul. Dyk och ta C14 på stockar!!
Det är inte djupt, ett par, tre meter skulle jag tro. Olika källor talar om stranderosion på 2 - 5 dm per år, så kvadraten kan mycket väl ha legat på land för 1000 år sedan! Vissa moderna källor säger att den är mycket mindre, men på platsen ser man att stora sjok trillar varje år, och fullt moderna dräneringsledningar av gul plast sticker ut en meter eller mer från bankarna. och delar av dem ligger på stranden efter att ha lossnat.
Problemet med att anlita en sportflygare är att man måste få dom att flyga rätt dag när vattnet är stilla och klart. Med egen drönare kan jag vara på plats inom en timme när förhållandena är de rätta. Dessutom kan jag flyga med en helt annan precision än ett plan.
Problemet med att anlita en sportflygare är att man måste få dom att flyga rätt dag när vattnet är stilla och klart. Med egen drönare kan jag vara på plats inom en timme när förhållandena är de rätta. Dessutom kan jag flyga med en helt annan precision än ett plan.
Varför flyga? Vet inte hur grunt man kan köra med side Scan sonar. Dessa ger en otroligt bra bild. Nästa steg blir ändå datering med C 14 eller dendro , om det går att få fram tillräckligt med årsringar.
Jämfört med sjökortet (på FornSök) tycks ca 20 m ha eroderats bort på kanske 100 år från Borgaudden. Enligt http://www.visingsohembygdsforening.com ... postid=174 bör vattenytan ha varit 1 meter lägre för 1000 år sedan. Så "anläggningen" bör ha legat på land vid strandkanten för 1000 år sedan.
FornSök ger också info (Referenser) om att minnestenen restes 1676 till minne av det forna Borga slott; en fin saga om bröderna Vise & Vätte och sjöjungfrun som tog ner slottet på sjöbotten (en underbar beskrivning av stranderosion) samt att "här ska ett Birka legat, en liten handelsplats".
Håller med om att flygfoto är onödigt - sonar el. liknande bör vara nästa steg. Jag kontaktar en marinarkeolog jag känner.
Jag sökte även i 1400-talsbreven. 1409 (SDHK 17153 & 17154) tycks Visingsö tillhöra Vista härad. Uppenbarligen stod Visingsö och Gränna utanför den tidigmedeltida häradsindelningen, liksom (såvitt jag vet) i övrigt enbart Böda socken (Öland). Brevet 1286 tyder på att Visingsö även stod utanför landskapsindelningen som kronodomän - de skulle svårligen annars kunnat få tillträde till samtliga 40 allmänningsskogar i Västergötland. I kung Birgers pantsättningsbrev 1318 borde även Kalmar slott ha nämnts om de befästa slotten behövde specificeras. Jag tolkar ""Småland med Visingsö" som att Visingsö då inte tillhörde Småland.
Visingsö lades in under Vista härad (och Småland) under slutet av 1300-talet - dvs. när dess rikspolitiska betydelse var överspelad.
FornSök ger också info (Referenser) om att minnestenen restes 1676 till minne av det forna Borga slott; en fin saga om bröderna Vise & Vätte och sjöjungfrun som tog ner slottet på sjöbotten (en underbar beskrivning av stranderosion) samt att "här ska ett Birka legat, en liten handelsplats".
Håller med om att flygfoto är onödigt - sonar el. liknande bör vara nästa steg. Jag kontaktar en marinarkeolog jag känner.
Jag sökte även i 1400-talsbreven. 1409 (SDHK 17153 & 17154) tycks Visingsö tillhöra Vista härad. Uppenbarligen stod Visingsö och Gränna utanför den tidigmedeltida häradsindelningen, liksom (såvitt jag vet) i övrigt enbart Böda socken (Öland). Brevet 1286 tyder på att Visingsö även stod utanför landskapsindelningen som kronodomän - de skulle svårligen annars kunnat få tillträde till samtliga 40 allmänningsskogar i Västergötland. I kung Birgers pantsättningsbrev 1318 borde även Kalmar slott ha nämnts om de befästa slotten behövde specificeras. Jag tolkar ""Småland med Visingsö" som att Visingsö då inte tillhörde Småland.
Visingsö lades in under Vista härad (och Småland) under slutet av 1300-talet - dvs. när dess rikspolitiska betydelse var överspelad.
Får ni tag på marinarkeolog så samlar vi in pengar till undersökning och datering?
5-10kkr borde räcka för en första undersökning samt ev c14.
-
Bäckahästen
Men om lämningen skall jämföras med Bulverket så bör den ligga i vattnet och inte på land. Då bör den dateras senare än år 1000 enligt min make. 
Visst, men börja med datering och analys av vad som går att få fram i en första undersökning.