Från Uppland ner till Blekinge, om jag får be. (:AndreasOx skrev: Jag gissar att dessa hav är Mälaren och kusten från Uppland ner till Öland (enligt Wulfstan).
Västergötlands tidiga medeltid
Re: Västergötlands tidiga medeltid
Cunungr kan vara konungur (singularis) eller konungar (pluralis). Skulle nog tippa på singularis I detta fall dvs. att u:et fallit bort. Nästa mening "En ierl hafi tiughu marcr silfs" är ju i singularis.AndreasOx skrev:suiarikis cunungr - plural eftersom kungarna ska få 40 mark/år
(http://heimskringla.no/wiki/Gotlands_ga ... utasagaen))Siextighi marca silfs vm arr huert. thet ier scattr guta so at suiarikis cunungr fiauratighi marcr silfs af thaim siextighi. En ierl hafi tiughu marcr silfs.
Enligt http://www.histark.se/wp-content/upload ... 2000-1.pdf så vigdes Adalvard den yngre till Sigtunabiskop på 1060-talet. Enligt samma pdf fans fyra stift i Sverige omkring 1070 då Birka, Hälsingland, Sigtuna och Skara.AndreasOx skrev:Enligt samma artikel finns ingen belagd biskop i Sigtuna, dvs det är oklart om stiftet någonsin fungerade i praktiken.Daler skrev:Enligt Wikipedia, https://sv.wikipedia.org/wiki/Sigtuna, finns ett Sigtuna stift från och med 1060-talet. Enligt samma sida ska det ha funnits en stenkyrka i Sigtuna i slutet av 1000-talet.AndreasOx skrev:Skara stift var Sveriges enda stift under hela 1000-talet. Stenkyrkor från 1000-talet finns enbart i Västergötland. Visingsö ligger i Småland om det inte låg utanför landskapsindelningen som jag tidigare skrivit om.
Även några Skarabiskopar valde att inte åka till Skara utan var kvar där de kände sig mer trygga. Men Skarastiftet fanns väl ändå.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... kara_stift
Wulfstan reste längs södra Östersjön och skriver att Blekinge, Möre, Öland och Gotland tillhör svearna. Skärp er. Han nämner aldrig Uppland (som väl inte ens existerade som begrepp då).anganatyr skrev:Från Uppland ner till Blekinge, om jag får be. (:AndreasOx skrev: Jag gissar att dessa hav är Mälaren och kusten från Uppland ner till Öland (enligt Wulfstan).
borde inte det vara en egen tråd för Gutarna? De har inte mycket med Västgötarnas tidiga historia att göra..
-
Carl Thomas
Wulfstans resa utfördes runt år 880. Uppland skapades 1296.
Svear nämns första gången ca 1220 i en inhemsk källa, ÄVGL.
Wulfstan skrev att landet han pekade på tillhör "Sweon". Sweon har översatts till Svear av äldre historiker.
Alla översättningar från utländska källor när olika namn på S används, t.ex. Sweon, har ingen klar överaättning utan är namn som antas betyda Svear. När namnen blev kända hos oss ville våra historiker översätta dem till Svear och man diskuterade med Latinare om innebörden av alla dessa S-namn.
Men - Svear nämns alltså 1220 i ÄVGL för första gången i en inhemsk källa - så jag är försiktig med vad Sweon faktiskt skall översättas till. Kanske är det ett tidigt Engelskt namn på ett lika tidigt Svitjod?
Ord som vi svänger oss med och kallar för gamla härstammar oftast från tidig medeltid - och våra äldre historiker arbetade alltså med ett från 1220 känt namn "Svear" och försökte förankra det bakåt i tid så långt som möjligt. Det tror jag att vi alla förstår är en mycket dålig metod som innehåller stora risker för allvarliga feltolkningar.
Svear, Uppsala Öd, Svenskan man och mycket annat nämns alltså först i ÄVGL från 1220.
Uppsala Öds äldsta gods är 8 stycken och de ligger runt Varnhem i VG.
Av Upplands 1300 vikingatida runstenar är minst 1100 från Medeltid. (Ca 200 är från 1030-1050).
Jarlabanke byggde alltså sina broar på medeltiden.
Vikingatida utlandsresor nämns tidigast på några av de 1500 runstenar som faktiskt restes under vikingatid söder om Mälaren.
Några källor på att Svenskar tjänstgjorde i Väringagardet finns inte. OM de gjorde detta var det under medeltid.
Rudbeck döpte om Salaån till Fyrisån, mm.
Svenska "vikingatida Normalrunor" användes mest på medeltiden.
År 1000 fanns det fyra runstenar i Uppland - och ca 1500 söder om Mälaren.
De runor som verkligen användes under vikingatiden - får inte kallas vikingatida Normalrunor eftersom de inte användes i Uppland.
Det framträder ett klart och tydligt mönster här...
Det intressanta är, som jag ser det, alla vilseledande historieskrivningar avser att framhäva Uppland på bekostnad av alla andra landskaps historia.
VG-Lagen är En lag från Västra Götaland, den omtalar Västra Götalands Lag, Västra Götalands Lagmän, Västra Götalands Biskopslängd och Västra Götalands Kungar i en sammanhängande Längder.
Under lång tid har man försökt att sätta dessa VG kungar på Uppsalatronen och försök till detta görs då och då fortfarande än idag - trots att ingen Uppsalatron har hittats, trots att dagens historiker dömer ut äldre historikers historiesyn med Uppsalakungar, och trots att ingen arkeologi hittats om Kungar i GU, trots att nöstan alla dessa Kungar ligger begravda i Götaländernas klosterkyrkor, trots att det inte dinns en enda källa som placerar Svear enbart i Uppland - eller enbart Götar i Götaländerna....
Thomas
Svear nämns första gången ca 1220 i en inhemsk källa, ÄVGL.
Wulfstan skrev att landet han pekade på tillhör "Sweon". Sweon har översatts till Svear av äldre historiker.
Alla översättningar från utländska källor när olika namn på S används, t.ex. Sweon, har ingen klar överaättning utan är namn som antas betyda Svear. När namnen blev kända hos oss ville våra historiker översätta dem till Svear och man diskuterade med Latinare om innebörden av alla dessa S-namn.
Men - Svear nämns alltså 1220 i ÄVGL för första gången i en inhemsk källa - så jag är försiktig med vad Sweon faktiskt skall översättas till. Kanske är det ett tidigt Engelskt namn på ett lika tidigt Svitjod?
Ord som vi svänger oss med och kallar för gamla härstammar oftast från tidig medeltid - och våra äldre historiker arbetade alltså med ett från 1220 känt namn "Svear" och försökte förankra det bakåt i tid så långt som möjligt. Det tror jag att vi alla förstår är en mycket dålig metod som innehåller stora risker för allvarliga feltolkningar.
Svear, Uppsala Öd, Svenskan man och mycket annat nämns alltså först i ÄVGL från 1220.
Av Upplands 1300 vikingatida runstenar är minst 1100 från Medeltid. (Ca 200 är från 1030-1050).
Vikingatida utlandsresor nämns tidigast på några av de 1500 runstenar som faktiskt restes under vikingatid söder om Mälaren.
Några källor på att Svenskar tjänstgjorde i Väringagardet finns inte. OM de gjorde detta var det under medeltid.
De runor som verkligen användes under vikingatiden - får inte kallas vikingatida Normalrunor eftersom de inte användes i Uppland.
Det framträder ett klart och tydligt mönster här...
Det intressanta är, som jag ser det, alla vilseledande historieskrivningar avser att framhäva Uppland på bekostnad av alla andra landskaps historia.
VG-Lagen är En lag från Västra Götaland, den omtalar Västra Götalands Lag, Västra Götalands Lagmän, Västra Götalands Biskopslängd och Västra Götalands Kungar i en sammanhängande Längder.
Under lång tid har man försökt att sätta dessa VG kungar på Uppsalatronen och försök till detta görs då och då fortfarande än idag - trots att ingen Uppsalatron har hittats, trots att dagens historiker dömer ut äldre historikers historiesyn med Uppsalakungar, och trots att ingen arkeologi hittats om Kungar i GU, trots att nöstan alla dessa Kungar ligger begravda i Götaländernas klosterkyrkor, trots att det inte dinns en enda källa som placerar Svear enbart i Uppland - eller enbart Götar i Götaländerna....
Thomas
Historia är färskvara.
GISSA får man väl göra.sweon skrev:Wulfstan reste längs södra Östersjön och skriver att Blekinge, Möre, Öland och Gotland tillhör svearna. Skärp er. Han nämner aldrig Uppland (som väl inte ens existerade som begrepp då).anganatyr skrev:Från Uppland ner till Blekinge, om jag får be. (:AndreasOx skrev: Jag gissar att dessa hav är Mälaren och kusten från Uppland ner till Öland (enligt Wulfstan).
De äldsta gårdarna under Uppsala öd vet vi näl ingenting om. Det äldsta belägget må vara gårdar uppräknade i ÄVL men det är väl inte så konstigt att gårdarna ligger där för det är ju Västergötland som är i fokus.Carl Thomas skrev: Svear, Uppsala Öd, Svenskan man och mycket annat nämns alltså först i ÄVGL från 1220.
Källa på det där med runstenar före år 1000 har du det?
Vikingatida resor till "Grekland" och till "langobarderna" nämnda på runstenar finns väl? Det är väl sannolikt att några av dessa tjänstgjorde i väringagardet.
Det finns en lång rad stenar som handlar om vikingatida resor österut i Svealand. Glöm inte alla Greklandsstenar som sagt var, glöm inte heller alla Ingvarsstenar.
Det är sant att Rudbeck döpte om Salaån till Fyrisån. Men ortnamnet Föret finns sedan gammalt.Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrisvallarna: "Under medeltiden kallades en del av Kungsängarna söder om Uppsala Förisäng ('Førisæng' 1243, 'Førisheng' 1291), och de små sjöarna Övre Föret och Nedre Föret antyder att namnet Fyris tidigare omfattat ett större område utefter Fyrisåns nedre lopp"
Ursäkta men jag tycker du använder dig av precis samma metod. Du har bara gjort en "rockad".Carl Thomas skrev:Det intressanta är, som jag ser det, alla vilseledande historieskrivningar avser att framhäva Uppland på bekostnad av alla andra landskaps historia.
Varför talar du om en "tron"? Väntar du verkligen på att arkeologer ska hitta en trä- eller stenstol? Alla högsäten och alla hallar runt om i landet (kungsgårdar, privata gästabudslokaler) är väl borta sedan länge.Carl Thomas skrev:Under lång tid har man försökt att sätta dessa VG kungar på Uppsalatronen och försök till detta görs då och då fortfarande än idag - trots att ingen Uppsalatron har hittats, trots att dagens historiker dömer ut äldre historikers historiesyn med Uppsalakungar, och trots att ingen arkeologi hittats om Kungar i GU, trots att nöstan alla dessa Kungar ligger begravda i Götaländernas klosterkyrkor, trots att det inte dinns en enda källa som placerar Svear enbart i Uppland - eller enbart Götar i Götaländerna....
Att kungarna är begravda i Götaland behöver inte säga så det förfärligt mycket. Man anlade kloster tidigt i Götaland. Klostrets gynnare ville ha en begravning där. Senare väljer släktingar samma gravplats. Konstigare än så är det väl inte.
Belägg för svear enbart i Uppland? Det är nog ingen som har hävdat detta. Men svear endast i Mälardalen finns det? Ja det gör det, dels i Olof den heliges saga, dels i Upplandslagen!
http://heimskringla.no/wiki/Olav_den_heliges_historia: "Sveavälde består av många delar. En del är Västergötland och Värmland och Markerna[258] och det som hör därtill, och det är ett så stort rike, att elva hundra kyrkor lyda under den biskop som är satt däröver. En annan del av landet är Östergötland; det utgör ett annat biskopsdöme. Dit höra nu Gottland och Öland, och allt detta tillsamman bildar ett ännu mycket större biskopsdöme. I själva Svithiod finnes en landsdel som heter Södermanland; det är ett biskopsdöme. En annan del heter Västmanland eller Fjärdhundraland; det är ett biskopsdöme. Den tredje delen av Svithiod heter Tiundaland; den fjärde heter Åtthundraland; den femte är Roden och det som tillhör denna österut[259] längs havet[260]."
Här är Svitjod ("sveafolket") = Södermanland, Västmanland och det som senare blev Uppland.
Olof den heliges saga och Upplandslagen passar som hand i handske.
http://project2.sol.lu.se/fornsvenska/0 ... .A-UL.html: "þa ær þæn kunungær til land ok rikis laghlikæ komin mæþ upsweum ok suþærmannum. giötum ok gutum. ok allum smalændingium. þa hawær han riþit rættæ erix gatu."
Uppsvear här bosatta i Uppland (och förmodligen också i Västmanland).
Helt rätt. Tack för rättningen.sweon skrev:Wulfstan reste längs södra Östersjön och skriver att Blekinge, Möre, Öland och Gotland tillhör svearna. Skärp er. Han nämner aldrig Uppland (som väl inte ens existerade som begrepp då).anganatyr skrev:Från Uppland ner till Blekinge, om jag får be. (:AndreasOx skrev: Jag gissar att dessa hav är Mälaren och kusten från Uppland ner till Öland (enligt Wulfstan).
Jag avsåg enbart att Wulfstan noterade att Öland tillhörde svearna på sent 800-talet. Att upsalakungens hav inbegrep åtminstone Mälaren och Uppland (Roden) känns självklart.