Erik den Helige

1066 - 1520
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Erik den Helige

Inlägg av Yngwe » 25 mars 2016, 17:54

Jag tror herrarna missförstår och pratar om varandra. Mr B vill mena att det enda som uttryckligen står skrivet är att det handlar om ett Swecie som inte definieras särskilt noggrant, medans Kungsune menar att den enda rimliga tolkningen av vad som står skrivet är att detta Swecie som minst omfattar Västergötland. Det står ju inte på något vis i konflikt med varandra.

Att sen fokusera just på hur Swecie stavas just här är nog felriktat. Det finns ju ingenting i en värld utan stavningsregler som antyder att variationer i stavning skulle ha en särskild innebörd.

MrB

Inlägg av MrB » 25 mars 2016, 19:14

I Upplandslagens inledning ger man bilden av att man hämtat information från äldre lagar såsom Vigers flockar, Erik den heliges lagar samt Birger Jarls lagar.
Erik den helige verkar i alla fall enligt vissa källor ha varit en lagstiftande kung.
Se bland annat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_den_helige
http://runeberg.org/medstat/0354.html

Vigers flockar kan vi väl lämna därhän i just denna tråd. Birger Jarl och hans fridslagstiftning är ju känd, se bland annat https://sv.wikipedia.org/wiki/Eds%C3%B6reslagar.

Men vilka lagar kan det röra sig om i fallet Erik den helige?
(Om det nu överhuvudtaget finns någon bäring i uppgiften)

Och varför är dessa lagar av en sådan betydelse för just Upplandslagen?

Och varför blir Erik den helige så uppmärksammad just i Uppland?

Bilden av Erik i Uppland bör ju ha varit väldigt god annars har jag svårt att se varför man där utvecklar en kult kring Erik och varför man ger honom så goda omdömen i en kommande landskapslag.

Att Erik den helige har en koppling till Varnhem är ju känt sedan tidigare och som några har varit inne på så kan det finnas andra platser i Västergötland med koppling till Erik.

Med tanke på den djupa konflikten med Varnhemsmunkarna kan man fråga sig om bilden av Erik i Västergötland verkligen var så god. Kanske var den rent av riktigt dålig. De kristna västgötarna måste ha fått hört en hel del negativa omdömen från de katolska prästerna runt om i Skarastiftet efter dispyten med Varnhemsmunkarna.

Kanske kan det finns någon koppling även här?
Upp som en sol i ett landskap ner som en pannkaka i ett annat.

Att det finns kopplingar till både Västergötland och Uppland tycker jag stärker det jag försöker lyfta fram att han var kung i Sverige med betydelsen ett område större än just bara Västergötland.

Om jag får gissa skulle jag amatörmässigt gissa på ett område inklusive minst Uppland, Södermanland, Västmanland, Närke och Västergötland (inklusive Värmland och Dalsland). Men detta är ju endast en gissning och ingenting annat.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 25 mars 2016, 20:03

Jo, den bilden kan väl stämma. Det är ju ingen som har påstått att han bara skulle vara kung i västergötland. Alla har ju hela tiden använt omskrivningat som "åtminstonne". Dvs allraminst. Talar vi istället om sannolikhet och vad som är troligast så har nog du och jag en ganska likartad bild. Det skulle inte chockera mig om eriks dna visar att han tillhör en uppländsk stormannaätt.

MrB

Inlägg av MrB » 25 mars 2016, 22:08

Krönikan kan återfinnas här:
https://archive.org/details/scriptoresminore212gert
Gå till sidorna 134-151.
Registret över personer och platser för krönikan och allt annat i samma volym finns på sidorna 61-120 (dessa sidor ligger lång bak i volymen).

Tyvärr är mina latinkunskaper så enormt ringa att jag inte förmår klargöra vilka rader som kan sägas gälla för när Erik var i livet, när Erik var regent, när andra var regenter eller när Erik var död och så vidare.

Kanske någon besitter förmågan att översätta krönikan från latin till modern svenska?

Wikipediasidan om Erik den helige har i alla fall fått en grön stjärna så någon eller några måste ha tyckt att den var välskriven och väl underbyggd. Själv tror jag nog att den skulle nog må bra av en ny genomgång i alla fall att någon lägger till en hel del "referens behövs" där detta saknas och det är nog på en hel del ställen.

Kungsune, jag väntar också med spänning på DNA-analysen, tyvärr får vi väl vänta ett tag. Kanske lika bra med en typisk finsk-ugrisk Y-kromosom så får både Upplandsfantaster, Västgötafantaster och andra klia sig lite i huvudet. :)

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 26 mars 2016, 00:04

Att fina ett uppländskt specifikt DNA kan vi nog bara drömma om.... DNA har inga geografiska markörer direkt....

Att Eriks-kulten hamnar i Uppsala är knappast märkligt alls, Kort sagt så behövde Uppsala ett helgon för att hävda sig, så det skaffade man.... mer komplicerat än s är det knappast. Att det sen blev just Erik är möjligen resultat av en hel del intriger....

MrB

Inlägg av MrB » 26 mars 2016, 00:49

En spännande artikel från 2013 om Erik den helige från vårt östra grannland Finland.
Sanctus (H)e(n)ricus rex Suetie et sanctus Henricus episcopus Upsalensis – en och samme engelskfödde man?
Mikko Heikkilä
Historisk Tidskrift för Finland 2013:3
http://ojs.tsv.fi/index.php/htf/issue/download/3515/81

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 26 mars 2016, 06:59

Att fina ett uppländskt specifikt DNA kan vi nog bara drömma om.... DNA har inga geografiska markörer direkt....
Jo, om du har ett antal gravar med familjelänk och dessa kan påvisas höra till en region så har du precis det. Vi delar alla samma dna men det finns ju små avvikelser som du delar med dina närmaste. Kan man nu dessutom kombinera med stronthiumanalys så kan det fungera riktigt bra. Naturligtvis finns det inget gemensamt "uppländskt" dna. Det räcker som sagt bra att en familj kan påvisas ha levat där. Har sedan Erik direkt släktskap bakåt till dessa så är det i hamn. Man kan ju se linjärt släktskap, påstås det åtminstonne.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 26 mars 2016, 07:53

Tack för länken! Mycket bra sammanfattning av forskningsläget 2013. Författaren är sällsynt spekulativ men det passar ju i detta forum :-).

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 26 mars 2016, 08:36

Om vi nu ändå skall spekulera så finns det teorier om att Erik den helige när han dog 1160 först begravdes i Varnhem. Sverige blir sedan egen kyrkoprovins år 1164 med ärkebiskopssäte i Gamla Uppsala (innan dess låg Sverige under den danske ärkebiskopen i Lund). När sedan Erik den heliges son Knut Eriksson blir kung år 1167-1196 så lyckas han få fadern till Sveriges skyddshelgon och kvarlevorna flyttas till Gamla Uppsala. I juli år 1273 flyttas åter kvarlevorna efter Erik från Gamla Uppsala till Uppsala.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 26 mars 2016, 10:48

Kungsune skrev:
Jo, om du har ett antal gravar med familjelänk och dessa kan påvisas höra till en region så har du precis det. Vi delar alla samma dna men det finns ju små avvikelser som du delar med dina närmaste. Kan man nu dessutom kombinera med stronthiumanalys så kan det fungera riktigt bra. Naturligtvis finns det inget gemensamt "uppländskt" dna. Det räcker som sagt bra att en familj kan påvisas ha levat där. Har sedan Erik direkt släktskap bakåt till dessa så är det i hamn. Man kan ju se linjärt släktskap, påstås det åtminstonne.
Ja det klart, om man med hjälp av DNA hittar föräldrar och förfäder begravda i Uppland så ger det ju ett tydligt besked. Men det känns som om chansen för det är väldigt väldigt liten. Möjligen kan vi finna någon enstaka förfader, men det räcker väl inte ?

Skriv svar