Borgar i Skandinavien

1066 - 1520
Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Kungsune » 8 april 2020, 14:10

Ja, i tider när svält, krig och allmän oro sprids i samhället. Dvs ungefär som man teoretiser om fimbulvintrar mm under folkvandringstid.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av jancro » 9 april 2020, 17:28

Jag har mycket svårt att tänka mig en rövarborg utan tillgång till dricksvatten.
En sådan borg kan ju utsättas för långvarig belägring av både ortsbefolkning och stridsmän som kan hämta vatten annorstädes.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Kungsune » 9 april 2020, 17:45

Tror nog man övergav sådana anläggningar om det fanns risk för omringning. Vi har ju fasta hus under medeltiden som också saknade omedelbar vattenförsörjning. Dvs innanför försvarsanläggningen. Man måste nog vara öppen för att dessa anläggningar kan representera en uppsjö olika anvândningsområden. Religiösa hägn kring ex våtmark eller betydligt vanligare- berg, mindre lokalt organiserade försvarsanläggningar mot yttre hot, dito avancerade regionalt organiserade, djurhägn för jakt eller tillfällig fållning osv.
En klick av dessa mindre strategiskt belägna vid färdvägar oå höjdlägen i skog utan tillgång till betesmark eller odling menar jag skulle kunna vara banditnästen. För att förtydliga vad jag redan skrev i första inlägget så är det just bara en del av fornborgarna som då faller in i denna gruppering.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Yngwe » 9 april 2020, 18:17

jancro skrev:
9 april 2020, 17:28
Jag har mycket svårt att tänka mig en rövarborg utan tillgång till dricksvatten.
En sådan borg kan ju utsättas för långvarig belägring av både ortsbefolkning och stridsmän som kan hämta vatten annorstädes.
Under normala omständigheter ja, och då ligger den också för nära bebyggelsen. Men under villkoren som gäller i ett samhälle i kris då ingen har råd eller medel att samla en grupp för längre belägring eller ens bevakning, då kan det fungera. Men det är ju i min mening inte en äkta rövarborg, en sån är otillgänglig och långt från bebyggelse


PS. Man kan faktiskt lagra en hel del dricka...

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Carl Thomas » 9 april 2020, 20:17

Jag går så långt i detta ämne att jag påstår att om en anläggning som vi tror är en fornborg saknar vatten inom borgen - sä är det ingen borg, det är någonting annat. Vi bör så dörsöka hitta vad anläggningen användes till.

Hur många här har någon gång i sitt liv varit helt utan vatten (och annat drickbart) i tre dygn?

Jag har varit med om det - och jag vill inte vara med om det igen. Det är helt enkelt hemskt - och problemen börjar redan efter ett dygn. jag hade, efter 2 dygn, inte kunnat försvara en borg, inte ens mig själv.

Har man tillgång till vatten kan man normalt överleva utan mat i ca 2 månader. Några enstaka kan leva längre än så utan mat, med det tillhör alltså undantagen.

Bohus Fästning hade ingen brunn innanför sina murar i ca 300 år. Norr om borgen, just utanför muren, finns en naturlig källa aom fyller en liten sjö vid namn Konsten. I konsten byggde man ett torn som alltså stod ute i vattnet. Från detta vattentorn gick en täckt loftgång över till Röde Torn, det norra tornet i Bohus och Bohus kärntorn. Gånges golvnivå låg ca 3,5 meter ovan marken. (I tornet fanns troligen en anläggning där man kunde "veva" upp vatten. Den kan ha varit vinddriven). Från Röde Torn, Bohus kärntorn, kunde man alltså via loftgången, hämta vatten till hela Bohus - under 300 år. Bohus började som en liten träborg 1308 och var ett Danskt ränesansslott/borg på 1600 talet.

När artilleriet kom blev vattentornet det första som en belägrare sköt sönder - vilket var ett stort problem för Bohus - så på 1600 talet sprängde man en brunn mitt på borggården. Det tog över 30 år att bygga brunnen som makades, dvs med eld och vatten spräckte man några cm av berget i taget. Bohus ligger på toppen av ett 40 meter högt berg.

Oavsett bygdeborg eller medeötida stenborg var vatten absolut nödvändigt. Utan vatten - ingen borg. Belägringar kunde vara i både veckor och månader beronde på hur viktig borgen var. Jus starkare borg, ju längre kunde den försvara sig - och ju viktigare var vattnet.

Visst, man kunde samla vatten i tunnor osv - men vatten tar slut snabbt, speciellt om man hade boskap inom borgen - och boskap var ju perfekt färsk föda så länge boskapen levde. Med vatten och boskap kunde en borg försvaras i månader om den var tillräckligt stark - och värdefull i guld - eller strategiskt.

För att kunna se ett tidigt Rike bör vi försöka se vilka anläggningar som faktiskt är borgar och vilka aom är något annat. Kanske kan vi hitta från vilka tider borgarna är - och om de är byggda samtidigt, alltså kanske gränsborgar mot eventuella fiender?

Thomas.
Historia är färskvara.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Kungsune » 9 april 2020, 20:48

Flera av de här ”borgarna” har vattenkällor inom en 500 m radie så det är ju inte precis ökenläger vi diskuterar.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Carl Thomas » 10 april 2020, 17:19

En belägrare förlägger sina trupper just utanför borgens skjutavstånd samt har sina stridande trupper inom eget skjutavstånd.

Fornborgar byggdes på pilbågarnas tid.

Fanns vatten till borgen utanför borgen hondrade man borgfolket att använda vattnet med vapen eller genom att göra vattnet otjänligt med ruttnade djur eller med avföring och annat.

Thomas
Historia är färskvara.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Kungsune » 10 april 2020, 19:11

Kan inte säga att du har fel men min bild av 500-talets samhälle och vilka som kunde ställa upp en här på en specifik ort vid ett specifikt tillfälle skiljer sig uppenbarligen. Jag kan inte alls se behovet av vatten som så akut om man hade närliggande byar som ”betjänade” med mat och vatten i utbyte mot uteblivna våldshandlingar. Har svårt att se att en dåtida centralmakt skulle klara av att rensa upp sådan verksamhet utan stora svårigheter. Har inga problem att ens tänka mig att visst röveri rent av delvis kan ha subventionerats/medvetet försummats av centralmakten. Liksom kapare under stormaktstiden. Ett sätt att hålla sig med extra krigsfolk/göra intrång besvärligt i gränsbygd under hårda tider.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av Yngwe » 10 april 2020, 22:18

Som Kungsune fick mig att tänka så fungerar en sådan borg bara när samhället inte kan ställa upp en här som ganska enkelt isolerar en så liten borg belägen så nära byggden. Den kan bara fungera i kris när högst en handfull män eller två kan följa rövarna efter att de gjorts sin räd. Krisen gör att båda sidor saknar uthållighet varför belägring aldrig kan komma ifråga, hunger driver de som skulle kunna belägra till att istället försöka skaffa mat. En sådan rövarborg går naturligtvis under relativt fort för när maten tar slut i byggden kommer folk tro att rövarna som tagit så mycket sitter på stora lager, och då kommer man ändå att mer eller mindre organiserat att bege sig dit för att ta tillbaka detta. Oavsett om man lyckas inta borgen, som förmodligen inte har några förråd alls, så innebär det att rövarnästet upplöses. Antingen ihjälslagen eller utan byggd att röva i. Kanske, om rövarna överlevde, kunde man ta över tomma gårdar, få det att fungera och då etablera sig som elit. För det mesta slutade det nog som vanligt för de marginaliserade, misär och död utan begravning, bortglömd under en gran....

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Borgar i Skandinavien

Inlägg av jancro » 11 april 2020, 18:24

Jag funderar lite på om dessa rövargäng, förmodligen bestående av fredlösa och utstötta, verkligen byggde egna stenfasta tillhåll. Dels vad gäller fliten, dels utsikten att kunna stanna. Tog man inte snarare det som fanns. Hålor och klippblocksgrottor som anges ha använts finns väl lite varstans i landet.

Skriv svar