Uppsala öd

1066 - 1520
AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Uppsala öd

Inlägg av AndreasOx » 13 september 2018, 07:49

Uppsala öd var uppenbarligen en egen legal konstruktion, som den valde kungen kunde utnyttja.
Snorre dog 1241 så UÖ måste ha funnits innan domkyrkan brann.
De enda säkert kända godsen fanns i Västergötland och Norrland (dåtidens Hälsingland) så en koppling till ärkestiftet är långsökt.

Tibble
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 november 2023, 10:18

Re: Uppsala öd

Inlägg av Tibble » 18 november 2023, 14:54

UPPSAL ÖD
Efter slaget vid Herrevadsbro 1251 beslöt Birger Jarl och biskop Kol att konfiskera Folkungarnas gods. Äganderätten till godsen var så väl lagfäst förankrade att kung Valdemars anspråk ifrågasattes å det kraftigaste. Det uppstod ett problem för kungen.
Birger Jarl gjorde ett försök att lösa problemet genom att överföra godsen till sina underlydande lagmän. Birger var dock så orolig för att de rättmätiga ägarna skulle återkomma med anspråk efter hans död. Han konstruerade därför gåvobrev, där lagmannen skänkte godsen till kloster.

Trots denna omständiga hantering fortsatte Folkungarna att kräva sina gods åter. Enligt en Halvar Nilsson blev dessa krav en av anledningarna till Folkungarnas tredje uppror. Efter detta uppror försökte Magnus Ladulås att komma över Folkungarnas gods på ett annat sätt. Jag är osäker hur men bland hans argument hittar jag hänvisning till Romersk rätt. Oavsett argument misslyckas han att konfiskera godsen, som han tvingades återlämna till de avrättade Folkungarnas barn.

Tänker jag fel eller har någon i gruppen funderat över att Uppsala öd kom till efter dessa misslyckanden och av denna anledning. Kungarna borde ha använt domänen om den hade funnits.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Uppsala öd

Inlägg av Carl Thomas » 23 november 2023, 18:02

Jancro,
UÖ kom, enligt min uppfattning, till omkring 1220 men nämns inte i ÄVGL av något skäl.
Alltså kom UÖ till före rikets bildande ca 1260, till och med kanske som en förberedelse till rikets bildande?

Kan UÖ vara en fond för mutor? Politiska ersättningar. Köp av gods? Utköpningsfond till Uppsalakungen?

Vi kanske behöver väga in lite ohederlighet i det politiska spel som pågick för att uppnå 1 Land 1 Kung?

Om inte bekräfta så är det värdefullt att avvisa misstanken 😀

Thomas
Historia är färskvara.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Uppsala öd

Inlägg av jancro » 24 november 2023, 10:25

Hej Carl Thomas, mitt inlägg kom till som fundering på att vissa kronogods hade namnet Uppsala Öd.. :?:
Att kommentera det intressanta inlägget ovan från Tibble vågar jag mig inte på. :)

Skriv svar