Herrevadsbro och Älgarås

1066 - 1520
Lars Otto

Herrevadsbro och Älgarås

Inlägg av Lars Otto » 26 maj 2015, 22:34

Kan det finnas något nytt att säga i dessa frågor som grundligt behandlats av Gahrn, Lejon och andra? Ja, jag tycker det. Ingen av dessa herrar har beaktat möjligheten att Säveån och Nossan på 1200-talet bildade en viktig kommunikationsled in mot Västergötland. Båda händelserna Herrevadsbro och Älgarås får en enkel och naturlig förklaring om detta beaktas.

År 1251 ankommer Folkungarnas legotrupper via båt och söker sig längs vattenvägen mot Birger Jarl som med stor sannolikhet befinner sig på kungsgården Long nära Vara. Birger äger delar av gården (SDHK 1058) och det är också där han avlider år 1266. Han vill säkert ha kort resväg till Norge där hans dotter vid aktuell tidpunkt firar bröllop. Birger blir varnad och han möter upprorsmakarna vid ”Herrevadsbro” 40 km från Long. Inför Birgers övermäktiga trupp väljer man att underhandla. Konflikten äger rum medan bröllopet pågår och den kan inte ha genomfördts vid Kolbäck 250 km norrut.

År 1205 är Knut Erikssons söner på flykt från sin gård i Eriksberg längs Nossan mot Norge. De blir upphunna av Sverker Karlssons trupper i Älgarås när de varpar båtarna över näset mellan Nossan och Säveån. Erik lyckas komma över med sin båt men de andra blir angripna. Två av sönerna stupar. Knut blir svårt sårad men överlever. Han blir senare känd som Knut Långe. Vid ett nyligen genomfört besök i Älgarås/Mollaryd kunde jag utan svårighet utpeka sannolika vägar för båt- och landtransport över näset.

*Källor behövs/ Tinget*

anganatyr

Re: Herrevadsbro och Älgarås

Inlägg av anganatyr » 1 juni 2015, 18:20

Lars Otto skrev:Kan det finnas något nytt att säga i dessa frågor som grundligt behandlats av Gahrn, Lejon och andra? Ja, jag tycker det. Ingen av dessa herrar har beaktat möjligheten att Säveån och Nossan på 1200-talet bildade en viktig kommunikationsled in mot Västergötland. Båda händelserna Herrevadsbro och Älgarås får en enkel och naturlig förklaring om detta beaktas.

År 1251 ankommer Folkungarnas legotrupper via båt och söker sig längs vattenvägen mot Birger Jarl som med stor sannolikhet befinner sig på kungsgården Long nära Vara. Birger äger delar av gården (SDHK 1058) och det är också där han avlider år 1266. Han vill säkert ha kort resväg till Norge där hans dotter vid aktuell tidpunkt firar bröllop. Birger blir varnad och han möter upprorsmakarna vid ”Herrevadsbro” 40 km från Long. Inför Birgers övermäktiga trupp väljer man att underhandla. Konflikten äger rum medan bröllopet pågår och den kan inte ha genomfördts vid Kolbäck 250 km norrut.

År 1205 är Knut Erikssons söner på flykt från sin gård i Eriksberg längs Nossan mot Norge. De blir upphunna av Sverker Karlssons trupper i Älgarås när de varpar båtarna över näset mellan Nossan och Säveån. Erik lyckas komma över med sin båt men de andra blir angripna. Två av sönerna stupar. Knut blir svårt sårad men överlever. Han blir senare känd som Knut Långe. Vid ett nyligen genomfört besök i Älgarås/Mollaryd kunde jag utan svårighet utpeka sannolika vägar för båt- och landtransport över näset.

*Källor behövs/ Tinget*
Du har möjligtvis inte en karta över det aktuella området? Det blir lättare att hänga med för oss som inte är så insatta då.

Lars Otto

Inlägg av Lars Otto » 7 juni 2015, 09:33

OK, mer argument krävs tydligen i detta forum. Tills stor del är detta inlägg en hypotes men jag har följande fakta som stöd.

1. Herrevadsbro.
* Händelseförloppet är i huvudsak taget från Ingvar Lejons ”Herrevadsbro år 1251”. Jag anser att denna utredning som bygger på tillförlitliga norska källor har hög trovärdighet.
* Birger Jarls uppehållsort anser jag ha stor betydelse för förloppet. Hans knytning till orten Long uppfattar jag som väl belagd men inte tillräckligt uppmärksammad.
* Att Birger skulle agera snabbt i Västmanland vid den aktuella tidpunkten förefaller osannolikt. Detta var folkungarnas mark och en massiv insats hade då krävts.

2. Älgarås.
* Kanske den enda säkra uppgiften om Älgarås är att Erik flydde till Norge. Med det föreslagna förloppet har detta en hög trovärdighet. Om bröderna i stället utkämpade en strid i närheten av Töreboda är det betydligt mer svårförklarat. Hur kunde tex Erik undkomma och mitt i striden förbereda och genomföra en lång resa till Norge.
* Att bröderna uppehöll sig på sin egen gård i Eriksberg är betydligt mer troligt än att de befann sig på en kungsgård nära Töreboda. Jag har inte sett något belägg för det senare.
* A.A.Afzelius (tk...) anger stark båttrafik vid Eriksberg på 1100-talet.
* Jag har ett halvdussin indicier för att Knut Knutsson (Långe) överlevde Älgarås. Dessa ingår dock i en sammanhängande undersökning på åtta A4-sidor. Jag behöver förslag till hur detta kan redovisas om så är önskvärt.
* En karta över näset vid Älgarås med föreslagna transportvägar bifogas (när jag vet hur). Flera alternativ till färdvägar syns möjliga.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 juni 2015, 09:37

Lars Otto skrev:OK, mer argument krävs tydligen i detta forum. Tills stor del är detta inlägg en hypotes men jag har följande fakta som stöd.

1. Herrevadsbro.
* Händelseförloppet är i huvudsak taget från Ingvar Lejons ”Herrevadsbro år 1251”. Jag anser att denna utredning som bygger på tillförlitliga norska källor har hög trovärdighet.
* Birger Jarls uppehållsort anser jag ha stor betydelse för förloppet. Hans knytning till orten Long uppfattar jag som väl belagd men inte tillräckligt uppmärksammad.
* Att Birger skulle agera snabbt i Västmanland vid den aktuella tidpunkten förefaller osannolikt. Detta var folkungarnas mark och en massiv insats hade då krävts.

2. Älgarås.
* Kanske den enda säkra uppgiften om Älgarås är att Erik flydde till Norge. Med det föreslagna förloppet har detta en hög trovärdighet. Om bröderna i stället utkämpade en strid i närheten av Töreboda är det betydligt mer svårförklarat. Hur kunde tex Erik undkomma och mitt i striden förbereda och genomföra en lång resa till Norge.
* Att bröderna uppehöll sig på sin egen gård i Eriksberg är betydligt mer troligt än att de befann sig på en kungsgård nära Töreboda. Jag har inte sett något belägg för det senare.
* A.A.Afzelius (tk...) anger stark båttrafik vid Eriksberg på 1100-talet.
* Jag har ett halvdussin indicier för att Knut Knutsson (Långe) överlevde Älgarås. Dessa ingår dock i en sammanhängande undersökning på åtta A4-sidor. Jag behöver förslag till hur detta kan redovisas om så är önskvärt.
* En karta över näset vid Älgarås med föreslagna transportvägar bifogas (när jag vet hur). Flera alternativ till färdvägar syns möjliga.
Tack Lars Otto.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 7 juni 2015, 13:10

Lars Otto

Om du vill så går det ju bra att bifoga det som en fil, jag tycker det skulle vara väldigt intressant

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 7 juni 2015, 14:03

Mycket intressant Lars-Otto!

Thomas
Historia är färskvara.

Lars Otto

Inlägg av Lars Otto » 10 juni 2015, 13:34

Sorry, Klarar varken att bifoga fil eller lägga in bild.
OK med Wordfil ? JPEG ? Maxstorlek ? ?

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 10 juni 2015, 18:51

Lars-Otto, vad är det du vill överföra?

Är det text kan du klippa ut ur ett Worddockument och klistra in här. Du får plats med ganska mycket text.

Är det en bild kan du gå med i Tinypic och hämta bilden dit. När du hämtat bilden dit får du ett antal länkförslag, välj länken till forum. Kopiera länken och klistra in den där du vill ha den i texten som du kopierade över först. Bilden kommer då upp automatiskt i ditt inlägg.

Hör av dig om du får problem :)

Thomas
Historia är färskvara.

Lars Otto

Inlägg av Lars Otto » 10 juni 2015, 20:56

Bilden är ett anpassat utdrag från ”Fornsök” som visar förslag till farleder mellan Nossan och Säveån.

Bild

(Jag vet fortfarande inte hur fil kan bifogas)

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 10 juni 2015, 21:24

Lars-Otto

Under "skrivrutan finns två flikar. På den ena står det "bifoga". Klicka på den och sen på knappen "Lägg till filer", sen är det bara att välja vad du vill bifoga från din burk.

Skriv svar