Rex sveorum et gothorum...

1066 - 1520
AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Rex sveorum et gothorum...

Inlägg av AndreasOx » 5 april 2020, 20:44

Gothorumque översattes uppenbarligen till Göta. Se ex. sid 12-13 i https://lychnosblog.files.wordpress.com ... 006-53.pdf
Så Göta kan syfta på både Götaland eller Gotland.
Om man analyserar den historiska kontexten enligt tidigare inlägg i den här tråden är Gotland det troligare alternativet.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Rex sveorum et gothorum...

Inlägg av Kungsune » 6 april 2020, 08:55

Det enda jag hittar där är ett exempel på att gutar skrivits götar vilket jag redan påtalat. Att gothorumque skulle motsvaras av götar i kunglig titulatur är rent spekulativt. Observera att Stobaeus inte ger något exempel utan bara antar att det är så. Inga exempel före 1500-talet vad jag kan se. Självklart har gothorum använts även för götar men frågan är om kungarna någonsin har gjort det? Flera källor säger oss att Sverige tidigare kallades Gothia. För kungarna var Sweorumtiteln mer aktuell. Även de exempel du hittat Visi är ju senare kopior. Det intressanta är mynt och sigill eftersom de som regel är äkta vara.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Rex sveorum et gothorum...

Inlägg av AndreasOx » 6 april 2020, 15:46

Stobaeus är ingen historiker utan redovisar enbart Brasks uppgifter.
Jag hittar ingen vetenskaplig artikel som verkligen behandlar detta intressanta spörsmål. Gotlandshistoriker som Irwing och Pernler tar för givet att gothorumque avser Gotland.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Rex sveorum et gothorum...

Inlägg av Kungsune » 6 april 2020, 17:49

Ja, visst är det märkligt!

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Rex sveorum et gothorum...

Inlägg av Valdemar » 6 april 2020, 18:17

Det blir något krystat när alla Gotherum/Gautar/Geatas måste bli Gutar eller Jyder. Då får vi på något vis skapa en historia om att det som är Öster/Västergötland namngavs som någon form av komplott under början av medeltiden.

Undrar hur reaktionen varit om man behandlat Samer eller någon annan grupp på samma sätt..

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Rex sveorum et gothorum...

Inlägg av AndreasOx » 6 april 2020, 18:34

Kungsune skrev:
6 april 2020, 17:49
Ja, visst är det märkligt!
Dags att fråga Dick Harrison?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Rex sveorum et gothorum...

Inlägg av Carl Thomas » 6 april 2020, 18:49

Valdemar,

Runt år 1100 beslutade VG och ÖG att ha en gemensam Kung och kungarna skulle vara varannan gång deån respektive Land. När avtalet var klar påbörjades bygget av en kungaborg på Visingsö, den vi idag kallar Nää, (som ligger på mark som tillhörde Småland - vilket innebär att även Småland, eller delar av Småland, var med i detta ? rike - tillsammans med Dal och Värmland.

Unionen, som skapades, kan ha omfattat större områden än ovan och den kan ses som ett första försök att skapa ett Rike.

Före denna Union fanns ett antal Land, bl.a. VG och ÖG som var de största och högst feoligt de som startade Unionen. Jag tror att man anvönde ett gemensamt namn istället dör VG och ÖG - och Götaland skapades som ett gemensamt namn för främst VG och ÖG - men andra kan ha börjat kalla sig för Götar även i kringliggande områden. VG och ÖG börjadesakta försvinna i hiatoriens dinma - och Götar/Götaland ersatte dessa namn.

(Jag tror att Uppland var med i denna Union - som kanske började ta form redan 100 år tidigare. Olof Skötkonung var t.ex. Kung över VG och Uppland en tid men det sprack beronde på att VG var kristet och Uppland hedniskt. Vi kan i princip se gemensamma kungar till och från ända fram till och med Inge den Äldre, kanske ända fram till Birjer Jarl).

Namnet Götaland som ersatte VG och ÖG kom alltså till omkring år 1100. Det bör alltså gå att se i tid när VG och ÖG försvinner och ersätts med Götar/Götaland. Gotland som namn är alltså äldre än Götaland.
VG och ÖG är äldre ön det gemensamma namnet Götaland.

Thomas
Historia är färskvara.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Rex sveorum et gothorum...

Inlägg av Kungsune » 6 april 2020, 18:55

Ja, ett fall för Dick kanske😀

Valdemar, det är ett faktum att got-termen är klistrad på en uppsjö skandinaviska regioner. Det går inte att förhandla bort. Däremot kan vi leta efter särskiljande mönster så vi kan hålla isär dem. Gotorumque verkar ha varit ett sätt att skilja på gotlands ”goter” och fastlandets (sweorum) ”goter”. Både saxo och Olaus Magnus räknade Mälaren som en götisk sjö. Kanske upplänningar och västmanlänningar också betraktade sig som götar på järnåldern? Vad talar egentligen emot? Det skulle kanske ha funnits ett gothia septentrionalis i källor då?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Rex sveorum et gothorum...

Inlägg av Yngwe » 6 april 2020, 20:25

AndreasOx skrev:
6 april 2020, 18:34
Kungsune skrev:
6 april 2020, 17:49
Ja, visst är det märkligt!
Dags att fråga Dick Harrison?
Jag slänger iväg ett mail, jag gjort det förr och får alltid artiga och genomtänkta, om än lätt undflyende svar. 😀

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Rex sveorum et gothorum...

Inlägg av Yngwe » 6 april 2020, 20:33

Carl Thomas skrev:
6 april 2020, 18:49
Valdemar,

Runt år 1100 beslutade VG och ÖG att ha en gemensam Kung och kungarna skulle vara varannan gång deån respektive Land. När avtalet var klar påbörjades bygget av en kungaborg på Visingsö, den vi idag kallar Nää, (som ligger på mark som tillhörde Småland - vilket innebär att även Småland, eller delar av Småland, var med i detta ? rike - tillsammans med Dal och Värmland.

Unionen, som skapades, kan ha omfattat större områden än ovan och den kan ses som ett första försök att skapa ett Rike.

Före denna Union fanns ett antal Land, bl.a. VG och ÖG som var de största och högst feoligt de som startade Unionen. Jag tror att man anvönde ett gemensamt namn istället dör VG och ÖG - och Götaland skapades som ett gemensamt namn för främst VG och ÖG - men andra kan ha börjat kalla sig för Götar även i kringliggande områden. VG och ÖG börjadesakta försvinna i hiatoriens dinma - och Götar/Götaland ersatte dessa namn.

(Jag tror att Uppland var med i denna Union - som kanske började ta form redan 100 år tidigare. Olof Skötkonung var t.ex. Kung över VG och Uppland en tid men det sprack beronde på att VG var kristet och Uppland hedniskt. Vi kan i princip se gemensamma kungar till och från ända fram till och med Inge den Äldre, kanske ända fram till Birjer Jarl).

Namnet Götaland som ersatte VG och ÖG kom alltså till omkring år 1100. Det bör alltså gå att se i tid när VG och ÖG försvinner och ersätts med Götar/Götaland. Gotland som namn är alltså äldre än Götaland.
VG och ÖG är äldre ön det gemensamma namnet Götaland.

Thomas
Jag håller med till stor del

Man får nog inte se Västergötland och Östergötland som något slags delat rike såsom Väst och Östtyskland. Istället bör man nog se det som en lagsaga i en del av götarnas områden som tar sig ett passande namn, och en annan som förhåller sig till det. Av allt att döma hamnade ju vissa götar utanför dessa två lagsagor, och till och med utanför riket. Vissa behöll namnet i någon form, andra säkert inte.

Skriv svar