Västergötlands bon

1066 - 1520
nissan
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 september 2016, 19:31

Re: Västergötlands bon

Inlägg av nissan » 15 september 2021, 17:31

Yngwe skrev:
15 september 2021, 17:25
Förmodligen mer av en identitet än något sammanhållet och enhetligt....
Identitet förutsätter väl någon form av enhetlighet?

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Artesien » 15 september 2021, 17:31

Ja precis så Yngwe.

Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Artesien » 15 september 2021, 17:32

Ja och nej Nissan. Enhetlighet kan vara kulturell. Den behöver inte vara politisk.

nissan
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 september 2016, 19:31

Re: Västergötlands bon

Inlägg av nissan » 15 september 2021, 17:36

Artesien skrev:
15 september 2021, 17:32
Ja och nej Nissan. Enhetlighet kan vara kulturell. Den behöver inte vara politisk.
Instämmer. Det var mer förtydligandet av vilken typ av identitet/enhetlighet som avsågs

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Kungsune » 15 september 2021, 17:39

Ja, jag tror också att det fanns en identitet som hände samman med kanske främst förhållning till daner och gyder. Tror samtidigt att det funnits orgsnisatoriska trådar som löpt mellan stammarna ungefär som det gör hos ex kriminella nätverk. De kan ju fungera förbluffande effektivt över stora avstånd med primitiva medel.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Yngwe » 15 september 2021, 19:14

Artesien skrev:
15 september 2021, 17:29
Det är möjligt att jag sparkar in öppna dörrar och missar godmodig ironi men varför fortsätter denna diskussion i tråd efter tråd? Det är väl miljonte gången en tråd glider in på stamkriget. Varför inte byta namn på SAF till Diskussionsforum om eventuella svenska stamkrig under den tidiga medeltiden?

Jag är ärligt nyfiken och själv bara en aning ironisk. Om diskussionen här på SAF verkligen speglar svenska och danska arkeologers historiesyn vore det spännande för oss icke initierade att förstå varför det synes finnas vattentäta skott mellan inte bara arkeologiska och historiska institutioner utan också mellan hela universitet om hur ett riksbildande gick till. Idag. 2021. Inte 1931.
Förstår precis vad du menar och instämmer helt.
Frågan är vad man ska göra när det hela tiden börjar om från början.? Ska man bara låta diskussionen pågå fast man ser att det är samma tokighet som nyligen kunde avfärdas? Det kan man ju göra men personligen är jag ju med och driver forumet med en ambition att det ska leda till ökad kunskap, och då vill man ju inte att folk ska gå in och läsa trams och tro att det nog är så det är. Därför bemöter jag det hela, och med tiden med inslag av ironi eftersom det helt enkelt blir olidligt annars...

För mig är alternativet att helt släcka ner, och det vore en förlust tycker jag...

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Valdemar » 15 september 2021, 19:28

Artesien

Visst är det så!

Vi är några som försöker hålla god ton här i forumet, oavsett bemötande.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Visi » 15 september 2021, 19:38

Kan någon berätta för mig vad de senaste sidorna inlägg specifikt har med Västergötlands bon att göra?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Västergötlands bon

Inlägg av Valdemar » 15 september 2021, 19:46

Det kan jag inte. Verkar finnas ett begränsat intresse:)

Går man tillbaka så sker den faktiska diskussionen om Bon på första ”sidan”. Sen följer sedvanligt tjafs på 4 sidor.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Västergötlands bon

Inlägg av AndreasOx » 16 september 2021, 15:10

Valdemar skrev:
15 september 2021, 11:35
Andreas

Exempelvis Skalunda är ett intressant exempel på Bo. Gården är rik från romersk järnålder och in i medeltid. Där finns storhögar, runstenar och tidigkristna gravmonument. Gården verkar dock ha sin storhetstid under Vendeltid. Söderut finns platser som Levene med sin kungliga koppling.

Vet inte om det daterar bona men utifrån Skalunda så ligger platsens storhet före mitten av 1000-talet.

Gudhem är en annan sak med kontinuitet under säkert 1000 år.

Hullsjö och Västra Tunhem har tyngdpunkt arkeologiskt under folkvandringstid fram t om vikingatid.

Bonas huvudgårdar är alla oerhört fina arkeologiskt under järnåldern, men inte alltid tungviktare i medeltid?
Håller helt med. Det är enbart Gudhem som fortsätter att vara en viktig centralplats av bonas huvudgårdar. Övriga 7 blir obetydliga socknar eller enbart gårdar. Long, Skalunda, Vad och Ås var samtliga annexförsamlingar. Se även sid 32 i min skrift. Detta visar mycket tydligt på att bona - och därmed härader - i Västergötland måste vara gamla strukturer, betydligt äldre än 1200-talet.
Man kan spekulera mycket omkring bonas märkliga geografi - ex. att Als härad tillhörde Longs bo (not att WP-kartan inte visar 1200-talets häradsgränser, se sid 11 i min skrift istället)
Kolla in de mycket fina fynden från höstens lilla utgrävning i Skalunda: https://www.facebook.com/pg/V%C3%A4stsv ... 566/posts/
Ett hövdingadöme av isländsk modell som hamnat mellan olika maktambitioner under 900-talet kanske behövde organisera upp landskapet för krig?

De ständiga krigen mellan Norge och Götarna i sagorna måste ha inneburit att Götarna måste organiserat sig på ett strukturerat sätt. Så oerhört synd att man alltid utgått från den Norske kungens perspektiv.
Dessa är jag knappt alls inläst på. Sagor (förutom Beowulf ...) är inte mitt intresse. Kan du konkretisera?

Skriv svar