Jönköping

1066 - 1520
anganatyr

Jönköping

Inlägg av anganatyr » 18 juni 2023, 09:45

Jag tror inte vi har en tråd om Jönköpings äldsta historia innan. Själv är jag rätt dåligt påläst om staden, men skulle gärna lära mig mer. När växte staden fram till exempel?

anganatyr

Re: Jönköping

Inlägg av anganatyr » 18 juni 2023, 09:48

Vilken relation har Visingsö och borgen Näs med Jönköping under medeltiden?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 18 juni 2023, 20:51

Den knepiga första frågan är väl Jönkäpings slott/borg som omnämns 1278 om jag minns rätt. Den gängse tolkningen är ju att detta sen blev Franciskanernas kloster , men då redan 1283....så jag undrar ju... men vem vet. Dick Harrison har se hittat en källa som jag inte kan hitta om Castrum Sannum i Jönköpig, med reservation för stavningen. Men detta är utan tvivel fråga om Rumlaborg i det som senare blev Huskvarna en knapp mil bort. Jönköpings slott surfar sen till ytan igen då det blir en Wasaborg. Det är ju efter reformationen, och då utan tvekan på platsen för klostret. Men däremellan...?

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 19 juni 2023, 20:49

Intressant.

Soar

Inlägg av Soar » 24 juni 2023, 23:41

Yngwe skrev:
18 juni 2023, 20:51
Den knepiga första frågan är väl Jönkäpings slott/borg som omnämns 1278 om jag minns rätt. Den gängse tolkningen är ju att detta sen blev Franciskanernas kloster , men då redan 1283....så jag undrar ju... men vem vet. Dick Harrison har se hittat en källa som jag inte kan hitta om Castrum Sannum i Jönköpig, med reservation för stavningen. Men detta är utan tvivel fråga om Rumlaborg i det som senare blev Huskvarna en knapp mil bort. Jönköpings slott surfar sen till ytan igen då det blir en Wasaborg. Det är ju efter reformationen, och då utan tvekan på platsen för klostret. Men däremellan...?
Att det utan tvivel är fråga om Rumlaborg håller jag inte med om. Av SDHK 9181 m fl brev framgår att Albrekt av Mecklenburg anlagt Rumlaborg på mark tillhörande biskopen i Linköping. Lovéns Borg-avhandling är tillbaka på biblioteket nu, men jag vill minnas att Lovén inte såg några tecken på att platsen för Rumlaborg är identisk med platsen för vare sig Jönköpings borg eller Sanda. Dessutom fanns ytterligare en befästning i Jönköpingsområdet, uppförd under brödrastriden i början på 1300-talet, vilket ju inte kan vara samma fäste som 1200-talets borg om man går på Lovéns linje att franciskanerna tagit över den. Har för mig att han föreslog en annan kulle i närheten som en möjlig plats.

Castro in Sanda är ju en tämligen frekvent utfärdandeort i jämförelse med andra under 1270- och 80-talen. Ett populärt förslag är att borgen ska ha samröre med Sanda kyrka, som idag ligger ute i vattnet mellan Huskvarna och Jönköping. Landhöjningen gör ju att Vättern sakta äter sig söderut, och borgen skulle således liksom kyrkan vara osynlig ute i vattnet. En annan kandidat som både Lovén och andra framfört är Sannum i Undenäs socken i Västergötland. Här företogs en liten utgrävning 1992, vid vilken murrester som eventuellt skulle kunna vara rester av en borg påträffades samt ett litet fristående torn, vilket daterades lite grovt till decennierna kring 1300 eller 1300-tal tror jag. Sanna i Asby socken i Ydre, beläget mitt emot Aspenäs och sätesgård mot slutet av 1300-talet, skulle kanske kunna gå som en outsider.

Något som skulle kunna tala för Undenäs-Sannum är att medlemmar ur Algotssönernas ätt flitigt förekommer i brev utfärdade i Castro in Sanda. Biskop Brynolf Algotsson var ägare till Sannum innan han bytte bort det 1316. Möjligen skulle borgen då ha tillhört denna ätt, och de kungarna Valdemar och Magnus varit deras gäster där när de utfärdat sina brev. Förvaltningsmässigt förefaller det dock kanske som att det passar sämre med en borg i nordvästra Västergötland, där ju både Gälakvist och Axvall tycks ha funnits vid samma tid.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 25 juni 2023, 02:14

Vilka brev är flitigt utfärdade i Castro in Sanna?

Man får nog komma ihåg att Rumlsborg ligger inom synhåll från Sanna Kyrkas plats. Men ändå Jönköings borg är en annan sak

Varken Undenäs eller Aspenäs har vidare dignitet, de är inte jämförbara med den maktbas Rumlaborg blir. Att det inte är kungligt innan 1300 tal betyder inte mycket. Kungamakten har ytterst få borgar innan dess

Soar

Inlägg av Soar » 25 juni 2023, 11:24

Förstår inte riktigt slutet på ditt inlägg, Yngwe. Menar du att Castro in Sanda kanske var Linköpingsbiskopens borg? Det är ju faktiskt så att stfitsorganisationen i Linköping är inblandad i samtliga nedanstående brev, precis som Algotssönernas släkt, så kanske det.

Här är de källor till borgarna i Jönköping och Sanda som jag fick fram nu:

SDHK 936, "Datum Sandom" 6 mars 1274: Kung Valdemar (”W”) av Sverige kungör att herr Algots hustru Margareta inför honom öppet erkänt att hon till linköpingsbiskopens förvaltare Ingulf för 44 mark penningar sålt och med evig äganderätt överlåtit sitt gods i Gullarp (Flisby socken) med sin makes och sina arvingars samtycke.

SDHK 1054, "Datum Sandum" 4 maj 1278: Kung Magnus av Sverige kungör att han i närvaro av biskopen i Linköping avsagt sig sin patronatsrätt i Kalmar och speciellt medgivit att dess kyrka för evigt knyts till dekanatet i Linköping.

SDHK 1065, "Datum in castro Junaköpung" 21 december 1278: Kung Magnus av Sverige kungör att han till biskop Henrik i Linköping i linköpingskyrkans namn av kronogodsen överlämnat alla egendomar i Näshults socken, Njudung, och alla fiskevatten där, samt de gods som kallas Sjögle i Skirö socken jämte fiskevattnen där, som kallas ”salghowirke”, och Ånhult i Virserums socken, mot vilket han av biskopen erhållit 1 1/2 åtting i "Sandum", 1 1/2 åtting i ”iedrom”, 7 åttingar i ”rødka”, 1/3 åtting i Ljungarum och 1/3 åtting i ”ryde”. Kungen förklarar att det är hans vilja att biskopen och linköpingskyrkan fritt och med fullt rättsligt skydd skall förfoga över nämnda kronogods. Av 11 vidhäftade sigill återstår två - Biskop Brynolf Algotssons och Magnus Johanssons.

Skänningeannalerna: 1278. Geradus blev tillfångatagen liksom följeslagaren Hulsacie av Johannes Filipsson och fästningen Junacopie pantsattes genom denne Johannes Filipsson.

SDHK 1167, "Datum sandum in castro" 27 januari 1281: Kung Magnus av Sverige kungör att biskop Anund i Strängnäs i sin kyrkas namn med hans och hans bröders tillåtelse och samtycke köpt godset Husby-Enhörna (= nuv. Eknsberg) med underlydande gods, tillägor samt lös och fast egendom för 600 mark penningar gängse mynt och även erlagt full köpeskilling, vilken skall användas till att lösa kungens bror hertig Eriks skulder. (...) 7 av 9 sigill är bevarade, nämligen kung Magnus', biskop Brynolfs' i Skara, biskop Henriks' i Linköping, Ulf Karlssons, Svantepolk Knutssons, Bengt Magnussons och Algot Brynolfssons.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 25 juni 2023, 13:19

Tack för svar Soar, och ursäkta otydligheten.

Och ja, jag tog givetvis i lite när jag skrev utan tvivel, en liten provokation med enda syfte att motivera fram en eventuell annan åsikt :D

Ja, min tanke är att där ursprungligen funnits en borg som då möjligen ägts av biskopen i Linköping. När Rumlaborg sen anläggs på kungligt initiativ så lär det väl vara en ny och betydligt större anläggning.

Skriv svar