Eskil & Aos

1066 - 1520
BalticSea

Eskil & Aos

Inlägg av BalticSea » 22 september 2023, 18:43

På Bornholm hedder det sig, at ærkebiskop Eskil fik Åkirkeby – men ved havnen i Åhus har jeg taget foto af et skilt på en stander - man ser en tegning af en mand i en ophængt kurv (korg?) og teksten siger dette:
"Eskil greps av Danmarks kung Sven och upphängdes i en korg i valvet av sin egen domkyrka. Då stormännen i det dansk etiket inskredo, gav kungen, i fruktan för Guds vrede, ärkebiskopen fri och skänkte honom, hans kyrka och efterträdare slottet Aos med Aos stad. ... Ur Annales Lundenses".

Hvor teksten kommer fra - og om det er et citat - ved jeg ikke - men på nedenstående side har jeg læst dette:

"Åhus hette från början Aos (1296). Namnet betyder 'åmynning'. Att orten senare kom att heta Åhus förklaras av borgen som fanns där. En borg kunde kallas 'hus' (jfr 7)."

https://ahussweden.se/sevardheter-gammal/

Hvis nogen har kendskab til Annales Lundenses, kan det vel verificeres eller falsificeres?

I Åkirkeby på Bornholm har der mig bekendt ikke været nogen borg. Måske har emnet været oppe før, men umiddelbart kunne jeg ikke finde noget om det.

*BS

anganatyr

Re: Eskil & Aos

Inlägg av anganatyr » 22 september 2023, 19:26

Här är en länk som handlar om Annales Lundenses.

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 22 september 2023, 21:15

anganatyr skrev:
22 september 2023, 19:26
Här är en länk som handlar om Annales Lundenses.
Takker :-)

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 22 september 2023, 23:44

Ak ja – Når man i mange år har interesseret sig for Bornholm, har man vænnet sig til, at der er mange hjemmelavede og forkerte historier i omløb. Ikke dermed sagt, at de rigtige udgaver er blevet alment anerkendte, for når man er opvokset i stor afstand fra et seminarium eller universitet, hvor der færdes historikere eller andre med adgang til historisk faglitteratur, kan man være vanskelig at overbevise om de historiske fakta.

:-(

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 26 september 2023, 13:14

Nu har jeg spurgt en professoer, der har beskæftiget sig med Annales Lundense, og får at vide, der i den kun står at Eskild blev taget til fange. Resten af historien kende vedkommende intet til.

Jagten fortsætter.

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 26 september 2023, 14:44

Det viser sig, at Saxo er ophavsmand til historien om Eskil i kurven under loftbjælkerne i kirken.
Find selv Saxo 14.3.4. – Saxos sympati lå hos Valdemar og hans familie, hvilket kan forklare noget af det, men vi ved stadig intet om Aos - ejheller om Åkirkeby.
Meget tyder på, at lokalpatrioter både i Skåne og på Bornholm har fundet på hver deres skrøne om sagen.

*BS

Skriv svar